MODERNİST ROMAN OLARAK AS I LAY DYING & SESSİZ EV (AS I LAY DYING AND SESSİZ EV AS MODERNIST NOVELS)

Öz: Bu çalışmada, Anglo-Amerikan edebiyatından William Faulkner’ın As I Lay Dying (1930) romanı, Türk edebiyatından Orhan Pamuk’un Sessiz Ev (1983) romanı ile Batı tarzı modernist roman özellikleri, özellikle “bilinç akışı” tekniği bağlamında karşılaştırılmaktadır. Bu eserlerin çalışmaya konu olmasının sebebi, her iki eserin yazım yöntem ve tekniklerinin bir birisine olan benzerliğidir. Her iki eserde de anlatı, farklı bölümlerde farklı karakterlerin düşünce dünyasının bilinç akışı tekniği ile verilmesiyle oluşturulmuştur. Ne var ki, her iki eser farklı yıllarda ve dönemlerde yayımlanmıştır. As I Lay Dying romanı yayımlandığı yıllarda, Batı edebiyat dünyası genel olarak yenilikçi yöntem ve tekniklerin ve kişilerin iç dünyalarının yansıtılmasının ön plana çıktığı yüksek modernist dönemi yaşamakta idi. Ancak Türkiye’de Batılı anlamda modernist eserler çok sonraları, 1970’li ve 1980’li yıllarda görülmeye başlanmıştır. Bunun sonucunda yayım yılları ve dönemleri göz önüne alındığında Pamuk’un Sessiz Ev’inin Faulkner’ın As I Lay Dying adlı romanına modernist yöntem ve teknikler bakımından çok benzemesi dikkat çekicidir. Bu durumun başlıca sebebi, çalışmada kısaca değerlendirildiği üzere, Türk edebiyat ve sanat tarihi, modernizm ve postmodernizm süreçlerini Anglo-Amerikan dünyasının gerisinden takip etmiştir. Öyle ki, her iki romanda tespit edilen bu ortak modernist yazım teknikleri sonucunda, yaşadığı dönem ve yazarlık hayatı bakımından Orhan Pamuk’un William Faulkner’ın yazarlık uslubundan etkilendiğini ve Sessiz Ev romanında, Faulkner’ın As I Lay Dying romanına benzer modernist yazım tekniklerini kullandığını belirtmek yanlış olmayacaktır.  Abstract: In this study, William Faulkner’s As I Lay Dying (1930), from Anglo-American literature, is compared and contrasted with Orhan Pamuk’s Sessiz Ev (1983), from Turkish literature, in the context of Western style modernist novel aspects, particularly stream of consciousness technique. The reason these novels are chosen as a subject matter of this study is that both novels have a very similar writing method and form. In both novels, the story is narrated through the different characters’ world of thought in different chapters through stream of consciousness technique. Yet, both novels were written in different times and periods. When As I Lay Dying was first published, the Western literature world had been living the high modernism period which paid attention foremost to the innovative writing techniques and the inner world of characters. Nevertheless, in Turkey, the novels in the sense of Western modernist style were seen much later, in about 1970’s and 1980’s. Therefore, when considering the publishing dates, it is very striking that Pamuk’s Sessiz Ev is very similar to Faulkner’s As I Lay Dying in the sense of modernist methods and techniques. The main reason for this consequence is – as it has been discussed briefly in the paper – The Turkish Literature and History of Art followed the modernism and postmodernism periods after Anglo-American world. Therefore, as a result of the identified common modernist techniques in the paper as well as his writing career and lifespan, it will not be wrong to state that Orhan Pamuk has been influenced by William Faulkner’s writing style and in Sessiz Ev he used modernist writing techniques similar to Faulkner’s As I Lay Dying.

