Sünni-Şiî Geleneğinde Muhkem ve Müteşâbih Olgusu –İbn Âşûr ve Tabâtabâî Örneği- / The Fact of Muhkam and Mutashabih in Sunni-Shia Tradition -The Case of Ibn Ashur and Tabatabai- / -ظاهرة المحكم والمتشابه عند السنة والشيعة -مثال ابن عاشور والطباطبائي

Muhkem ve müteşabih terimlerini tanımlamada görülen farklılıklar Tefsir problemleri arasında yer almaktadır. Bazı Tefsir problemlerine yaklaşımları arasında farklılıklar bulunan Sünnî ve Şiî geleneğine mensup müfessirlerin muhkem ve müteşâbih ile ilgili düşüncelerinde bir ihtilafın var olup olmadığının tespiti önem arz etmektedir. Bu çalışmada, öncelikle muhkem ve müteşâbih terimlerinin her iki gelenekteki tarihi gelişimi incelenmektedir. Buna bağlı olarak Sünnî ve Şiî düşünceyi savunan son dönem müfessirlerden İbn Âşûr ile Tabâtabâî’nin konu ile ilgili görüşleri ele alınarak bu kapsamda ulaşılan nokta mukayeseli olarak değerlendirilmektedir. Muhkem-müteşâbihin tarihi seyrine bakıldığında, Sünnî ve Şiî ulemasının yaklaşımlarının büyük oranda örtüştüğü görülmektedir. Sünnilerde selef, Şiîlerde ise Ahbârî ulemasına göre müteşâbih ifadelerin anlamı sadece Allah tarafından bilinebilir. Ancak selef ile Ahbârî ulemasının muhkem-müteşâbih algısı arasında kısmi bir farklılık da görülmektedir. Selef ulemasının yaklaşımında ayetlerdeki gaybî durumların ismi olarak kullanılan kelimeler müteşâbih olarak adlandırılmaktadır. Ahabârî ulemasına göre ise Kur’ân, yalnız masum imamlar tarafından doğru anlaşılabildiğinden bütün ayetler müteşâbihtir. Buna karşılık, Sünnilerde halef, Şiîlerde genel itibariyle Usûlî ulemasına göre Kur’ân’da manası bilinmeyen ayetler bulunmamaktadır. İlim dünyasına büyük katkılar sunan İbn Âşûr ile Tabâtabâî muhkem-müteşâbih konusunda özgün düşüncelere sahiptirler. Ancak, bu düşünceleri yeni tartışmaların önünü açacak kabildendir. Söz gelimi İbn Âşûr’a göre müteşâbihin Kur’ân’da bulunmasının hikmetlerinden bir tanesi Kur’ân’ın ilmî i‘câzıdır. Tabâtabâî’ye göre ise te’vîle ihtiyaç duyan ayetlerin Kur’ân’da bulunmasından kaynaklanmaktadır.

The Fact of Muhkam and Mutashabih in Sunni-Shia Tradition -The Case of Ibn Ashur and Tabatabai-

The differences seen in the definitions regarding the concepts of muhkam (decisive) and mutashabih (similar) are some of the problems in the discipline of tafsir. It is important to determine whether mufassirs (commentators) from Sunni and Shiite traditions, who have different approaches toward some of the tafsir problems, have a disagreement about their ideas for muhkam and mutashabih. This study primarily analyzed the historical development of the terms “muhkam” and “mutashabih” in both traditions. Accordingly, by addressing the opinions of Ibn Ashur and Tabatabai, who are some of the recent mufassirs advocating Sunni and Shiite ideas, the final point reached in this context was comparatively evaluated. A review of the historical course of muhkam and mutashabih would indicate that the approaches of Sunni and Shiite scholars largely correspond to each other. According to the Salafi scholars among Sunnis and Akhbari scholars among Shiite people, the meanings of mutashabih expressions can only be known by God. However, a partial difference can be seen between the muhkam-mutashabih perceptions of Salaf and Akhbari scholars. In the approach of Salafi scholars, the terms used as the names for unknown states in verses are called mutashabih. However, according to the Akhbari scholars, as the Quran can only be understood truly by the innocent imams, all of the verses are mutashabih. On the other hand, there are no verses in the Quran whose meaning is not known, according to Khalaf scholars among Sunnis and Usulis in Shiites, in general.

