Arap Baharı ve Sonrasında Selefîlik -Mısır Örneği- / Arab Spring and Salafism -Case of Egypt- / -السلفية من بعد الربيع العربي -مصر أنموذجا

Arap dünyasında kendisini "selefî" olarak tanımlayan hareketlerin ortaya çıkışı yaklaşık bir asır öncesine dayanmaktadır. Ortaya çıktıkları bölgelere göre kendi içinde küçük de olsa bir takım farklılıklar barındıran bu hareketleri daha çok Mısır'da "cemâatleşme" imkânı bulmuşlardır. Diğer taraftan 2011 yılında Tunus'ta başlayıp kısa bir süre içinde Mısır, Libya, Suriye ve Yemen'de devam eden halk isyanları sonucunda Arap dünyasında yeni bir dönem başladı. Arap ve Afrika coğrafyasının en önemli ülkesi olan Mısır'da yaşanan yeni süreçle birlikte, legal siyaset yapma imkânı bulan tüm toplumsal kesimler, hızla partileşerek siyaset arenasındaki yerini aldı. Hiç Şüphesiz bu kesimle içinde Selefî hareketler diğerlerine göre daha fazla ilgi odağı haline geldi. Daha önceleri aktif siyasetten uzak duran ve daha çok eğitim, dâvet ve diğer sosyal faaliyetlerde bulunan ve demokrasi, seçim veya parlamento gibi mekanizmaları dinî açıdan sakıncalı gördükleri için kabul etmeyen Selefîler, hızlı bir şekilde birçok siyasî parti kurarak politikaya atıldılar. Bu makalede 25 Ocak devrimiyle birlikte Mısır'da siyasî hayata atılan Selefîlerin devrim öncesi yapılşarı, fikirleri ve devrim sonrası kurdukları partiler ile siyasî tutum ve görüşleri üzerinde durulacaktır.

Arab Spring and Salafism -Case of Egypt-

The emergence of groups who call themselves ‘Salafi’ dates back to two centuries ago. Those movements, which have small regional differences, had the opportunity of forming a community in Egypt. On the other hand, a new community era began in the Arab world with public riots in Tunusia which spread to Egypt, Libya, Syria and Yemen. In Egypt, which is the most important country in the Arab and African region, every group that found an opportunity to participate in politics, has been transformed into political parties. There is no doubt that among those groups, the Salafi movement has attracted more attention than others. Salafis have established several political parties, although in previous periods, they refrained from engaging in politics and were more prone to educational and social activities. In this study, the views and structures of Salafis will be analyzed before and after the January 25 revolution in Egypt where Salafis entered the political area.