___

  • Abrams, M H. (1999). A Glossary of Literary Terms. Fort Worth: Harcourt Brace Jovanovich College Publishers.
  • Childs, P. (2008). Modernism. London: Routledge.
  • Faulkner, W. (1946). The Sound and the Fury: &, As I Lay Dying. New York: Modern Library.
  • Gümüş, S. (2010). Modernizm ve Postmodernizm: Edebiyatın Dünü ve Yarını: Eleştiri. İstanbul: Can Yayınları.
  • Habib, R. (2005). A History of Literary Criticism: From Plato to the Present. Malden, Mass: Blackwell Pub.
  • Kantarcıoğlu, S. (2007). Türk ve Dünya Romanlarında Modernizm. İstanbul: Paradigma.
  • Mackean, I. (2005). The Essentials o f Literature in English, Post-1914. London: Hodder Arnold.
  • Pamuk, O. (1983). Sessiz Ev: Roman. İstanbul: Can Yayınları.
  • Priestley, J B. (1979). Adventures in English Literature. New York: Harcourt, Brace & World.
  • Poplawski, P. (2008). English Literature in Context. Cambridge: Cambridge University Press.
  • Sanders, A. (2000). The Short Oxford History of English Literature. Oxford, UK: Oxford University Press.
  • Tew, P. ve Murrey, A. (2009). The Modernism Handbook. London: Continuum.
  • Woods, T. (1999). Beginning Postmodernism. Manchester: Manchester University Press.
HUMANITAS - Uluslararası Sosyal Bilimler Dergisi-Cover
  • ISSN: 2147-088X
  • Yayın Aralığı: Yılda 2 Sayı
  • Başlangıç: 2013
  • Yayıncı: Namık Kemal Üniversitesi
Sayıdaki Diğer Makaleler

AMANDİNE YA DA İKİ BAHÇE ÖYKÜSÜNDEKİ İYİ VAHŞİ MİTİNİN İZLERİ (TRACES OF THE NOBLE SAVAGE MYTH IN THE TALE “AMANDINE OR THE TWO GARDENS”)

Rabia TOPAN

Yeşim ÇELİK

HERMANN HESSE’NİN “AUGUSTUS” MASALINDA MASAL ÖĞELERİ VE PROPP’A GÖRE ÇÖZÜMLENMESİ. (THE FAIRY TALE ELEMENTS IN HERMANN HESSE’S “AUGUSTUS” AND ITS ANALYSIS ACCORDING TO VLADIMIR PROPP)

Meryem NAKİBOĞLU

PİR SULTAN ABDAL’IN BİR MECMUADA YER ALAN ŞİİRLERİ I (PİR SULTAN ABDAL’S POEMS IN A JOURNAL I)

Hasan KAYA, Necat ÇETİN

MARTİN HEIDEGGER VE NASYONEL SOSYALİZM: O BİR NAZİ MİYDİ? (MARTIN HEIDEGGER AND NATIONAL SOCIALISM: WAS HE A NAZI?)

Nurhayat ÇALIŞKAN AKÇETİN

HUDÂVENDİGÂR VİLÂYETİ’NDE İSKÂN EDİLEN GÖÇMENLERE OSMANLI DEVLETİ TARAFINDAN YAPILAN YARDIMLAR (1878-1900). (THE AID PROVIDED BY THE OTTOMAN GOVERNMENT TO IMMIGRANTS SETTLED IN HUDÂVENDİGÂR PROVINCE BETWEEN 1878-1900)

Nursal KUMAŞ

TÜRKİYE'DE ERKEK OLMAK: ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN YAŞADIKLARI ZORLUKLAR (BEING MEN IN TURKEY: THE DIFFICULTIES EXPERIENCED BY UNIVERSITY STUDENTS)

Özlem HASKAN AVCI, Muharrem KOÇ, Öznur BAYAR, Erdi YÜCE

HAKLI SAVAŞ KAVRAMINA POST-MODERN BİR YAKLAŞIM OLARAK M. HARDT VE A. NEGRİ’NİN İMPARATORLUK TEZİ (HARDT’S AND NEGRI’S EMPIRE THESIS AS A POST-MODERN APPROACH TO JUST WAR CONCEPT)

Halil ÇAKIR

Valery PATERNOTTE

İPLİK SANATI: SANAT ALANINA KABUL EDİLME MÜCADELESİ VE ÇAĞDAŞ BİR SANAT DALI OLARAK YÜKSELİŞİ (FIBER ART: THE STRUGGLE FOR ITS CONSIDERATION AS ART AND ITS RISE AS A CONTEMPORARY FIELD OF ART)

Nimet KESER