___

  • Alî Abdurrazzâk Mecîd Mirzâ, et-Tecdîd fî Tefsîri’l-Kur’âni’l-Mecîd, Kum: el-Müessesetü’l-İslâmiyye li’l-Bühûs ve’l-Ma‘lûmât, 1428.
  • Ayyâşî, Ebü’n-Nasr Muhammed b. Mes‘ûd b. Ayyâş, Tefsîrü Ayyâşî, thk: es-Seyyid Hâşim er-Rasûlî, Beyrût: Müessesetü’l-A‘lemî li’l-Matbû‘ât, 1411/1991.
  • Bağdâdî, Ebû Mansûr Abdülkâhir b. Tâhir b. Muhammed et-Temîmî, Usûlü’d-Dîn, thk: Ahmed Şemsüddîn, Beyrût: Dârü Kütübi’l-‘İlmiyye, 1423/2002.
  • Bahrânî, Hâşim b. Süleymân b. İsmâil, el-Burhân fî Tefsîri’l-Kur’ân, Beyrût: Müessesetü’l-E‘lemî, 1427/2006.
  • Bâkıllânî, Ebû Bekr Muhammed b. Tayyib b. Muhammed el-Basrî, İ‘câzü’l-Kur’ân, 1. Baskı, Beyrût: Âlemü’l-Kitâb, 1408/1988.
  • Bâkıllânî, Ebû Bekr Muhammed b. Tayyib b. Muhammed el-Basrî, Kitâbü’t-Temhîd, thk: Richard Yûsuf McCarthy, Beyrût: el-Mektebetü’ş-Şerkiyye, 1957.
  • Begavî, Ebû Muhammed b. Mes‘ud, Tefsîrü’l-Begavî (Me‘âlimü’t-Tenzîl), thk: Muhammed Abdullâh en-Nemr, Riyâd: Dârü Tîbe, 1427/2006.
  • Cenâbizî, el-Hâc Sultân Muhammed Alî Şâh, Tefsîrü Beyâni’s-Sa‘âde fî Makâmâti’l-‘İbâde, 2. Baskı, Beyrût: Müessesetü’l-E‘lemî li’l-Matbû‘ât, 1408/1988.
  • Cevât Muğniyye b. Mahmûd b. Muhammed b. Mehdî, et-Tefsîrü’l-Kâşif, Beyrût: Dârü’l-Envâr, t.y.
  • Cezâirî, Ni‘metullâh Seyyid b. Abdillâh b. Muhammed el-Mûsevî el-Hüseynî, ‘Ukûdü’l-Mercân fî Tefsîri’l-Kur’ân, Kum: İhyâü’l-Kütübi’l-İslâmiyye, 1425.
  • Cürcânî, Ebü’l-Hasan Alî b. Muhammed b. Alî es-Seyyid eş-Şerîf, Mu‘cemü’t-Ta‘rîfât, thk: Muahmmed Sıddık el-Minşâvî, (Kâhire: Dârü’l-Fazîle, 2004.
  • Cüveynî, İmâmü’l-Harameyn Ebu’l-Me‘âlî Rüknüddîn Abdülmelik b. Abdillâh, el-‘Akîdetü’n-Nizâmiyye fi’l-Erkâni’l-İslâmiyye, thk: Muhammed Zâhid el-Kevserî, (Kâhire: el- Mektebetü’l-Ezheriyye, 1412/1992), 32.
  • Dumlu, Ömer, Tefsir Usûlü, İzmir: Tibyan Yay., t.y.
  • Enver Arpa, “‘Müteşabih Ayetler’ Kavramı Hakkında Tarihî ve Semantik Bir İnceleme”, AÜİFD, 43/2, 2002.
  • Esterâbâdî, Muhammed Emin, el-Fevâ’idü’l-Medeniyye, thk: Rahmetüllâh er-Rahmetî el-Erâkî, Kum: Müessesetü’n-Neşri’l-İslâmî, 1426.
  • Fîrûzâbâdî, Mecdüddîn Ebû Tâhir Muhammed b. Yakub, el-Kâmûsü’l-Muhît, Beyrût: Müessetü’r-Risâle, 1426/2005.
  • Furât el-Kûfî, Ebü’l-Kâsım Fürât b. İbrâhîm b. Fürât, Tefsîrü Fürât el-Kûfî, thk: Muhammed Kâzım, Tahrân: Müesseseti’t-Tab‘ ve’n-Neşr fî Vezârati’l-İrşâdi’l-İslâmî, 1410.
  • Gazzâlî, Ebû Hâmid Muhammed b. Muhammed et-Tûsî, el-Müstasfâ, thk: Muhammed Abdüsselâm Abüşşâfî, Beyrût: Dârü’l-Kütübi’l-‘İlmiyye, 1413/1993.
  • Gazzâlî, Ebû Hâmid Muhammed b. Muhammed et-Tûsî, Mustasfa, Ter: Yunus Apaydın, İstanbul: Klasik Yay., 2017.
