Osmanlı Toplumunda Selefî Düşüncenin Tipik Bir Temsilcisi Olarak Kadızâdeliler / Kadızâdelis as a Typical Example of Salafi Thinking in Ottoman Society / تيار قاضي زاده كنموذج للفكر السلفي في العهد العثماني

XVI. ve XVII. yüzyıl Osmanlı toplumunda, Sünni-Hanefi çizgideki ilim geleneğine aykırı olarak ortaya çıkan bazı fikirlerin, Selefi düşüncenin karakteristik özelliklerini taşıdığı söylenebilir. Bu fikirleri o dönemin siyasi ve ilmi şartlarına uyarlayarak sahiplenen kişiler, tarihi kaynaklarda "Kadızadeliler/Fakılar (Fakihler)" ismiyle anılmış; ancak düşünce tarzlarında etkisini gösteren Selefi dinamikler gözden kaçırıldığı için sadece, siyasi idarenin güdümünde hareket eden tasavvuf düşmanı bir zümre olarak değerlendirilmiştir. Oysa sözü edilen ekolün Selefi söylemle benzeşen ve ayrışan yönleri üzerine odaklanılması daha tutarlı görülmekte olup, bu makalenin de konusunu teşkil etmektedir.

Kadızâdelis as a Typical Example of Salafi Thinking in Ottoman Society

Some ideas raised in 16th and 17th centuries as opposed to Sunni-Hanefi theology tradition of Ottoman society has certain characteristics of Salafi thinking. The people who defend such ideas by adapting them to their time’s political and scientific conditions named as Kadizadelis/Fakis but they overlooked as being considered an anti-Sufi group of people in the pursuit of personal and political interest rather than presenting Salafi dynamics in their thinking. This article aims to evaluate that group of people in terms of their similarity and differences with Salafi thinking in the history of Islam.

___

  • Abdülehad Nûrî, Riyâzu’l-ezkâr ve hiyâzu’l-esrâr, Süleymâniye Ktp., Hacı Mahmud Efendi, nr. 2438.
  • Akpınar, M. Raşit, Kadızâdeliler ve Sivâsîler Arasındaki Fıkhî Tartışmalar (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Marmara Üniversitesi SBE, İstanbul 2009.
  • Arslan, Ahmet Turan, İmâm Birgivî Hayatı, Eserleri ve Arapça Tedrisatındaki Yeri, Seha Neşriyat, İstanbul 1992.
  • Çavuşoğlu, Semiramis, The Kadizadeli Movement: An Attempt Of Seriat-Minded Reform In The Ottoman Empire, Princeton University, New Jersey 1990.
  • Ergin, Refik, İslâm Düşüncesinde Zâhir-Bâtın Ayrımı Açısından Kadızâdeliler Örneği, (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi),Selçuk Üniversitesi SBE, Konya 2007.
  • Furat, Ahmet Hamdi, “Selefîlîğin Osmanlı’ya Etkisi Bağlamında Kullanılan Bir Argüman, “İbn Teymiyye’nin Es-Siyâsetü’ş-Şer’iyye İsimli Eserinin Osmanlı Dünyasında XVI. ve XVII. Asırdaki Tercümeleri”, Marife Dergisi Selefîlik Özel Sayısı, Konya, 2009, sy. 3.
  • Gündoğdu, Cengiz, "XVII. Yüzyıl Osmanlısında Siyâsî Otoritenin Ulemâ-Sûfî Yaklaşımına Dair Bir Örnek: IV. Murat-Kadızâde-Sivâsî", Dinî Araştırmalar, Ankara, 1999,II/5.
  • Mehmet Zeki İşcan, “Selefîliğin Şiilik Değerlendirmeleri Bağlamında Nefret ve Şiddet Söylemi”, e-makâlât Mezhep Araştırmaları Dergisi,2013,VI/ 2.
  • Kadızâde, Mehmed b. Mustafa, Mebhas-i îmân, Süleymâniye Ktp., Yazma Bağışlar, nr. 5570, vr. 234-346.
  • Kadızâde, Mehmed b. Mustafa, Mesâil-i Ehl-i sünnet ve’l-cemaa’, Süleymâniye Ktp., Yazma Bağışlar, nr. 5570, vr. 149-234.
  • Kadızâde, Mehmed b. Mustafa, Nushu’l-hukkâm, Süleymâniye Ktp., Âşir Efendi, nr. 327, vr.2-73.
  • Kadızâde, Mehmed b. Mustafa, Risâle-i Kadızâde, Süleymâniye Ktp., Yazma Bağışlar, nr. 6494, vr. 74-80.
  • Kadızâde, Mehmed b. Mustafa, Tâcü’r-resâil ve minhâcü’l-vesâil, Süleymâniye Ktp., Hacı Mahmûd Efendi, nr. 1926, vr. 1-162.
  • Kâtib Çelebi, Mîzânü’l-hak fî ihtiyâri’l-ehakk, sad. Süleyman Uludağ - Mustafa Kara, Mârifet Yay., İstanbul 2001.
  • Koca, Ferhat, İslâm Hukuk Târihinde Selefî Söylem, Ankara 2000.
  • Muhıbbî, Emin b. Fazlullah ed-Dımaşkî, Hulâsâtü’l-eser fî a’yâni’l-karni’l-hâdî aşer, I-IV, Dâr-us sâdır, Beyrut, ts.
  • Nâimâ, Mustafa Efendi, Târih-i Nâimâ, çev. Mehmet İpşirli, Türk Tarih Kurumu Yay., Ankara 2007.
  • Ocak, Ahmet Yaşar, “XVII. Yüzyılda Osmanlı İmparatorluğu’nda Dinde Tasfiye (Püritanizm) Teşebbüslerine Bir Bakış: ‘Kadızâdeliler Hareketi’”,Türk Kültürü Araştırmaları, Ankara, 1983, XXI-XXI/1-2, s. 208-223.
  • Öztürk, Necati, Islamic Orthodoxy among the Ottomans in the Seventeenth Century with special refrence to the Qadi-Zade movement, University of Edinburgh, 1981.
  • Özervarlı, M.Sait, “Selefiyye”, DİA, XXXVI, 399-402.
  • Uzunçarşılı, İsmail Hakkı, Osmanlı Târihi, Ankara, 1951.
  • Üstüvânî, Mehmed b. Ahmeded-Dimeşkî el-Hanefî, Fevâidü’l-kebîr, Süleymâniye Ktp., Fatih, nr. 2770.
  • Üstüvânî, Mehmed b. Ahmeded-Dimeşkî el-Hanefî, İlmihal, Süleymâniye Ktp., Yazma Bağışlar, 43.
  • Vânî, Mehmed Efendi, Tasavvufî Bid’atlardan Sakınmaya Dair Risâle, Süleymâniye Ktp., Hacı Beşir Ağa, nr. 406.
  • Yakuboğlu, Kenan, Osmanlı Medrese Eğitimi ve Felsefesi, İstanbul, Gökkubbe Yayınları, 2006.
  • Yurdaydın, Hüseyin G., İslâm Târihi Dersleri, Ankara, Ankara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Yay., 1971.
  • Zilfi, Madeline C., “Kadızâdeliler: Onyedinci Yüzyıl İstanbul’unda Dinde İhyâ Hareketleri”,çev. M. Hulusi Lekesiz, Türkiye Günlüğü, Ankara, Kasım-Aralık 1999, sayı: 58, s. 65-79.
  • Zilfi, Madeline C., Dindarlık Siyâseti Osmanlı Ulemâsı Klasik Dönem Sonrası, Ankara, Birleşik Yayınları, 2006.
  • Zubaida, Sami, İslâm Dünyasında Hukuk ve İktidar, çev. Burcu Koçoğlu Birinci – Hasan Hacak, İstanbul, İstanbul Bilgi Ün. Yay., 2008.
İlahiyat Akademi-Cover
  • ISSN: 2149-3979
  • Yayın Aralığı: Yılda 2 Sayı
  • Başlangıç: 2015
  • Yayıncı: Gaziantep Üniversitesi
Sayıdaki Diğer Makaleler

