Varlığın Kısımlarının Belirlenmesi

Bil ki kelamcılar varlığın kısımlarını ayrıntılı bir şekilde belirlememişlerdir. Onların, bu konudaki görüşleri şöyledir: “Var olan; başlangıcı olan ve başlangıcı olmayan diye iki alt kısma ayrılır. Yine başlangıcı olanlar da “töz” (cevher) ve “ilinti” (araz) diye iki alt kısma ayrılır.” Onlar “töz”den; sınırıyla, benzer bir tözün, kendisiyle aynı yerde bulunmasını engelleyen “uzayda yer kaplayan şeyi” (mütehayyiz), “ilinti”den ise; “uzayda yer kaplayan”la var olan şeyi kastettiler. Onlar, uzayda yer kaplamayan bir tözün varlığı ile uzayda yer kaplayan bir şeyle var olmayan bir ilintinin varlığını1 imkânsız gördüler. Birinci bölümleme, üzerinde birleşilen öz (zat), zaman, mekân ve şeref bakımından önceliğin anlamı üzerinde zıtlık ve karşıtlık şartlarına riayet edildiği takdirde ispat ve olumsuzlama arasında gidip gelen doğru bir görüştür
Anahtar Kelimeler:

Varlık, İslam Felsefesi, Kelam

The Enumeration of Subdivisions of Existence

Knowing that the doctrines did not specify the parts of the existence in detail. Their views on this issue are as follows: kon Existing; the beginning and the beginning of the non-beginning is divided into two sub-sections. Those who start again are divided into two sub-sections namely ”substance ayrıl (ore) and diye correlation” (araz). the “space in space ı which prevents a similar substance from being in the same place as itself; They meant what was there with kast space in space “. They saw the existence of a relation that does not exist in space with the presence of a substance that does not occupy space and an existence that does not exist. The first division is a correct view that goes back and forth between proof and negation if the conditions of contrast and opposition over the meaning of the priority (zat), time, space and honor combined are respected.

___

  • Toby Mayer ve Wilferd Madelung, İbn Sina, Kitabu’n-Necat, ed.: Muhiddin el-Kürdi, Tahran 1967.