  • Güllüce, Veysel, Bilimsel Tefsirde Usûl, Ankara: Aktif Yayınevi, 2007.
  • Halîl b. Ahmed Ebû Abdirrahmân b. Amr b. Temîm el-Ferâhîdî, Kitâbu’l-‘Ayn Müretteben alâ Hurûfi’l-Mu‘cem, thk. Abdülhamid el-Hindâvî, Beyrût: Dârü’l-Kütübi’l-‘İlmiyye, 1424/2003.
  • Hillî, Cemâlüddîn el-Hasen b. Yûsuf b. el-Mutahhar, el-Elfeyn, Kum: Dârü’l-Hicra, 1409.
  • Hillî, Ebû Abdillâh Muhammed b. Ahmed b. İdrîs, el-Müntehab min Tefsîri’l-Kur’ân ve’n-Nüke, thk: Mehdî er-Recâî, Kum: Mektebetü Âyetillâh el-‘Uzmâ, 1409.
  • Hürr el-Âmülî, Muhammed b. el-Hasen, Vesâ’ilü’ş-Şia ilâ Tahsîli Mesâ’ili’ş-Şerîa, Kum: Müessesetü Âli’l-Beyt li İhyâ’i’t-Türâs, 1409.
  • Hüveyzî, Abdüalî b. Cuma el-Arûsî, Kitâbü Tefsîri Nûri’s-Sekaleyn, thk: Seyyid Hâşim er-Resûlî el-Mahallâtî, b.y, y.y, 1383.
  • İbn Âşûr, Tefsîrü’t-Tahrîr ve’t-Tenvîr, Dârü Suhnûn, Tunus 1997.
  • İbn Fâris, Ebu’l-Hüseyin Ahmed b. Zekriyâ’, Mu‘cemü Mekâyîsi’l-Lüğa, thk: Abdüsselâm Muhammed Hârûn, Dâru’l-Fikr: 1399/1979.
  • İbn Fûrek, Ebû Bekr Muhammed b. Hasan el-İsfahânî en-Nîsâbûrî, Mücerredü Mâkalati’ş-Şeyh Ebü’l-Hasan el-Eş‘ârî, thk: Daniel Gımaret, Beyrût: Dârü’l-Meşrik, 1987.
  • İbn Hacer el-Askalânî, Ebu’l-Fazl Ahmed b. Alî b. Muhammed b. Ahmed, Fethü’l-Bârî Şerhü Sahîhi’l-Buhârî, 1. Baskı, thk: Abdulazîz b. Abdillâh b. Bâz, Dârü’l-Kütübi’s-Selefiyye, b.y, t.y.
  • İbn Kuteybe, Ebû Muhammed Abdullâh b Müslim ed-Dîneverî, ‘Uyûnü’l-Ahbâr, Beyrût: Dârü’l-Kütübi’l-‘İlmiyye, 1418.
  • İbn Kuteybe, Ebû Muhammed Abdullâh b Müslim ed-Dîneverî, Te’vîlü Müşkili’l-Kurân, (Beyrût: Dârü’l-Kütübi’l-‘İlmiyye, t.y), 66.
  • İbnü’l-Enbârî, Ebû Bekr Muhammed b. el-Kâsım, ez-Zâhir fî Me‘âniyi Kelimâti’n-Nâs, thk: Hâtem Sâlih ed-Dâmin, Beyrût: Müessesetü’r-Risâle, 1412/1992.
  • İbn Şehrâşûb, Ebû Cafer Reşîdüddîn Muhammed b. Alî, Müteşâbihü’l-Kur’ân ve Muhtelifüh, thk: Hâmid Câbir Habîb el-Mümin, Beyrût: Müessesetü’l-Ârif, 1429/2008.
  • İbn Teymiyye, Ebü’l-Abbâs Takıyyüddîn Ahmed b. Abdilhalîm el-Harrânî, Mecmû‘u’l-Fetâvâ, thk: Âmir el-Cezâr ve Enver el-Bâz, Kâhire: Dârü’l-Vefâ, 1426/2005.
  • Karadâvî, Yûsuf, Keyfe Nete‘âmel mea’l-Kur’ân, 3. Baskı, Kâhire: Dârü’ş-Şurûk, 1421/2000.
  • Kâşânî, Muhsin Muhammed b. Şâh Murtazâ, Tefsîrü’s-Sâfî, Tahrân: Mektebetü’s-Sadr, t.y.
  • Kummî, Ebü’l-Hasan Alî b. İbrâhîm b. Hâşim, Tefsîrü’l-Kummî, Beyrût: Müessesetü Dâri’l-Kitâb, 1404.
  • Kurtubî, Ebû Abdillâh Muhammed b. Ahmed b. Ebî Bekr b. Ferh, et-Tizkâr fî Efdali’l-Ezkâr, thk: Beşîr Muhammed ‘Uyûn, Dımeşk: Mektebetü Dâri’l-Beyân, 1407/1987.
