Kurtlar Vadisi Irak'da Eksiği Kahraman Dolduruyor

Yazı amacı için çıktığı yolda karşısına çıkan engellerin üstesinden gelen ve mitsel bir kahramana dönüşen Polat karakterini çözümlemeyi amaçlamaktadır. Kahramanın gizemli bir geçmişi vardır ve bu geçmiş izleyicinin çıkarsamalarına bırakılır. İzleyici kahramanın geçmişine ilişkin kendi yorumlarını geliştirir. Kahraman romantik bir geçmişe sırtını verir ve filmde yabanıl bir ortamda kendisini gösterir. O "görevi" yerine getirebilecek güçtedir ve bu yolculuğu ile de izleyicilere yaşamlarını anlamlandırmaya çalışırken çıktıkları iç yolculuklarını anımsatacaktır. Sıradan bir öykü ile mit arasındaki ayrımı izleyicinin izleme koşulu belirler. İzleyici izleme sürecine kendisini yansıtabilir, böylece filmin anlattığı öykü kendi var oluşunu ve değerlerini daha iyi anlamasına yardım edebilir. İzleyici filme kendisini yansıtır ama bu durumda film kendisini yansıtmayı seçmez. Yapmtısal olduğu üzerine gösteriye girişmez. Filmde yanılsamaya yol açan öğeler başattır. Saldırganlık, güç ve denetim kavramları üzerine kurulan erkeklik ideolojisi filmde kahramanın kaslı gövdesi ile değil, kahramanın serinkanlı davranışlarının oluşturduğu "giysi" ile sergilenir. Filmin kahramanı hiçbir zaman kaslı gövdesini seyirlik olarak sunmaz.

The main interest of the article is to analyse Polat Alemdar as a mythic figure who overcomes obstacles that stand in the way of his quest for his goal. As a mythic figure he has a mysterious past, the back story is implied to the audience. The hero sets in the romantic past and now he is in an exotic milieux. He can manage to fullfill the "task", and the journey of the hero reminds the audience their own inner journeys as they seek meaning in their lives. The difference between an ordinary story and myth depends on how the audience views it. The spectators can add reflective process to the viewing experince and the film conveys a story that can help the spectators to better understand their own values and their own existence. The audience projects on the film, but the film does not prefer to be a self-reflective film. The film refuses to flaunt its own condition of artifice. Illusionistic elements are dominant in the film, ideology of masculinity which is worked out on notions and attitudes of agression, power and control is displayed by the mythic figure of the hero by his "costume" of calm attitudes but not by his mascular body. He never offers his body for visual display.

___

  • Akbaş, T.(2004). Gerçek Kurtlar Vadisi. Tempo, 1.887: 22.
  • Aydın, S. (1998). Kimlik sorunu, ulusallık ve Türk kimliği. Ankara: Öteki yayınları.
  • Bovenkerk, Frank ve Y. Yeşilgöz (2000). Türkiye'nin mafyası (çev: Nurten Aykanat ve Haluk Tuna). İstanbul: İletişim.
  • Büker, S. ve A. Kıran (1999). Televizyon reklamlarında kadına yönelik şiddet.İstanbul: Alan.
  • Cantek, L. (2002). Çakır ülkücü gençliğin pop idolüydü. Milliyet, 25 Nisan, s.2.
  • Çapa, Ebru (2003). Sağ ve sol ortada buluşuyor. Aktüel, 602: 29-31.
  • Eco, U. (1991). Kitle iletişim araçlarının art(ınl)ması. İçinde: Y. Kaplan, Enformasyon devrimi efsanesi. İstanbul: Rey.
  • Erdoğan, İ, ve K. Alemdar (2005), Popüler kültür ve iletişim. Ankara: Erk.
  • Güngör, N. (2002). Televizyonda gerçekliğin yeniden üretilmesi açısından Deli Yürek. İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi dergisi, 12: 896-912.
  • İmançer, D. (2003), Çağdaş kimliğin yapılanma süreci ve televizyon. Doğu-Batı, 23:248-249.
  • Kozanoğlu, C. (2001). Yeni şehir notları. İstanbul: İletişim.
  • Oktay, A. (2002). Türkiye'de popüler kültür. İstanbul: Everest.
  • Oskay, Ü.(1993).XIX.yüzyıldan günümüze kitle iletişiminin kültürel işlevleri/kuramsal bir yaklaşım. İstanbul: Der.
  • Özçelik, Y. (2004). Ölüler zannediyor ki diriler her gün helva yiyor. Haftalık, 47: 26.
  • Parkan, M.(1989).Dizi film ve etkileri. Dokuz Eylül üniv. Gsf dergisi, 7:80.
  • Turam, Emir (2005). Tv'deki şiddetin çocuklara etkileri üzerine farklı bir bakış.Cogito, kış-bahar: 400-401,
  • Uskan, A.(2004).Devrimci,ülkücü hepimizin düşmanı ortakmış aslında. Haftalık, 79: 16.
İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi-Cover
  • Yayın Aralığı: Yılda 4 Sayı
  • Başlangıç: 1983
  • Yayıncı: Ankara Hacı Bayram Veli Üniversitesi İletişim Fakültesi