___

  • Ali Abdülâl, ed-Da’vetü’s-Selefiyye bi’l-İskenderiyye, Beyrut, Müessesetu’l-İntişâri’l Arabî, 2012.
  • Düstûru Cumhûriyyeti Mısr el-Arabiyye, Metâbiu’l-Hey’eti’l-Âmme li’l-İsti’lâmât, Kahire, 2012.
  • Ebû Rumân, Muhammed, es-Selefiyyûn ve’r-Rebîu’l-Arabî, Beyrut, Merkezu Dırâsâti’l Vahdeti’l-‘Arabiyye, 2013.
  • Hasan, Salahuddin, es-Selefiyyûn fi Mısr, Mısır 2012.
  • Hasan, Salahuddin, Harîtatu’t-Teyyârâti’s-Selefiyye fi Mısr.
  • http://www.onislam.net/arabic/islamyoon/salafists/113039-2010-03-09%2014-32-04.html(03.07.2015).
  • el Kadimî, Nevaf b. Abdurrahman, ‘’el-İslâmiyyûn ve Rebîu’s-Sevrât’’, Merkezü’l-Arabî li’l-Ebhâs ve’d- Dirâsâti’s-Siyâsiyye, Katar 2012.
  • Münîb, Abdulmün’im, Delîlu’l-Harekâti’l-İslâmiyyeti’l-Mısriyye, Mektebetü’l Medbûlî, Kahire 2010.
  • Şellata, Ahmed Zağlul, el-Hâletü’s-Selefiyyetu’l-Muâsıra fî Mısr, Mektebetü’l Mebdûlî, Kahire 2011.
  • Şellata, Ahmed Zağlûl, el-İslâmiyyûn ve’s-Sevra, Evrâk li’n-Neşr ve’t Tevzî, Kahire 2012.
  • eş-Şeyh, Memdûh, Selefiyyûn, Kahire, Dâru Ahbâri’l-Yevm, 2011.
  • البيان التاسع عشر لمجلس شورى العلماء لتأييد الشيخ حازم أبواسماعيل لرئاسة الجمهورية
  • http://www.ansaralsonna.com/web/play-6533.html (03.07.2015).
  • البيان الثالث والعشرون بخصوص دعم الدكتور محمد مرسي لرئاسة الجمهورية
  • http://www.ansaralsonna.com/web/play-6537.html (03.07.2015).
  • المؤتمر الصحفي للجمعية الشرعية لإعلان موقفها من الانتخابات الرئاسية في جولة الإعادة
  • http://alshareyah.com/index.php?option=com_seyret&Itemid=386&task=videodirectlink&id=711 (03.07.2015).
  • http://www.alasalah.org/files/alasalah%20party.pdf (03.07.2015).
  • http://www.alasalah.org/show-266.html (03.07.2015).
  • http://albenaa-tanmea.com/Program.aspx (03.07.2015).
  • http://www.alfadyla.com/aboutus (03.07.2015).
  • http://www.alfadyla.com/program (03.07.2015).
  • https://www.facebook.com/watanpartyeg (03.07.2015).
  • http://www.alnourparty.com/page/program_culture(03.07.2015).
  • http://www.ansaralsonna.com/web/pageother-659.html(03.07.2015).
  • http://www.salafvoice.com/article.php?a=5115. (03.07.2015).
  • http://www.shorouknews.com/news/view.aspx?cdate=31122012&id=ff819e94-715d 4175-84b1-85417419ed18 (03.07.2015).
  • http://www.youm7.com/News.asp?NewsID=452334#.Um5PFeI5nmQ (03.07.2015).
  • http://www.youm7.com/News.asp?NewsID=518618&SecID=65&IssueID=0#.Um4k2OI nmQ(03.07.2015).
  • http://www.youtube.com/watch?v=4kFirseQTQE&noredirect=1(03.07.2015).
  • http://www1.youm7.com/News.asp?NewsID=786801&SecID=65&IssueID=0#.UmuKterPmQ (03.07.2015).
İlahiyat Akademi-Cover
  • ISSN: 2149-3979
  • Yayın Aralığı: Yılda 2 Sayı
  • Başlangıç: 2015
  • Yayıncı: Gaziantep Üniversitesi
Sayıdaki Diğer Makaleler

Şiî-Sünnî İlişkileri ve Selefîlik / Shia-Sunni Relations and Salafism / علاقات السنة - الشيعة والسلفية

Cemil HAKYEMEZ

Değişim Karşısında Varolan'ı da Gözeten 'Diri Yorum' / ‘Living Interpretation’ Considering the Existing in the Face of Change / التفسير الحي المواكب للواقع في مقابل المتغيرات

Sadık KILIÇ

Osmanlı Toplumunda Selefî Düşüncenin Tipik Bir Temsilcisi Olarak Kadızâdeliler / Kadızâdelis as a Typical Example of Salafi Thinking in Ottoman Society / تيار قاضي زاده كنموذج للفكر السلفي في العهد العثماني

Muhammet Raşit AKPINAR

İslam Düşünce Tarihinde Selefilik: Tarihsel Serüveni ve Genel Karakteristiği / Salafism in The History of Islamic Thought: Its Historical Journey and General Characteristics / السلفية في تاريخ الفكر الإسلامي تطورها التاريخي وخصائصها العامة

Ferhat KOCA

Soruşturma-II / Inquiry- II / اللقاء الثاني

Mehmet Hayri KIRBAŞOĞLU

İslâm Ortak Paydasını Kaybetmiş Müslümanların Açmazı: Şiî-Selefî Kutuplaşması / Dilemma of Muslims Who Lost Islam as the Common Denominator: Shia-Salafi Polarization / مشكلة المسلمين الذين أضاعوا القاسم المشترك للإسلام الاستقطاب الشيعي - السلفي

Hasan ONAT

Din-Dinî Bilgi Ayrımı Ekseninde Geleneğin Ne'liği ve Değersel Boyutu / Value and Nature of Tradition on The Axis of Separation Between Religion – Religious Knowledge / ماهية التراث ومكانته في الإسلام

Şehmus DEMİR

Nijerya'da Selefîler / Salafies in Nigeria / السلفية في نيجيريا

Adem ARIKAN

Değişim Karşısında Varolan'ı da Gözeten 'Diri Yorum' / ‘Living Interpretation’ Considering the Existing in the Face of Change / التفسير الحي المواكب للواقع في مقابل المتغيرات

Sadık KILIÇ

Tarihî Süreçte Selefîlik-Tasavvuf İlişkileri / History of Relationships Between Salafism and Sufism / العلاقة بين السلفية والتصوف في العملية التاريخية

Süleyman ULUDAĞ