Kabir Azabı Var Mıdır?

İnsanoğlu hep bilinmezlikten korkmuştur. Sonunun ne olacağını merak etmiştir. Bu dünyada yaptıklarının cezasını çekip çekmeyeceğini merak etmiştir. Ya da bir başkasının kendisine yaptığı haksızlık ve zulümlerin cezasını çekip çekmeyeceğini merak etmiştir. Acaba, müşrikler, kâfirler, münafıklar ve günahkâr Mü’min ve Müslümanlar için kabir azabı var mıdır? Kur’an’da kabir azabı varid olmuş mudur? Kabir azabını haber veren hadis-i şerifler sahih midir? Gibi sorular hep merak edilmiştir. Kabir hayatı, ahiretin giriş kapısı ve başlangıcıdır. Ölen kimse, ister mezara defnedilsin, isterse yırtıcı hayvanlarca parçalansın, ister ateşte yanıp külleri savrulsun, nehirlere bırakılsın, ya da denizde kaybolsun, onun için kabir hayatı başlamış olur. Ehl-i Sünnet inancına göre, müşrik, kâfir, münafık ve günahkâr olan Mü’min ve Müslümanlar için kabir azabı vardır. Kabir, iman ve salih amel sahipleri için Cennet bahçelerinden bir bahçe, kâfirler için de Cehennem çukurlarından bir çukurdur. Kabir hayatının, azap şeklinin mahiyeti hakkında, âlimler ayrı görüşler ileri sürmüşlerdir. Azabın ruha, bedene veya her ikisine birlikte yapılması, sonucu değiştirmez. Çünkü salih amel sahibi insanlar kabirde güzel bir hayat yaşarken, kâfirler, büyük bir azab, sıkıntı ve ıstırap içinde bulunacaklardır. Makalede bu konuları uzatmadan Kur’an ve Hadis ışığında ele almaya çalışacağız. Allah’tan bu çalışmanın başarılı, bereketli ve faydalı olmasını dilerim.

Is There Any Punishment in Grave?

Man has always been afraid of obscurity. He wondered what the end would be. He wonders if he will be punished for what he has done in this world. Or he wondered if anyone else would be punished for injustice and persecution. Is there any torment for the polytheists, disbelievers, hypocrites and sinners and Muslims? Has there been a torment of graves in the Qur'an? Are the hadiths who tell of the torment of the graves authentic? Such questions have always been curious. The grave life is the entrance and beginning of the hereafter. Whether the deceased is buried in the grave, or shattered by predators, whether it burns in the fire, slashes the ashes into the rivers, or disappears in the sea, the grave life begins for him. According to the belief of the Ahl al-Sunnah, there is a torment for the polytheists, disbelievers, hypocrites and sinners and Muslims. It is a garden from Paradise gardens for graves, believers and righteous deeds, and a pit from Hell pits for infidels. Scholars have put forward separate views on the nature of the grave's life and the torment. Doing the punishment to the soul, body or both does not change the result. Because while the people who have righteous deeds are living a beautiful life in the grave, the disbelievers will be in great pain, anguish and suffering. In article we will try to handle these issues in the light of the Qur'an and Hadith without extending.

