Sergileme Tasarımının Gelişimi Kapsamında Çeşitli Boyutlardaki Sanat Eserlerinin Sunumu ve Mimari Tasarım İlişkisi

Sergileme, en başından beri nesneleri görüntülemek için kullanılmıştır. Sergi tasarımı, sergileme ve çağdaş görsel iletişim tasarımının birleşimidir. Sergi konseptinin gelişmesi ve disiplinler arası işbirliğinin artmasıyla birlikte mekanın kendisi tasarıma dahil edilerek iletişim kurulur. Günümüzde sergilenen ürünler artık sergilenmekle kalmamakta, serginin kendisi de bir sanat eseri haline gelmiş ve sergi tasarımı bilinçli olarak tasarlanmaya başlamıştır. Bu değişim, sanatın ne olduğunu ve tasarımın ne olduğunu sorgulamanıza neden olmaktadır. Bu araştırma kapsamında da, sergi mekanının mekan gereksinimleri bağlamında iç mekan tasarım performansının iyileştirilmesine yönelik betimsel bir çalışma yapılmıştır. Yöntem olarak ilk aşamada "sergi tasarımı" anahtar kelimesi kullanılarak uluslararası literatür taraması yapılmıştır. Bir sonraki adımda ise elde edilen verilere dayalı olarak, çeşitli boyutlardaki çalışmaları değerlendirebilmek adına fotoğraf çalışmaları ve metal/cam çalışmaları ile sınırlandırılmış olan örnekler ile sergi tasarımında deneyim ve etkileşimin nasıl özgün sonuçlar üretebileceği ortaya konulmaya çalışılmıştır. Bu araştırma sayesinde, tasarımcıların tasarım sürecinde girdi olarak kullanabilecekleri sergi alanının tasarım performansını iyileştirmek için kıyaslamalar yapılmıştır. Bu tür çalışmaların çoğaltılması, sanatçının sergi tasarımındaki performansını büyük ölçüde iyileştirecek ve gelecekteki tasarımlarda bilgi ve deneyim paylaşımının güncel sürekliliğini sağlayacaktır.

The Relationship between Presentation of Artworks of Various Dimensions and Architectural Design in The Scope of The Development of Exhibition Design

The display has been used from the very beginning to display objects. Exhibition design is a combination of display and contemporary visual communication design. With the development of the exhibition concept and the increase in interdisciplinary cooperation, communication is established by including the space itself in the design. Today, the exhibited products are no longer exhibited, the exhibition itself has become a work of art and the exhibition design has begun to be designed consciously. This change causes you to question what art is and what design is. Within the scope of this research, a descriptive study was conducted to improve the interior design performance in the context of the space requirements of the exhibition space. As a method, in the first stage, an international literature review was conducted using the keyword "exhibition design". In the next step, based on the data obtained, it has been tried to reveal how experience and interaction in exhibition design can produce original results, with examples limited to photography studies and metal/glass works to evaluate works in various dimensions. Thanks to this research, comparisons were made to improve the design performance of the exhibition space, which designers can use as input in the design process. Reproduction of such works will greatly improve the artist's performance in exhibition design and ensure the up-to-date continuity of knowledge and experience sharing in future designs.