  • Ma‘rifet, Muhammed Hâdî, et-Temhîd fî Ulûmi’l-Kur’ân, Beyrût: Dârü’t-Te‘ârüf li’l-Matbû‘ât, 1432/2011.
  • Ma‘rifet, Muhammed Hâdî, et-Te’vîl fî Mühtelifi’l-Mezâhib ve’l-Ârâ’, (Tahrân: el-Cem‘ü’l-‘Âlemiyye, 1427/2006.
  • Mâtürîdî, Ebû Mansûr Muhammed b. Muhammed b. Mahmûd es-Semerkandî, Kitâbü’t-Tevhîd, thk: Bekir Topaloğlu ve Muhammed Aruçi, Beyrût: Dâru’s-Sâdır, 1422/2001.
  • Mâverdî, Ebu’l-Hasen Alî b. Muhammed b. Habîb, en-Nüket ve’l-‘Uyûn, thk: Abdulmaksûd b. Abdirrahîm, Beyrût: Dârü’l-Kütübi’l-‘İlmiyye, 1433/2012.
  • Mazharî, el-Kâdî Muhammed Senâ’ullâh el-Osmânî, Tefsîrü’l-Mazharî, thk: Ahmed İzz İnâye, Beyrût: Dârü İhyâi’t-Türâsi’l-‘Arabi, 1425/2004.
  • Meclisî, Muhammed Bâkır b. Muhammed Takî, Bihârü’l-Envâr, Beyrût: Müessesetü’l-Vefâ, 1984/1404.
  • Mekârim Şîrâzî, Ayetullâh Nâsır, el-Emsel fî Tefsîri Kitâbillâhi’l-Münezzel, Beyrût: Müessesetü’l-E‘lemî li’l-Matbû‘ât, 1434/2013.
  • Metin Yürdagür, “Ahbâriyye”, DİA, İstanbul, 490-491.
  • Muhammed Gazzâlî, Keyfe Nete‘âmel me‘a’l-Kur’ân, 7. Baskı, Kâhire: Nehdetü Mısır, 2005.
  • Mustafa Müslim, Mebâhis fî İ‘câzi’l-Kur’ân, Dımeşk: Dârü’l-Kalem, 1426/2005.
  • Mükâtil b. Süleymân b. Beşîr, Tefsîrü Mükâtil b. Süleymân, thk: Abdullâh Mahmût Şehhâte, Beyrût: Dârü İhyâi’t-Türâs, 1423.
  • Nâblüsî, Muhammed Râtib, Mesû‘atü’l-İ‘câzi’l-‘İlmî fi’l-Kur’ân ve’s-Sünne, 2. Baskı, Dımeşk: Dârü’l-Mektebî, 1426/2005.
  • Nesefî, Ebü’l-Muîn Meymûn b. Muhammed, Bahrü’l-Kelâm, thk: Veliyüddîn Muhammed Sâlih el-Ferfûr, Dimeşk: Mektebetü Dâri’l-Ferfûr, 1421/2000.
  • Nihâvendî, Muhammed b. Abdirrahîm, Nefehâtü’r-Rahmân fî Tefsîri’l-Kur’ân, 1. Baskı, Kum: Merkezü’t-Tibâ‘e ve’n-Neşr fî Müesseseti’l-Bi‘sa, t.y.
  • Râgıb el-İsfahânî, Ebü’l-Kâsım Hüseyin b. Muhammed, Müfredâtü Elfâzi’l-Kur’ân (6. Baskı), thk: Safvân Adnân Dâvûdî, Dımeşk: Dârü’l-Kalem, 1435/2014.
  • Reşîd Rıdâ, Muhammed Alî b. Muhammed, Tefsîrü’l-Kur’âni’l-Hakîm-Tefsîrü’l-Mennâr, el-Hey’etü’l-Misriyyeti’l-Âmme li’l-Kitâb, y.y, 1990.
  • Se‘âlibî, Ebû Zeyd Abdurrahmân b. Muhammed, el-Cevâhirü’l-Hisân fî Tefsîri’l-Kur’ân, 1. Baskı, thk: Muhammed Alî Mu‘avvid, Beyrût: Dârü İhyâ’i’t-Türâsi’l-Arabî, 1418.
  • Sem‘ânî, Ebu’l-Muzaffer Mansûr b. Muhammed, Tefsîru’s-Sem‘ânî, thk:Mustafâ Abdülkâdir Atâ, Beyrût: Dârü’l-Kütübi’l-‘İlmiyye, 2010.
  • Seyyid Kutub b. İbrâhîm b. Hüseyin el-Şâzilî, fî Zilâli’l-Kur’ân, Dârü’ş-Şürûk, Kâhire 1423/2003.
  • Sicistânî, Ebû Bekr el-‘Uzeyrî Muhammed b. ‘Uzeyr, Garîbu’l-Kur’ân el-Müsemmâ bi Nüzheti’l-Kulûb thk: Muhammed Edîb Abdülvahîd Cemrân, Dâru Kuteybe 1416/1995.