___

  • Abdulbaki, Muhammed Fuat, el-Mu’cemü’l-mufehres li elfazi’l-Kur’ani’l-Kerîm. Lübnan: Darü’l-Ma’rife, 2012.
  • İmam Ahmed Bin Hanbel, Ebû Abdillâh Ahmed b. Muhammed b. Hanbel eş-Şeybânî el-Mervezî (ö. 241/855), Müsnedi İmam Ahmed b. Hanbel mahzufül esanid ve’l-ehadisil mükerrera müretteb ala’l-ebvab. 6 Cilt. Dımaşk (Şam): Darü'l-Kalem, 2013.
  • Alûsî, Şihabüddin Mahmud (ö. 1270/1854), Ruhu’l-meâni fi Tefsiri’l-Kur’ani’l-azîm ve’s-sebi’l-mesani. Beyrut: Daru İhyai’t-Turasi’l-Arabî. 1408.
  • Ateş, Süleyman, Kur’an Ansiklopedisi, İstanbul: Küba Yayınları, Tsz.
  • Beydâvî, Nâsırüddîn Ebû Saîd (Ebû Muhammed) Abdullāh b. Ömer b. Muhammed el-Beyzâvî (ö. 685/1286) Tefsirü’l-Beydâvî Envarü’t-tenzil ve esrarü’t-te’vil. Mısır: Şirketu Mektebe ve Matbaati Mustafa el-Babî el-Hâlebî, 1955.
  • Buhârî, Ebû Abdillâh Muhammed b. İsmâîl b. İbrâhîm el-Cu‘fî el-Buhârî (ö. 256/870), el-Câmiʿu’s-saḥîḥ. nşr. Muhammed Zübeyr b. Nasr. 8 Cilt. b.y.: Daru tavki’n-necât. 2. Basım, 1422/2001.
  • Câhiz, Ebû Osmân Amr b. Bahr b. Mahbûb el-Câhiz el-Kinânî (ö. 255/869), el-Beyân ve’t-tebyîn. Thk. Hasan es-Sendubi. 2 Cilt. Kahire: Mektebetu İbn Sina,1993.
  • Cevherî, Ebû Nasr İsmâîl b. Hammâd el-Cevherî (ö. 400/1009’dan önce), Tâcü’l-luġa. Ṣıḥâḥu’l-luġa, eṣ-Ṣıḥâḥ fi’l-luġa es-Sihâh, Thk. Ahmed Abdulğafur Attar. Beyrut: Daru İhyai't-Türasi'l-Arabi, 1984.
  • Demir, Bayram, İslam Hukuk Metodolojisinde Kaynak Kavramı. Ankara: Aktif Yayınevi, 2016.
  • Derveze, İzzet, et-Tefsirü’l-Hadis Tercümesi, Çeviren: Mehmet Baydaş, Vahdettin İnce. İstanbul: Ekin Yayınları, 1998.
  • DİB Yayınları, Kur’an-ı Kerîm Meali, Haz. Komisyon: Halil Altuntaş-Muzaffer Şahin. Ankara: Diyanet İşleri Başkanlığı Yayınları, 2006.
  • DİB Yayınları, Kur’an Yolu Meali. Haz, Komisyon: Hayrettin Karaman-Mustafa Çağrıcı-İbrahim Kâfi Dönmez-Sadettin Gümüş. Ankara: Diyanet İşleri Başkanlığı Yayınları, 2014.
  • Ebû Davud Süleyman b. el-Eş‘as b. İshâk es-Sicistânî el-Ezdî (ö. 275/889), Sünen-i Ebi Davud ve Tercümesi. Terc. İbrahim Koçaşlı. İstanbul: Erkam Yayınları, Tsz.
  • Ebû Davud, Süleyman b. el-Eş‘as b. İshâk es-Sicistânî el-Ezdî (ö. 275/889), Sünen-İ Ebu Davud. Kahire: Şirketu Mektebe ve Matbaati Mustafa el-Babî el-Hâlebî, 1369/1950.
  • Ebû Hayyân, Muhammed b. Yûsuf b. Alî b. Yûsuf b. Hayyân el-Endelüsî (ö. 745/1344), Tefsirü’l-bahrü’l-muhît. Lübnan: Darü’l-Kütubi’l-İlmiyye, 2010.
  • Ekinci, Muhammed Salih, Hüccet Değeri Ve Tedvin Açısından Sünnet. İstanbul: Nida yayınları, 2019.
  • Elmalılı, Muhammed Hamdi Yazır, Hak Dini Kur’an Dili. Sadeleştirenler. İsmail Karaçam, Emin Işık, Nusrettin Bolelli, Abdullah Yücel. İstanbul: Azim Dağıtım, 2007.
  • Elmalılı, Muhammed Hamdi Yazır, Kur’an-ı Kerîm ve Türkçe Meali, Tas. Enes Tahsin Bilgin, İstanbul: Bağımsız Yayıncılık, 2009.
  • Endelûsî, Ebû Ömer Şihâbüddîn Ahmed b. Muhammed b. Abdirabbih b. Habîb el-Kurtubî el-Endelüsî (ö. 328/940), el-İkdü’l-ferid. 1. Baskı, Beyrut: Daru İhyai’t-Turasi’l-Arabî, 1990.
  • Fîrûzâbâdî, Ebü’t-Tâhir Mecdüddîn Muhammed b. Ya‘kūb b. Muhammed el-Fîrûzâbâdî (ö. 817/1415), el-Kamûsü’l-muhît. Mısır: Mektebetü’t-Ticaretü’l-Kübra, Tsz.