Spotlight Filmi Bağlamında Soruşturmacı Gazetecilik ve Kamu Yararı İlkesi

Gazetecilik denilince akla ilk gelen dallardan biridir araştırmacı gazetecilik. Gazetecilik mesleği ile ilgili derinlemesine bilgisi olmayan bireylerin zihninde canlanan ilk şey, genellikle araştırmacı gazeteciliğin özelliklerini oluşturur. Meraklı, pes etmeyen, sürekli okuyan ve kuşku duyan gazetecilerin yaptığı bu meslek, günümüzde değerini yitirmesine rağmen güzel örneklere sahip. Araştırmacı gazeteciler günümüzde hayal dünyasında yaşıyor gibi görünse de gazetecilik mesleğini değerli kılıyor. Gerek ülkemizde gerekse dünyada pek çok örneği olan araştırmacı, bir diğer adıyla soruşturmacı gazetecilik sinemaya da konu olur. Kuşkusuz bunun en güzel örneği, altı dalda oscara aday olarak 88. Akademi Ödülleri'nden En İyi Film ve En İyi Özgün Senaryo ödüllerini alan Spotlight'tır. Belki de Spotlight'ı bu denli başarılı kılan, gerçek bir hikayeden yola çıkarak yazılması ve çekilmesiydi. Senaryo, araştırmacı gazeteciliği kutsayan düzeyde yazılmış, oyuncular rolüne çalışmış, yönetmense adeta karakterlere ışık tutmuştu filmin her sahnesinde. Filmin ilk anlarından itibaren merak etmeye, sorgulamaya ve kuşku duymaya başlayan izleyici, araştırmacı gazeteciliğin özelliklerini kendi deneyimleyerek öğrenir. Film tam anlamıyla izleyiciye araştırmacı gazeteci kimliği kazandırır. Bu çalışma ise, kamu yararı ilkesinin temel prensip olarak odak noktasına konduğu araştırmacı gazeteciliği Spotlight filmi üzerinden inceler. Gerek filmin anlatı yapısı gerekse oyuncular bağlamında değerlendirilen çalışmada alımlama yöntemi kullanılır. Spotlight filmi Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Gazetecilik bölümü öğrencisi olan 10 kız, 10 erkek olmak üzere toplam 20 kişiye izletilir, daha sonra film bağlamında araştırmacı gazetecilik ve kamu yararı ilkesi çerçevesinde sorular yöneltilir. Araştırmacı gazetecilik ile ilgili fikirlerini Spotlight filmi üzerinden açıklayan denekler, çalışma için önemli veriler sunar. Araştırmacı gazetecilik ve kamu yararı kavramını literatürde olduğu gibi anlamlandırdıkları, okudukları bölüme film sayesinde farklı gözle bakmaya çalıştıkları tespit edilmiştir.

INVESTIGATOR IN THE CONTEXT OF THE SPOTLIGHT FILM AND THE PRINCIPLE OF PUBLIC BENEFIT

Investigative journalism is one of the first branches that come to mind when it comes to journalism. The first thing that comes to mind in individuals who do not have in-depth knowledge of the journalism profession is often the characteristics of investigative journalism. This profession, which is carried out by journalists who are curious, do not give up, read constantly and doubt, has good examples despite losing its value today. Investigative journalists seem to live in a fantasy world today, but they make the journalism profession valuable. Investigator, also known as investigative journalism, which has many examples both in our country and in the world, is also the subject of cinema. Undoubtedly, the best example of this is Spotlight, which received six oscara nominations from the 88th Academy Awards for Best Film and Best Original Screenplay. Perhaps what made Spotlight so successful was that it was written and shot based on a true story. The script was written at a level that celebrates investigative journalism, the actors worked for the role, and the director literally shed light on the characters in every scene of the film. The audience, who begins to wonder, question and doubt from the very first moments of the film, learns the features of investigative journalism by experiencing them. The film literally gives the audience an investigative journalist identity. This study examines investigative journalism, in which the principle of public interest is focused on as a fundamental principle, through Spotlight film. The method of reception is used in the study, which is evaluated in terms of both the narrative structure of the film and the actors. Spotlight is shown to a total of 20 people, 10 girls and 10 boys, who are students of the Journalism Department of Gümüşhane University's Faculty of Communication, and then questions are asked within the framework of the principle of investigative journalism and public interest in the context of the film. The subjects who explain their ideas about investigative journalism through the Spotlight film provide important data for the study. It has been determined that they make sense of the concept of investigative journalism and public interest as in the literature, and try to look at the chapter they read from a different perspective thanks to the film.

___

Cengiz Temizkan, A. (2013). Gazeteciliğin Kahramanlık Alanı: Araştırmacı Gazetecilik. Şövalyelik Mesleği Gazeteciliğin Uzmanlık Alanları (Ed Şebnem Çağlar.), , Literatürk, Konya, 171-199

Çakır, H. (2012). Gazeteciliğe Giriş. Konya: Tablet Yayınevi.

Gül, A. İ. (2014). Danıştay Kararlarında “Kamu Yararı” Kavramı. Ankara Barosu Dergisi, 2, 533-550.

Kaya, A. Y. (2005). Araştırmacı Gazetecilik. Konya: Çizgi Kitabevi.

Koç, K. A. (2014). Kamu Yararı Açısından Yeni Medya. Akademik Bilişim’14 - XVI. Akademik Bilişim Konferansı Bildirileri, 5-7 Şubat 2014 Mersin Üniversitesi.

Kurt İncel, G. (2013). Türkiye'de Soruşturmacı Gazetecilik. İstanbul: Evrensel Basım Yayın.

Tokgöz, O. (2015). Temel Gazetecilik. Ankara: İmge Kitabevi.

Tombaloğlu, N. (2014). Anayasa Mahkemesi Kararlarında Kamu Yararı Kavramı. İnönü Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi, 5 (1), 353-388.

Turhan, S. (1997). Araştırmacı Gazetecilik. Ankara: Umag Yayınları.

Uzun, R. (2006). Gazetecilikte Yeni Bir Yönelim: Yurttaş Gazeteciliği. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 16, 633-656.