  • Süyûtî, Celâlüddîn Abdurrahmân, el-İtkân fî ‘Ulûmi’l-Kur’ân, thk: Fevvâz Ahmed Zümerlî, Beyrût: Dârül-Kütübi’l-‘Arabî, 1431/2010.
  • Şahin, Hanifi, İlk Dönem Şiî Kaynaklarda Sünnî Algısı, Ankara: Berikan Yay., 2015.
  • Şâtıbî, Ebû İshâk İbrâhîm b Mûsâ el-Hümmî, el-Muvâfakât fî Usûli’ş-Şerî‘a, 8.Baskı, thk: Abdullâh Drâz, Beyrût: Dârü’l-Kütübi’l-‘İlmiyye, 2011. 3/68
  • Demir, Şehmus, Kur’ân’ın Bilimsel Veriler Işığında Yeniden Yorumlanmasına Eleştirel Bir Yaklaşım, Tarihten Günümüze Kur’ân’a Yaklaşımlar, 2010.
  • Şerîf el-Murtazâ, Ebü’l-Kâsım Alî b. el-Hüseyn, eş-Şâfî fi’l-İmâme, thk: Abdüzzehrâ el-Hüseynî el-Hatîb, Tahrân: Müessesetü’s-Sâdık, 1424/2004.
  • Şerîf er-Radî, Ebü’l-Hasen Muhammed b. el-Hüseyn, Hakâ’ikü’t-Te’vîl fî Müteşâbihi’t-Tenzîl, thk: Muhammed er-Rızâ Ali Kâşifi, Beyrût: Dârü’l-Edvâ, 1406/1986.
  • Şerîf er-Radî, Ebü’l-Hasen Muhammed b. el-Hüseyn, el-Mecâzâtü’n-Nebeviyye, thk: Taha Muhammed ez-Zeynî, Kum: Mektebetü Basîratî, t.y.
  • Şeyh Müfîd, Ebû Abdillâh Muhammed el-Ukberî, el-Füsûlü’l-Muhtâratü mine’l-‘Uyûn ve’l-Mehâsin, Kum: el-Mü’temirü’l-Âlemiyye li Elfiyeti’ş-Şeyh el-Müfîd, 1413.
  • Şeyh Sadûk, İbn Bâbeveyh Ebû Cafer b. Alî b. el-Hüseyn b. Mûsâ el-Kummî, Kitâbü’l-İ‘tikâdât, Kum: Müessesetü’l-İmâmi’l-Hâdî, 1435.
  • Şeyhzâde, Muhyüddîn Muslihüddîn Mustafâ el-Kûcevî, Hâşiyetü Muhyiddîn Şeyhzâde alâ Tefsîri’l-Kâdî el-Beydâvî, 1. Baskı, thk: Muhammed Abdulkâdir Şâhîn, Beyrût: Dârü’l- Kütübi’l-‘İlmiyye, 1419.
  • Tabâtabâî, Muhammed Hüseyin, el-Kur’ân fi’l-İslâm, Beyrût: 1393.
  • Tabâtabâî, Muhammed Hüseyin, Mîzân fî Tefsîri’l-Kur’ân, Beyrût: Müessesetü’l- ‘Elemî, 1427/2006.
  • Tabâtabâî, Muhammed Hüseyin, el-İ‘câz ve’t-Tehaddî fi’l-Kur’âni’l-Kerîm, 1. Baskı, thk: Kâsım el-Hâşemî, Beyrût: Müessesetü’l-E‘lemî li’l-Matbû‘ât, 1423/2002.
  • Taberî, Ebû Ca‘fer Muhammed b. Cerîr, Câmiu’l-Beyân an Te’vîli Âyi‘l-Kur’ân I-XII, thk: İslâm Mansûr Abdülhamîd, Kâhire: Dârü’l-Hadîs, 1431/2010.
  • Tîbî, Ebû Muhammed Şerefüddîn Hüseyin b. Abdillâh b. Muhammed, Fütûhü’l-Gayb fî’l-Keşf ‘an Kanâ‘i’r-Reyb, thk: Hasan b. Ahmed el-Umerî, Dubai: Câ’izeti Dubai, 1434/2013.
  • Zehebî, Muhammed Seyyid Hüseyin, et-Tefsîr ve’l-Müfessîrûn, Kâhire: Dârü’l-Hadîs, 1433/2012.
  • Zürkânî, Muhammed Abdülazîm, Menâhilü’l-İrfân fî ‘Ulûmi’l-Kur’ân, thk: Ahmed Şemsüddîn, Beyrût: Dârü’l-Kütübi’l-‘İlmiyye, 1424/2003.
İlahiyat Akademi-Cover
  • ISSN: 2149-3979
  • Yayın Aralığı: Yılda 2 Sayı
  • Başlangıç: 2015
  • Yayıncı: Gaziantep Üniversitesi
Sayıdaki Diğer Makaleler

