The Moral Value system in The Qur’an: An analysis of Draz’s contribution

Bu makale, Kur'an-ı Kerim'deki değerler sistemi teorisinin gelişiminde Mohamed Abdullah Draz'ın katkısını incelemeyi amaçlamaktadır. Draz bu makalesinde, Kuran'da temellenen değerler sistemi teorisinin nasıl şekillendiğinin cevabını arar. Makale, Draz'ın Modern Batı düşüncesi ve İslam geleneğindeki Kur’an ahlakı yorumunun eleştirisine odaklanan “The Moral World of the Quran” adlı kitabının analizine dayanmaktadır. Ayrıca onun Kur'an'daki teorik ve pratik ahlaka bakış açısını da incelemektedir. Dolayısyla Draz hem teorik hem de pratik yönleri bulunan Kur’an'daki ahlak teorisi üzerinden ahlaka bütüncül bir yaklaşımın gerekliliğinden bahseder. Bununla birlite ahlakı Kur’an üzerinden irdelemek İslam'daki ahlak teorilerini anlamak ve Müslümanların bu ahlakı benimsemelerini engelleyen zorlukları ele almak için temel bir yaklaşımı temsil eder. Ayrıca Draz'ın çalışması, ahlak felsefesinde modern yaklaşımlarla entegre olmasına rağmen modern çağda Müslümanlar tarafından girişilen İslam geleneği içindeki ahlak çalışmalarında önemli bir ilerlemeye işaret etmekte olan ilk "nesnel Kur'an tefsirini" niteliğini taşımaktadır.

The Moral Value System in the Qur’an: An analysis of Draz’s Contribution

This article aims to analyze the contribution of Mohamed Abdullah Draz in the development of the theory of the value system in the Holy Quran. It seeks to answer how Draz developed his theory of the value system in the Quran. The paper relies on an analysis of Draz's book “The Moral World of the Quran” focusing on his critique of the treatment of Quranic ethics in Islamic heritage and modern Western thought. It also examines his perspective on theoretical and practical ethics in the Quran. Consequently, he presents his viewpoint on the necessity of a holistic approach to ethics through the moral theory found in the Quran, encompassing both theoretical and practical aspects. In addition, studying ethics through the Quran represents a fundamental approach to understanding ethical theories in Islam and addressing the challenges that impede Muslims from embodying these ethics. Moreover, Draz's study represents the first "objective exegesis" of the Holy Quran undertaken by Muslims in the modern era, signifying a significant advancement in the study of ethics in Islam, despite its integration with modern ethical philosophical approaches.

___

  • Al-Bukhari, Mohammed Ibn Ismail. Sahih Al-Bukhari. Damascus, Syria: Dar Ibn Kathir, 2003.
  • Al-khatib, Mu'taz. "Introduction to the Study of the History of Ethical Thought in Egypt in the Context of Reform and Renaissance Projects", Tabayyun. 2/26, Autumn 2018, 85-109. https://tabayyun.dohainstitute.org/en/issue0026/Pages/art04.aspx
  • Al-Nasiri, Mohammed. “Usus Al-Nadhariyah Al-Akhlaqiyyah Wa Ma’ayiruha Min Mandhur Al-Qur’ān Al-Kareem,” Majallat Al-Ihya’. 33, 2010, 92-109.
  • Al-Qaraḍāwī, Yūsuf. fī Wadāʻ al-Aʻlām. Beirut: Dār al-Fikr al-muʻāṣir, 2003.
  • Al-Qushayri, Muslim Ibn Al-Hajjaj. Sahih Muslim. Riyadh, Saudi Arabia: Dar Taybah, 2006.
  • Al-Sammān, Muḥammad ʻAbd Allāh. "Dustūr al-akhlāq fī al-Qurʼān" in Aḥmad Muṣṭafá Faḍīla, Muḥammad ʻAbd Allāh Draz Dirāsāt wa-buḥūth. Kuwait: Dār al-Qalam, 2007.
  • Al-Sayyid, Ridwan. "The System of Values and Ethics in Islam," Al Tafahom, Issue 06 / 2011, 11-22. https://tafahom.mara.gov.om/en/al-tafahom/english issue/magazine/?issue=en&no=06#book_open_02/
  • Al-Shinqīṭī, Muḥammad al-Mukhtār. Khayrat al-ʻuqūl al-Muslimah fī al-qarn al-ʻishrīn. Bayrūt : al-Shabakah al-ʻArabīyah lil-Abḥāth wa-al-Nashr, 2016.
  • Al-Shinqīṭī, Muḥammad al-Mukhtār. faylasūf al-Qurʼān al-Karīm : Muḥammad ʻAbd Allāh Darāz ḥayātuhu wa-āthāruh. al-Qāhirah : Dār al-Mashriq, 2017.
  • Badawī, Al-Sayyid Muḥammad. "al-Ilzām al-khuluqī ʻinda al-Duktūr Muḥammad ʻAbd Allāh Darāz", in Aḥmad Muṣṭafá Faḍīla, Muḥammad ʻAbd Allāh Draz Dirāsāt wa-buḥūth. Kuwait: Dār al-Qalam, 2007.
  • De Tassy, Garcin. doctrines et devoirs de la religion Musulmane; Tires Textuellment do Coran. Paris: La Librairie Orientale, 1826.
  • Draz, Mohammed Abdullah. Dustur Al-Akhlaq fi Al-Qur’ān. Cairo, Egypt: Mu’assat Al-Risalah, 1998.
  • Draz, M.A. The Moral World of the Qur'ān, Translated by Danielle Robinson and Rebecca Masterton. London: I.B.Tauris & Co Ltd, 2008.
  • Draz, Mohammed Abdullah. Madkhal Ila Al-Qur’ān Al-Kareem. Cairo, Egypt: Mu’assat Iqra’, 2014.
  • Hililli, Abdurrahman. “Dustur Al-Akhlaq Fi Al-Qur’ān .. Bi Munasabt Murur Nisf Qarn ‘ala Rahil Draz” May 28, 2008, http://almultaka.org/site.php?id=596
  • Hililli, Abdurrahman “al-Ta’sil Al-Qur’āni Li Al-M’arifah: Qadhiyat al-Akhlaq Namauthujan”, July 5, 2008, http://www.almultaka.org/site.php?id=612
  • Ismail, Salah. Kayfa Nata’amal Ma’a Al-Qur’ān Wa Al-Sunnah. Herndon, USA: International Institute of Islamic Thought, 1987.
  • La Beaume, Jules. Le Koran Analyse dApres la Traduction de M. Kasimirski. Paris: MAISONNEUVE LIBRAIRES— ÉDITEURS, 1878.
  • Lefevre, M. Les lois morales, religieuses et civiles de Mahomet extraites du Koran. Paris: victor Legou Libraire, 1850.
  • Malkāwī, Fatḥī. "Manhaj Muḥammad ʻAbd Allāh Darāz fī al-taʼṣīl al-Islāmī li-ʻIlm al-akhlāq", Islāmīyat al-Maʻrifa, 14 /53, Summer 2008, 5-18.
  • Saint-Hilaire, Barthelemy. Mahomet et le Koran. Paris: Dıdıer et c's lıbuaır es-edıteırs, 1865.