THE AMBIGUITY OF IDENTITY AND THE AMBIGUITY OF FORMATION IN AMBIGUOUS ADVENTURE BY CHEIKH HAMIDOU KANE AS A POSTCOLONIAL BILDUNGSROMAN (CHEIKH HAMIDOU KANE'İN KOLONİLEŞME SONRASI BİLDUNGSROMANI BELİRSİZ SERÜVEN'DE OLGUNLAŞMA VE KİMLİK KARMAŞASI)
Postmodern dönemin en önemli oluşumlarından biri olan sömürgecilik sonrası edebiyatı çağdaş kültürün çöküşü ve kültürel ilerlemedeki belirsizlik fikriyle; anlam göreceliği, temsiliyet çatışması, özgünlük eksikliği, metinlerarasılık, söylemlere maruz kalan birey, güç, arzu, çeşitli ikili karşıtlıklar, Batı-Doğu, merkez-kenar, baskın olanın reddi ya da yeniden yapılandırılması, ve Batı’nın bakış açısı gibi kavramlarla postmodern dönemin temel ilkelerini edebiyat çerçevesi içinde somut hale getirir. Bildungsroman edebi geleneği ya da diğer adıyla gelişim romanı özellikle Afrika ve diğer sömürge ülkelerindeki sömürgecilik sonrası yazarları tarafından koloni toplumların hibrid kimliklere dönüşümünü yansıtmak amacıyla kabul görmüş ve kullanılmıştır. Sömürge sonrası Bildungsroman geleneği ana karakterin fiziksel gelişiminin yanı sıra sömürge ortamında karşılaştığı zorlukları ve yerli kimliğine ve kültürüne yabancılaşmasından kaynaklanan kişilik krizlerini ortaya koyar. Cheikh Hamidou Kane’in Belirsiz Serüven (Ambiguous Adventure) adlı romanı sömürgecilik sonrası Bildungsroman geleneğinin temel ilke ve özelliklerini yansıtır ve bizim bu çalışmadaki amacımız bu ilkeleri ana karakter Samba Diallo’nun hibrid bir kişiliğe büründüğü kültürel belirsizlik ve kolonileşme ortamındaki gelişim süreciyle bağlantılı olarak tespit ve analiz etmektir. Paris’e eğitimini tamamlamak için giden Samba’nın Batı kültürüne alışma çabaları ve bunun sonunda kendi kimliğini koruma çabasıyla birlikte kendini bir belirsizlik içerisinde bulması yaşadığı kimlik çatışmasının ve psikolojik çöküşünün temel sebebini oluşturur.Anahtar Sözcükler: Hibridite, Kimlik Çatışması, Sömürgecilik Sonrası Bildungsroman, Belirsizlik, Gelişim
___
- Ashcroft, B., Griffiths, G. and Tiffin, H. (2001). The Empire Writes Back: Theory and Practice in Post-Colonial Literatures. London: Routledge.
- Bhabha, H. K. (1994). The Location of Culture. New York: Routledge.
- Bulson, E. (2006). The Cambridge Introduction to James Joyce. Cambridge: Cambridge University Press.
- Hutcheon, L. (1988). A Poetics of Postmodernism: History, Theory, Fiction. London: Routledge.
- Kane, C. H. (1963). Ambiguous Adventure. New York: Walker and Company.
- Masterton, R. (2009). Islamic Mystical Readings of Cheikh Hamidou Kane’s Ambiguous Adventure. Journal of Islamic Studies, 20: 1, 21-45.
- Nicol, B. (2009). The Cambridge Introduction to Postmodern Fiction. Cambridge: Cambridge University Press.
- Wehrs, Donald R. (December 1992). Colonialism, Polyvocality, and Islam in L’aventure ambiguë and Le devoir de violence. MLN, Comparative Literature, 107: 5, 1000-1027.
- Zima, P. V. (2010). Modern/Postmodern: Society, Philosophy, Literature. London: Continuum International Publishing.