Sanatsal İşlevi Açısından Etkileşimli Sinema

Amaç ve Yöntem: İnternet, teknolojik bir yenilik olmanın ötesinde teknolojik yeniliğin en önemli varsıllarından biridir. Sağladığı olanaklarla genişleyen ve kendini dönüştüren bir sistem olarak veri etkileşimini gerçekleştiren çoklu bir sistemdir. Dijital  teknolojilerdeki sürpriz ilerlemeler,  yaygınlaşan kullanımlarla birlikte dijital iletişim teknolojisi, bilgisayarlı iletişim, enformasyon ve iletişim teknolojileri, yeni medya ve sosyal medya gibi iletişim mecraları hem  bireysel hem de toplumsal açıdan çok yönlü çeşitliliğe taşınmıştır. Böylelikle geleneksel sinemanın aksine izleyici yaratıcı konumunda yer almıştır. Bu perspektifle;  çalışmada,  interaktif sinemanın kullanımı ve yarattığı etkilerin önemi vurgulanmıştır. Gerçeğin sanatı olarak  değerlendirilen sinema ve  etkileşimli sinema bağlamındaki boyut sinematografik dilin kuralları doğrultusunda betimleyici yöntemle değerlendirilmiştir. Bulgular: Elde edilen bulgulara göre;  Etkileşim olgusunun içindeki birey, dokunulmazlık, pazar, çoğulculuk ve sınıf ilişkileri kavramlarının tümüne sahip durumdadır. Yeni iletişim teknolojilerinin ekonomik, siyasal ve toplumsal yaşamın devamı ve sürekliliğinin sağlanmasında başat rolünün önemi  belirginleşmektedir. Enformasyon ve bilgi akışındaki artışla birlikte “katılımcı yurttaş” kavramının oluştuğu  görülmektedir. İnteraktif sinemada, etkileşim mantığından hareketle izleyiciler filmi yönlendiren ve senaryonun değişik kombinleri ile farklı öykü sonlarını belirleyen özne rolünü üstlenmektedir. İnteraktif sinemanın aynı zamanda teknoloji ile birlikte kullanıcı sinema anlayışını yarattığı ve uzlaşımcı medyanın halkı yönlendiren bağlarını zedeleme eğiliminde olduğu bireylerin, ortak yanılgıların bir parçası olmayacağını göstermektedir. Geleneksel sinemadaki “katharsis” olgusu, etkileşimli sinemada kullanıcıların birer kahraman ve senaryo çesitliliklerinin de kaşifi olarak adlandırmasıdır. Tartışma ve Sonuç: Bu çalışmada sonuç olarak, interaktif sinema bünyesinde barındırdığı çeşitli hikaye seçenekleriyle izleyicisine  hikaye anlatıcılığı sorumluluğunu da vermektedir.   

___

  • Referans 1 Şentürk,Rr. (tarih yok). Dijital sinema.
  • Referans 3 Zimmerman, E. (2004). first person:new media as a story, performance,and game. london:the mıt press.
  • Mcluhan, M. (1970). guerre et paix dans le village global. paris.