SAÎD HAVVÂ’NIN “EL-ESÂS Fİ’T-TEFSÎR” ADLI ESERİNDE SİYASET VE YÖNETİM ANLAYIŞI

Kur’ân-ı Kerim, hem bireyi hem de toplumu Yüce Allah’ın rızası doğrultusunda inşa etmeyi amaçlamaktadır. Bu amacı gerçekleştirmek için sosyal hayat ile ilgili pek çok alanı ilgilendiren ilkeler koymuştur. Siyaset ve yönetim, söz konusu alanlardan biridir ve diğer alanlarla karşılıklı etkileşim içerisindedir. Sekülerizmin ve modernizmin etkisi ile son yüzyılda İslam dünyası, siyaset ve yönetim meselesinde ciddi krizler yaşamaktadır. Bu krizlerin sağlıklı bir şekilde atlatılması için Kur’ân’a ve sünnete uygun çözüm önerilerine ihtiyaç duyulmaktadır. Saîd Havvâ, bu kaotik ortamda yaşayan ve toplumun yeniden inşası için gayret gösteren önemli bilginlerden biridir. Onun, İslâm’ı bir hayat dini olarak değerlendirmesi; yönetime gelmeyi önemsemekle beraber bu süreçte yöntem olarak eğitime öncelik vermesi; İslamî hükümleri uygulamayan herkesi tekfir etmemesi ve programları İslami kurallara uygun olmak koşuluyla farklı siyasi partiler ve farklı adaylarla halkın önüne çıkılabileceğini ileri sürmesi dikkat çekmektedir. Bu çalışma, Havvâ’nın el-Esâs fi’t-Tefsîr isimli eserinde -Kur’an’ın birçok boyutları ile önemle işlediği- siyaset ve yönetim konusuna nasıl yaklaştığını ortaya koymayı amaçlamaktadır.

UNDERSTANDING OF MANAGEMENT AND POLITICS IN SAID HAVVA’S WORK “AL-ASAS FI AL-TAFSIR”

The Qur'an aims to build both the one and the community in accordance with the principles of the revelation. In to achieve this goal, it has set principles concerning many areas related to social life. Some of these principles are related to management and management and interact with other areas. With the influence of secularism and modernism, the Islamic world has been having serious crises in politics and governance in the last century. In for a healthy way to survive these crises, solutions in accordance with the Qur'an and sunnah are needed. Saîd Havvâ, one of the leading Muslim thinkers of the twentieth century, is an important culpable person who lives in this chaotic environment and strives for the rebuilding of society. His assessment of Islam as a religion of life; to prioritize education as a method in this process, even if it cares about coming to management; It is note noting that he does not disfirm anyone who does not apply Islamic provisions and suggests that different political parties and different candidates can be brought before the public, provided that their programs comply with Islamic rules. In this study, Saîd Havvâ's al-Esâs fi't-Tefsîr focuses on how the Qur'an approaches politics and governance in many dimensions and strives to determine its views on this issue.