___

  • Allwood, J., & Montgomery, B. (1989). Exhibition planning and design. B.T. Batsford Ltd.
  • Atagök, T. (1999). Yaşayan müze ve eğitim. Sanat Dünyamız, (71), 223-227.
  • Atagök, T. (2000). Sanayi mekânlarından sanat mekânlarına. Mimarlık Dergisi, (292), 9-14.
  • Ayaokur, A., & Çakmak, T. (2015). Presentation of the exhibited work with a description [Photograph]. Slideplayer. https://slideplayer.biz.tr/slide/4250575/
  • Baydoğan, M. Ç. (2002). Kayseri Cumhuriyet meydanı’nın mekânsal ve sosyal anlamını yitirme süreci ve Nedenleri (Tez No. 126066) [Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü]. Yüksek Öğretim Kurulu Tez Merkezi.
  • Bayer, H. (1957). Preface. In E. Carboni (Ed.), Exhibitions and displays. Silvana.
  • Bogle, E. (2010). Museum exhibition planning and design. Alta Mira Press.
  • Boyraz, B. (2012). İletişim bağlamında müze teknolojileri ve müzelerde enformasyon. Dokuz Eylül Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi, 1(2), 23-33. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/416720
  • Chunghung, L. (2008, July 16-19). Mapping the design criterion framework for museum exhibition design Project [Conference presentation]. Undisciplined! Design Research Society Conference 2008, Sheffield Hallam University, Sheffield, UK. http://shura.shu.ac.uk/554/1/fulltext.pdf
  • Çetin, C. İ. (2012a). Parme art gallery- İlayda Çetin 'Wednesday Market' exhibition [Photograph]. Personal Archive.
  • Çetin, C. İ. (2012b). Serap Akarcalı- North star project- North Ankara, Turkey [Photograph]. Personal Archive.
  • Çetin, C. İ. (2014a). Rahmi M. Koç museum- İlayda Çetin '24 carat - architectural photographs' Exhibition [Photograph]. Personal Archive.
  • Çetin, C. İ. (2014b). İlayda Çetin ‘24+1’ Photography exhibition, Hacettepe Üniversitesi [Photograph]. Personal Archive.
  • Çetin, C. İ. (2014c). Example of outdoor sculpture, Burano, Italy [Photograph]. Personal Archive.
  • Çetin, C. İ. (2015a). A metal work of art placed outdoors, Salzburg [Photograph]. Personal Archive.
  • Çetin, C.İ. (2015b). Center for contemporary arts, courtyard display, Padova, Italy [Photograph]. Personal Archive.
  • Çetinkanat, C. (1996). İnsan ilişkilerinde etkili iletişim. Çağdaş Eğitim, 21(223), 18-20.
  • Çizgen, G. (1998). Fotoğrafın görsel dili. Arkeoloji ve Sanat Yayınları.
  • Çolak, B. (2011). Tarihsel süreç içerisinde müzelerle birlikte değişen sergileme mekânları: New York Modern Sanat Müzesi (MoMA) ve Frankfurt Modern SanatMüzesi (MMK) Örneği. Gazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 1(30), 37-45. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/219569
  • Demir, Ç. (2008). Günümüz sergileme tasarımı, türleri ve Londra'dan sergileme tasarımı örnekleri. Sanat ve Tasarım Dergisi, 1(2), 51-65. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/192605
  • Dernie, D. (2006). Exhibition Design. London: Laurence King Publishing.
  • Eldem, N. (2001). Mekânsal kurgu ve müzenin mesajı, kent, toplum, müze, deneyimler-katkılar (B. Mardan, Ed.). Türkiye Ekonomik ve Toplumsal Tarih Vakfı Yayınları.
  • Fotografya. (t.y.). Photograph. http://fotografya.fotografya.gen.tr//
  • Güler, T. (2008). Grafik tasarımda yeni bir alan: Bilgilendirme tasarımı ve bir uygulama (Tez No. 226348) [Sanatta Yeterlik, Dokuz Eylül Üniversitesi, Güzel Sanatlar Ensitüsü]. Yüksek Öğretim Kurulu Tez Merkezi.
  • Hughes, P. (2015). Exhibition design: An introduction second edition. Laurence King Publishing.
  • Jin, X., Weber, K., & Bauer, T. (2013). Dimensions and perceptional differences of exhibition destination attractiveness: The case of China. Journal of Hospitality & Tourism Research, 37(4), 447-469. https://doi.org/10.1177/1096348012436382
  • Karaaslan, S. (1993). Kentsel doku içinde yer alan açık alanlarda heykel tasarımları (Tez No. 26867) [Sanatta Yeterlik, Hacettepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü]. Yüksek Öğretim Kurulu Tez Merkezi.
  • Kossmann, H., & Jong, M. (2010). Engaging spaces, exhibition design explored. Frame Publishers.
  • Krukar, J. (2014). Walk, look, remember: The influence of the gallery’s spatial layout on human memory for an art exhibition. Behavioral Sciences, 4(3), 181-201. https://doi.org/10.3390/bs4030181
  • Locker, P. (2013). İç mekân tasarımında stant tasarımı ve sergileme. Bilnet.
  • Lorenc, J., Skolnick L., & Berger C. (2007). What is exhibition design?. A RotoVision Book SA.
  • Morkoç, M. (2013). Sanat nesnesi ve mekân ilişkisi üzerine uygulamalar (Tez No. 345216) [Yüksek Lisans Tezi, Hacettepe Üniversitesi, Güzel Sanatlar Enstitüsü]. Yüksek Öğretim Kurulu Tez Merkezi.
  • Özdemir, A. B. (1996). Fotoğrafik Dil Yetisinin Evrimi Bağlamında Müdahale Sorunsalı (Tez No. 43994) [Doktora Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü]. Yüksek Öğretim Kurulu Tez Merkezi.
  • Öztürk, C. A. (2011). 1960 sonrası heykelin sunumu ve sergileme tasarımları (Tez No. 286768) [Yüksek Lisans Tezi, Anadolu Üniversitesi, Güzel Sanatlar Enstitüsü]. Yüksek Öğretim Kurulu Tez Merkezi.
  • Rapoport, A. (2004). Kültür mimarlık tasarım. YEM.
  • Storr, R. (2006). Show and tell. In P. Marincola (Eds.), What makes a great exhibition (pp. 14-31). Philedelphia Exhibitions Inintiative.
  • TDK. (2011). Exhibition. In Türk Dil Kurumu güncel sözlük. https://sozluk.gov.tr/
  • Tekin, S. A. (1990). Eski kent mekânlarında sosyal dönüşüm ve Beyoğlu örneği (Tez No. 0012088) [Yüksek Lisans Tezi, Yıldız Teknik Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü]. YTÜ DSpace Kurumsal Arşivi. http://dspace.yildiz.edu.tr/xmlui/bitstream/handle/1/6013/0012088.pdf?
  • Timuçin, A. (2002). Estetik. Bulut Yayıncılık.
  • Tutar, H. (2003). Örgütsel iletişim (1. Baskı). Seçkin Yayıncılık.
  • Tzortzi, K. (2004). Building and exhibition layout: Sainsbury Wing compared with Castelvecchi, Design, 8(2), 128- 140. http://dx.doi.org/10.1017/S1359135504000168
  • Van der Voordt, D. J. M., & Van Wegen, H. B. R. (2007). Architecture in use: An introduction to the programming, design and evaluation of buildings. Routledge. https://www.researchgate.net/publication/235969467_ Architecture_in_use_an_introduction_to_the_programming_design_and_evaluation_of_buildings
  • Velarde, G. (1988). Designing exhibitions. The Design Council.
  • Velarde, G. (2001). Designing exhibitions, museums, heritage, trade and World fairs. Ashgate.
  • Wahab, M. H. A., & Zuhardi, A. F. A. (2013). Human visual quality: Art gallery exhibition. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 101(2013), 476-487. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2013.07.221
  • Warren, J. (1972). Exhibit methods. Sterling.