HEDİYYETÜ’L-MÜŞTÂK (HAK ÂŞIKLARINA REHBER LA’LÎ-ZÂDE ABDÜLBÂKÎ)

Yayın değerlendirmesini yaptığımız çalışma, 18. yüzyıl Melâmî önderlerinden Sarı Abdulllah Efendi’nin (ö. 1660) Mslekü’l-Uşşâk adlı kasidesine torunu La’lîzâde Abdülbâkî’nin Hediyyetü’l-Müştâk adıyla yazdığı şerhi içermektedir. Bu kaside Bayramî-Melâmî ekolünden Sarı Abdullah’ın kaleminden çıktığı için Melâmîlik’le ilgili önemli bilgiler içermektedir. Hatta eser, Melâmîlik ile ilgili temel kaynaklardan biri olması yönüyle önemlidir. Eser, Lalizâde Abdülbâkî’nin edebî kişiliğini ve eserlerini içeren bir girişten sonra, kasidenin Türkçe tercümesi ve detaylı açıklamasını, son olarak da kasidenin transkripsiyonlu metnini içermektedir. Eserin; dinî-tasavvufî edebiyat ve tarih açısından Melâmî kültür ile konunun Kur’anî dayanaklarını içermes

HEDİYYETÜ’L-MÜŞTÂK (A GUİDE FOR THE LOVERS OF TRUE LA’LÎZÂDE ABDÜLBÂKÎ)

The work we reviewed includes the commentary written for Meslekü’l-Uşşâk eulogy under the name Hediyyetü'l-Müştâk by La'lîzâde Abdülbâkî who was the grandson of Sarı Abdulllah Efendi (d. 1660), one of the Melâmî leaders of the 18th century. Since this eulogy was written by Sarı Abdullah from Bayramî-Melâmî ecole, it contains important information about Melâmîsm. In fact, the work is important in that it is one of the main sources about Melâmîsm. After an introduction that includes the literary personality and works of Lalizade Abdülbâkî, the work includes the Turkish translation and detailed explanation of the eulogy and finally the transcripted text of the eulogy. It is seen that the work made important contributions to the field because it contains the Quranic basis of the subject with the Melâmî culture in terms of religious-Sufi literature and history.

___

  • Ayçiçeği, Bünyamin. (2020), Hediyyetü’l-Müştâk (Hak Âşıklarına Rehber La’lî-zâde Abdülbâkî), Ketebe Yayınevi, İstanbul.
  • Ayçiçeği, Bünyamin. (2014), “Sarı Abdullâh Efendi (ö. 1661)’nin Meslekü’l-Uşşâk Kasîdesi ve Lalî-zâde Abdülbâkî (ö. 1746)’nin Zeyli”, Turkısh Stuedies, 9/3, s. 189-211.
  • Karamustafa, Ahmet T. (2016), Tanrının Kural Tanımaz Kulları Derviş Toplulukları 1200-1550, (Çev: Ruşen SEZER), Yapı Kredi Yayınları, İstanbul.
  • Ocak, Ahmet Yaşar. (1999), Osmanlı İmparatorluğunda Marjinal Sufilik: Kalenderîler, Türk Tarih Kurumu, Ankara.
  • Sevimli, Erdem. (2021), "Klasik Şiirde Âşığın İstiğna Mülkünün Sultanlığına Doğru Yolculuğu: Melâmî Âşıklığın, Melâmeti Selâmete Tercihi" , Ağrı İbrahim Çeçen Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 7, s. 405-434.
  • Sevimli, Erdem. (2020a), “Klasik Şiirde Izdırabın Aşırı Boyutu: Seng-i Melâmet”, Eski Türk Edebiyatı Araştırmaları Dergisi, 3/1, a. 295-348.
  • Sevimli, Erdem. (2020b), “Klasik Türk Şiirinde Melâmî İbadet Anlayışının Şiirsel Terennümleri”, Divan Edebiyatı Araştırmaları Dergisi, 25, 867-916.
  • Sevimli, Erdem. (2020c). “16. Yüzyıl Klasik Türk Şiirinde Kalenderî Algısı”, SBARD, 35, s. 31-66.