___

  • Alagaş, Mehmet. Kadının Onuru. İzmir: İnsan Dergisi Yayınları, 1995.
  • Aristoteles. Politika, çev. Mete Tuncay. İstanbul: Remzi Kitabevi Yayınları, 1993.
  • Aslan, Adnan. Geleneksel Ekolün Modernizm Eleştirisi ve İslam Düşüncesine Yansımaları. İslam ve Modernleşme, (II. Kutlu Doğum İlmi Toplantısı), Başk. Azmi Özcan, İstanbul: Türkiye Diyanet Vakfı İslami Araştırmaları Merkezi Yayınları, 1997.
  • Aydın, Mehmet Âkif. “Anayasa” İslam Ansiklopedisi. 3/159-160. İstanbul: Türkiye Diyanet Vakfı Yayınları, 1991.
  • Aydın, Mehmet S. Din Felsefesi. İzmir: İzmir İlahiyat Vakfı Yayınları, 2014.
  • Çelik, Mustafa. Lâ 1. İstanbul: Ölçü Yayınları, 1995).
  • el-Karadâvî Yusuf. İslam’da Devlet Mefhumu. çev. Hüsameddin Cemal, İstanbul: Nida Yayınları, 2013.
  • Erdem, Hüsameddin. Problematik Olarak Din-Felsefe Münasebeti. Konya: Hü-Er Yayınları, 2015.
  • Ergil, Doğu. Toplum ve İnsan. Ankara: Turhan kitabevi Yayınları, 1984.
  • Eryılmaz, Bilal. “Siyaset”. Sosyal Bilimler Ansiklopedisi. Yy., Risale Yayınları, 1990.
  • Güler, İlhami. Politik Teoloji Yazıları. Ankara: Kitabiyat Yayınları, 2002.
  • Gündoğdu, Muhammet. Hasan Basri Çantay’ta Din ve Toplum. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya: 2009, (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi).
  • Hamidullah, Muhammed. İlk İslam Devleti. çev. İhsan Süreyya Sırma, İstanbul: Beyan Yayınları, 2015.
  • Havvâ, Saîd. el-Esâs fi’t-Tefsîr, 16 Cilt. çev. M. Beşir Eryarsoy, Abdüsselam Arı ve Harun Ünal, İstanbul: Şamil Yayınları, 1989.
  • Havvâ, Saîd. İslam’da Yönetim ve Yönetici. çev. Ahmet Eminoğlu, İstanbul: Yenda Yayınları, 1997.
  • Havvâ, Saîd. İslami Çalışmalar Hakkında Dersler. çev. Ahmed Haşimoğlu, İstanbul: Yenda Yayınları, 1990.
  • Havvâ, Saîd. Tartışmalar (Akaid, Fıkıh ve Tasavvuf Üzerine). çev. M. Said Şimşek, İstanbul İlim Yayınları, 1986.
  • İmam Şafii. Er-Risale, çev. Ubeydullah Dalar. Ankara: Nur Yayınları, Ty.
  • İzzetbegoviç, Aliya. Doğu Batı Arasında İslam. çev. Salih Şaban, İstanbul: Klasik Yayınları, 2016.
  • Karakaş, Ali. Hadis Oksidentalizmi ve Fuat Sezgin. İstanbul: Ensar Yayınları, 2017.
  • Karatepe, Şükrü ve Demir, Fevzi. “Devlet”. Sosyal Bilimler Ansiklopedisi. 2/332. İstanbul: Risale Yayınları, 1990.
  • Karatepe, Şükrü. “Yönetim”. Sosyal Bilimler Ansiklopedisi. 4/332.
  • İstanbul: Risale Yayınları, 1990.
  • Kısakürek, Necip Fazıl. Öfke ve Hiciv. İstanbul: Büyük Doğu Yayınları, 1998.
  • Köse, Hızır Murat. “Siyaset”. İslam Ansiklopedisi. 37/296. İstanbul: Türkiye Diyanet Vakfı Yayınları, 2009.
  • Kösemihal, Nurettin Şazi. Durkheim Sosyolojisi. İstanbul: Remzi Kitabevi, 1971.
  • Kutub, Seyyid. İslam Düşüncesi I. çev. Hamid Şükrü, İstanbul: Dünya Yayınları, 1989.
  • Malik Bin Nebi. Çağdaş Temel Konular. çev. Veysel Uysal, İstanbul: Bir Yayınları, 1983.
  • Mengüşoğlu, Metin Önal. Düşünmek Farzdır. İstanbul: Pınar Yayınları, 2010.
  • Mennâ’, el-Kattân. Mebâhis fî Ulûmi’l-Kur’an. Kahire: Vehbe Kitabevi Yayınları, Ty.
  • Mevdûdî, Ebü’l-A’lâ. Hilafet ve Saltanat. çev. Ali Genceli, İstanbul: Hilal Yayınları, 1980.
  • Montesquieu. Kanunların Ruhu Üzerine I. çev. Fehmi Baldaş, İstanbul: Toplumsal Dönüşüm Yayınları, 1998.
  • Öztürk, Metin ve Coşkun, Mustafa Kemal. Sosyoloji. İstanbul: Milli Eğitim Basımevi, 2003.
  • Parlatır, İsmail. Osmanlı Türkçesi Sözlüğü. Ankara: Yargı Yayınları, 2014.
  • Said, Cevdet. İslami Mücadelede Güç, İrade ve Eylem. çev. İbrahim Halil Kaçar, İstanbul: Pınar Yayınları, 1995.
  • Selçuk, Sami. Zorba Devletten Hukukun Üstünlüğüne. Ankara: Yeni Türkiye Yayınları, 1999.
  • Sinanoğlu, Mustafa. “İslâm”, İslam Ansiklopedisi. 23/2. İstanbul: Türkiye Diyanet Vakfı Yayınları, 2001.
  • Solmaz Bünyamin ve Çapçıoğlu, İhsan. Din Sosyolojisi (Klasik ve Çağdaş Yaklaşımlar). Konya: Çizgi Kitabevi Yayınları, 2009.
  • Şeriati, Ali. İnsanın Dört Zindanı. çev. Hüseyin Hatemi, Ankara: İşaret Yayınları, 2003.
  • Şeriati, Ali. İslam Sosyolojisi Üzerine. çev. Kâmil Can, İstanbul: Düşünce Yayınları, 1980.
  • Tezcan, Tuğrul. Kur’ân’da Şûra Kavramı ve Çağdaş Yorumları. Ankara Üniversitesi SBE, Ankara: 2010, (Yayımlanmamış Doktora Tezi).
  • Turan, İlter. Siyasal Sistem ve Siyasal Davranış. İstanbul: Der Yayınları, 1986.
  • Türcan, Talip: “Ülü’l-Emr”. İslam Ansiklopedisi. 43/295. İstanbul: Türkiye Diyanet Vakfı Yayınları, 2012.
  • Uludağ Süleyman. İbn Haldun. Ankara: Türkiye Diyanet Vakfı Yayınları, 1993.
  • Weber, Max. Sosyoloji Yazıları. çev. Taha Parla, İstanbul: Hürriyet Vakfı Yayınları, 1987.
  • Zeydan, Abdulkerim. İslam Hukukuna Giriş. çev. Ali Şafak, İstanbul: Kayıhan Yayınları, 2011.