Tefsir Geleneğinde Selefîlik Ekolü / Salafism In Tafsir Tradition / السلفية في عُرف التفسير الإسلامي

Mustafa ÖZTÜRK

Şiî-Sünnî İlişkileri ve Selefîlik / Shia-Sunni Relations and Salafism / علاقات السنة - الشيعة والسلفية

Cemil HAKYEMEZ

Fıkıh ve İtikad Arasında Hanbelîlik: Selefîliğin Teolojik Arka Planı Üzerine Bir İnceleme/ Hanbalısm Between Law And Theology: A Research On Theologıcal Background Of Salafısm / الحنبلية بين الفقه والاعتقاد: تحقيق حول الخلفيَّة السلفيَّة اللاهوتيِّة

Muhyettin İĞDE

Nijerya'da Selefîler / Salafies in Nigeria / السلفية في نيجيريا

Adem ARIKAN

İslâm Ortak Paydasını Kaybetmiş Müslümanların Açmazı: Şiî-Selefî Kutuplaşması / Dilemma of Muslims Who Lost Islam as the Common Denominator: Shia-Salafi Polarization / مشكلة المسلمين الذين أضاعوا القاسم المشترك للإسلام الاستقطاب الشيعي - السلفي

Hasan ONAT

Bir Kriz Teolojisi ve Toplumsal Hareket Olarak Selefilik / Salafism as a Crisis Theology and Social Movement / السلفية كمعتقد أزمة والحركة الاجتماعية

Mehmet EVKURAN

Değişim Karşısında Varolan'ı da Gözeten 'Diri Yorum' / ‘Living Interpretation’ Considering the Existing in the Face of Change / التفسير الحي المواكب للواقع في مقابل المتغيرات

Sadık KILIÇ

Din-Dinî Bilgi Ayrımı Ekseninde Geleneğin Ne'liği ve Değersel Boyutu / Value and Nature of Tradition on The Axis of Separation Between Religion – Religious Knowledge / ماهية التراث ومكانته في الإسلام

Şehmus DEMİR

Arap Baharı ve Sonrasında Selefîlik -Mısır Örneği- / Arab Spring and Salafism -Case of Egypt- / -السلفية من بعد الربيع العربي -مصر أنموذجا

Ramazan YILDIRIM

Değişim Karşısında Varolan'ı da Gözeten 'Diri Yorum' / ‘Living Interpretation’ Considering the Existing in the Face of Change / التفسير الحي المواكب للواقع في مقابل المتغيرات

Sadık KILIÇ