Yaşayan Ütopya: Fuggerei Yerleşimi

Bu yazının amacı 1516 yılında yazılmış olan Thomas More’un “Utopia” adlı eseri ışığında kitapla aynı dönemde inşa edilmiş olan ve dünyanın ilk sosyal konutu olma iddiası içinde bulunan Augsburg kentindeki “Fuggerei” adlı yerleşimi ideal yaşam ve kent kavramları açısından tartışmaktır. Bu yerleşim alanının 500 yıldır kendi kuralları ve fiziksel koşulları içinde var olmaya devam etmesi, onu hem gerçek hem de ütopik kılmaktadır. Bu örneğin seçilmesi, hem çağının düşüncesini biraz daha yakından kavramayı sağlayacak hem de mimarlık ve kent tarihi yazımında sıkça kullanılan örneklerin dışında bir yapıyı ütopya ve kent tartışması içine taşıyacaktır. Bu bağlamda yazı, ütopya kavramı ile birlikte 16. yüzyıl ekonomik ve sosyal yaşantısı, erken dönem kapitalist bilinç, Hristiyanlık ve Reformist anlayış, hayırseverlik ve bunun sonucunda yoksul konutlarının inşası gibi birbiri ile ilişkili bir dizi olguyu ele almaktadır.

The Living Utopia: The Fuggerei Settlement

The aim of this paper is to discuss the oldest social settlement in the world called “Fuggerei” in the city of Augsburg, in terms of the concepts ideal life and city, through the light of “Utopia” written by Thomas More in 1516 which also designates the period in which the construction of the settlement had taken place. The existence of this settlement for 500 years, under the same general rules and physical conditions, makes it both real and utopian. This example will both provide a close look on the ideas of its period and bring an uncommon example into discussion which focuses on utopia and the city. As a result, the paper correlates a number of facts like economy and social life in 16th century, early period of capitalist consciousness, Christianity and Reformist movement, philanthropy and the construction of the housing for the poor in addition to the concept of utopia.

___

  • Adam, T. (2009). Buying Respectability: Philanthropy and Urban Society in Transnational Perspective, 1840 to 1930s. Bloomington, IN, USA: Indiana University Press.
  • Benevolo, L. (1980). The origins of modern town planning. Mass.:The MIT Press.
  • Bietenholz, P. G., & Deutscher, T. B. (1965). Contemporaries of Erasmus: a biographical register of the Renaissance and Reformation, 1-3. Ciltler. Toronto, Buffalo, London: University of Toronto Press.
  • Curtis, W.J.R. (1996). Modern Architecture since 1900. London: Phaidon Press Limited.
  • Lis,C. , & Soly, H. (1981). Poverty and Capitalism in Pre-Industrial Europe. Brighton: The Harvester Press.
  • Lindberg, Carter. (1993). Beyond Charity: Reformation initiatives for the poor. Minneapo-lis: Fortress Press.
  • Miskimin, H.A. (1977). The Economy of the later Renaissance Europe, 1460-1600. Camb-ridge: Cambridge University Press.
  • More, T. (1999). Utopia. (Günyol, V., Eyüboğlu, S., Urgan, M., Çeviren). İstanbul: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları.
  • Mumford, L. (1991). The City in History. London: Penguin Books.
  • Strieder, J. (1931). Jacob Fugger the Rich: Merchant and Banker of Augsburg, 1459-1525. Washington: Beard Books.
  • Tanyeli, U. (1993). Zihinsel Yapımız Ütopyaya Kapalı mı?. İstanbul, 5, 22-25.
  • The Fuggerei. (2010). www.fugger.de‘den erişilebilir.
  • Zuffi, S. (Ed.). (2006). European Art of the 16th Century (1st ed.). Los Angeles, Califor-nia: Getty Publications.