NECİP FAZIL’DA “AYNA” İMGESİ

Geleneksel şiirde tabiat geniş yer tutar. Modern şiirde ise tabiatın yerini eşya almaya başlamıştır. Modern şairler için bazı eşya isimleri özel bir anlam ifade eder. Cumhuriyet Dönemi şairlerinden Necip Fazıl Kısakürek‟in sıklıkla kullandığı eşya isimlerinden oluşan hususi bir lügati vardır. Bu lügatte yer alan “ayna” kelimesi geleneksel anlam ve çağrışım değerlerinden de yararlanılarak yeni ve zengin bir imgeye dönüştürülmüştür. Şairin kendi duyuş tarzına has trajik anlamlar yüklediği ayna imgesi, şiirinin önemli temlerinden biri olmuştur. Bu çalışmada Necip Fazıl‟ın Şiirinde tematik bir nitelik kazanan ayna imgesinin anlam değerleri üzerinde durulmaktadır.

___

  • Ayvazoğlu, Beşir, “ „Çile‟ Penceresinden Necip Fazıl”, Doğumunun 100. Yılında Necip Fazıl Kısakürek, Kültür ve Turizm Bakanlığı Yayınları, Ankara, 2004.
  • Banarlı, N. Sami, Edebiyat Sohbetleri, Kubbealtı Neşriyat Yayınları, İstanbul, 2004.
  • Çebi, Hasan, Bütün Yönleriyle Necip Fazıl Kısakürek‟in Şiirleri, Kültür ve Turizm Bakanlığı Yayınları, Ankara, 1987.
  • Doğan, Ahmet, Salih Baba: Hayatı, Edebî Şahsiyeti ve Şiirleri, Akçağ Yayınları, Ankara, 2002.
  • Erbay, Erdoğan, Doğumunun 100. Yılında Tanpınar‟ın Huzur‟unda Musikinin Büyülü Dünyası, Aktif Yayınları, Erzurum 2001.
  • Karadişoğulları, Ekrem, Dergâh Mecmuası (İnceleme – Fihrist – Metin), (Yayımlanmamış Y. Lisans Tezi), Atatürk Üniversitesi SBE, Erzurum, 1995.
  • Kısakürek, N. Fazıl, “Manzara”, Ağaç, 4 – 10, 1936.
  • -----------------------, “Poetika: 2 – Şiirin Usulü”, Büyük Doğu, 49, 1946,
  • -----------------------, Çile, Büyük Doğu Yayınları, İstanbul, 1998.
  • -----------------------, İdeolocya Örgüsü, Büyük Doğu Yayınları, İstanbul, 2007.
  • Levend, A. Sırrı, Divan Edebiyatı, Enderun Yayınları, İstanbul, 1984.
  • Metin, Ali K., “Necip Fazıl: Hakikat Peşindeki Şair”, Yedi İklim, 200, 2006.
  • Okay, M. Orhan, Necip Fazıl Kısakürek, Şûle Yayınları, İstanbul, 1998.
  • Onay, A. Talat, Eski Türk Edebiyatında Mazmunlar, (hzl. Cemâl Kurnaz), MEB Yayınları, İstanbul, 1996.
  • Sabine Melchior-Bonnet, Aynanın Tarihi, (Çev. İsmail Yerguz), Dost Yayınları, Ankara, 2007.
  • Suad El-Hakîm, İbnü‟l-Arabî Sözlüğü, (Çev. Ekrem Demirli), Kabalcı Yayınları, İstanbul, 2005.
  • Tanpınar, A. Hamdi, Huzur, Dergâh Yayınları, İstanbul, 1996.
  • -----------------------, Mücevherlerin Sırrı: Derlenmiş Yazılar, Anket ve Röportajlar, (hzl. İ. Dirin – T. Anar – Ş. Özdemir), Yapı Kredi Yayınları, İstanbul, 2002.
  • Tiken, Servet, “ Cahit Sıtkı Tarancı‟nın Şiirlerindeki „Ayna‟ İmgesine Psikanalitik Bir Yaklaşım”, A.Ü. Türkiyat Araştırmaları Enstitüsü Dergisi, 41, 2009, 47 – 60.
  • Uludağ, Süleyman, “Ayna”, TDV İslam Ansiklopedisi, TDV Yayınları, İstanbul, 1991, IV, 259 – 262.
  • Uluç, Tahir, İbn Arabî‟de Sembolizm, İnsan Yayınları, İstanbul, 2009.
  • Uslucan, Fikret, “Dergâh Mecmuası” Üzerine Bir İnceleme, (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Ondokuz Mayıs Üniversitesi SBE, Samsun, 1995.
  • Ülken, H. Ziya, İslam Felsefesi, Ülken Yayınları, İstanbul, 1983.