Vahiy Çeşitleri Tartışmalarında Kudsî Hadis Meselesi / The Issue of Hadith Qudsi in the Discussion on the Types of Revelation / مسألة الحديث القدسي في مناقشات أنواع الوحي

İsa AKALIN

Kur’an-ı Kerim Öğretiminde Teknolojik İmkânlar ve Kullanımı / Technological Facilities for Teaching the Quran and Their Usage / الإمكانيات التكنولوجية واستخدامها لتدريس القرآن الكريم

Süleyman KABLAN

Kur’an Tilavetinde Teorik ve Pratik Düzeyde Zuhur Etmiş Bazı Farklılıklar Üzerine Bir Değerlendirme / An Assessment on Some Differences Which Appeared in the Theoretical and Practical Level of the Quran Recitation / دراسة تقييمية لبعض الفوارق التي ظهرت على المستوى النظري والعملي في تلاوة القرآن

Ömer BAŞKAN

Şia'da Kur'an'ın Mevsukiyeti Sorunu: el-İntisar Adlı Eser Özelinde Bir Değerlendirme / The Matter of the Reliability of the Quran in Shia: An Evaluation in Scope of the Work Entitled al-Intisar / إشكالية موثوقية القرآن عند الشيعة: تقييم خاص لكتاب الانتصار

Şaban KONDİ

Sünni-Şiî Geleneğinde Muhkem ve Müteşâbih Olgusu –İbn Âşûr ve Tabâtabâî Örneği- / The Fact of Muhkam and Mutashabih in Sunni-Shia Tradition -The Case of Ibn Ashur and Tabatabai- / -ظاهرة المحكم والمتشابه عند السنة والشيعة -مثال ابن عاشور والطباطبائي

Mansur YAYLA

Şia'da Kur'an'ın Mevsukiyeti Sorunu: el-İntisar Adlı Eser Özelinde Bir Değerlendirme / The Matter of the Reliability of the Quran in Shia: An Evaluation in Scope of the Work Entitled al-Intisar / إشكالية موثوقية القرآن عند الشيعة: تقييم خاص لكتاب الانتصار

Şaban KONDİ

Kur’an’ın Yorumlanmasında Bağlamın Rolüne Metodik Bir Yaklaşım / A Procedural Approach Towards the Role of Context in Interpreting the Quran / مقاربة منهجية لدور السياق في تفسير القرآن

İsmetullah SAMİ

Theodor Nöldeke’nin Âyet ve Sûreleri Tarihlendirmede Başvurduğu Yöntemlere Eleştirel Bir Yaklaşım / Approach to the Methods of Theodor Nöldeke in Dating Verses and the Surahs-I / مقاربة نقدية لوسائل تيودور نولدكه في تأريخ الآيات والسور- 1

Hüseyin POLAT