Türk korku sinemasının yapısal engelleri: sosyo-kültürel bir bakış (Structural barriers of Turkish horror cinema: a socio-cultural perspective)

   Sinema ve toplumun karşılıklı bir etkileşim içinde olması nedeniyle, tür sineması da içinde bulunduğu toplumun sosyal ve kültürel yapısıyla yakından ilişkilidir. Tüm toplumlarda tür sinemaları hem endüstrinin gereklilikleri hem de izleyicilerin beklentileri çerçevesinde şekillenmiş ve anlatı içerikleri de söz konusu toplumların kültürel birikimiyle desteklenmiştir.   Türk sineması ekonomik nedenler başta olmak üzere politik nedenlerden dolayı endüstrileşememiştir. Türsel çeşitlenme açısından yoksun bir konumdadır. Dolayısıyla Türk sinemasında korku türüne ait yapımlar sınırlı sayıdadır. Bu durum sinemanın endüstriyel problemleri kadar Türk kültürünün sosyal, kültürel özelliklerinin Batı’dan farklı olmasına dayandırılabilir. Türk sinemasındaki mevcut korku türünün kaynakları da Batı temellidir.   Bu çalışmada, korku türünün Türk sinemasında yeterince kendine yer açamaması konusu, 2000 sonrası Türk sinemasında sosyo-kültürel bir yaklaşımla incelenmekte ve korku türünde yapımları olan senarist ve yönetmenlerin konuya ilişkin görüşleri de dikkate alınarak değerlendirilmektedir. Anahtar Kelimeler: Türk sinema endüstrisi, korku sineması, Anadolu folkloru, din. 

-

Due to the cinema and the society are involved in an interaction,film genres are closely associated with the socio-cultural structure of that society. In all the societies film genres have been shaped around not only the requirements of industry but also the expectations of the audience and the narration contents have been supported by the cultural accumulations of those societies. Turkish cinema could not industrialize mainly because of the economical and the political reasons.It is deprived of genre diversification for this reason, the productions belong to the horror genres are less and in a finite number in Turkish cinema.This can be based to the industrial problems of the cinema and the differe nt socio- cultural features of Turkey which are strictly different from the West's. The available resources of the horror genres in Turkish cinema are mostly West originated. In this study the issue of not having enough space of the horror genre in Turkish cinema, after 2000 Turkish cinema has been analyzed and the ideas or the views of the scriptwriters and the directors that have productions of horror genres have been viewed and considered

___

  • ADANIR, Oğuz (1986). İşitsel ve Görsel Anlam Üretimi, İzmir: Transmar LTD.
  • ALPTEKİN, Ali Berat (2002). Halk Hikâyelerinin Motif Yapısı, Ankara: Akçağ Basım Yayım Pazarlama.
  • ARSLAN, Savaş (2001). Yeşilçam’ın Şeytan’ı Hollywood’un The Exorcist’ini Döver: Sinema, Yeniden Çevrim, Din, Kültür vs. (Der.), Övgü Gökçe. Türk Film Araştırmalarında Yeni Yönelimler 2, İstanbul: Bağlam Yayıncılık, 41-56.
  • AYAZ, Ferdi (2007). İkibinli Yıllarda Türk Korku Sinemasının İncelenmesi, Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul.
  • BORATAV, Pertev Naili (1973). Türk Halk Bilimi II 100 Soruda Türk Folkloru, İstanbul: Gerçek Yayınevi.
  • ÇORUHLU, Yaşar (2006). Türk Mitolojisinin Anahatları, İstanbul: Kabalcı Yayınevi.
  • GÜRATA, Ahmet (2006). Translating Modernity: Remakes in Turkish Cinema, (Ed.), Dimitris Eleftheriotis and Gary Needham. Asian Cinemas: A Reader and Guide, Edinburgh: Edinburgh University Press, s.242-254.
  • -
  • GÜRATA, Ahmet (2007). Hollywood in Vernacular: Translation and Cross-Cultural Reception of American Films in Turkey, (Ed.), Melvyn Stokes, Robert C. Allen and Richard Maltby. Going to the Movies: Hollywood and the Social Experience of Cinema, Exeter: University of Exeter Press, s.333.347.
  • GÜRATA, Ahmet (2010). “2000’li Yıllarda Sinemaya Bir Bakış”, Sinecine, Bahar 2010, Cilt: 1 No: 1, 131-135.
  • İslam Ansiklopedisi (1978). İslam Âlemi Tarih, Coğrafya, Etnografya ve Biyografi Lügati, Cilt III, (5.Basım), İstanbul: Milli Eğitim Basımevi
  • KAFESOĞLU, İbrahim (1999). Türk Milli Kültürü, İstanbul: Ötüken Neşriyat A.Ş.
  • KAZAZ, Mete; KARTAL, Halit (2013). “Turkish Cinema vs. Religion, Religious Elements Used in Post-Millennium Turkish Horror Films”, International Symposium on Language and Communication: Exploring Novelties, İzmir University, 1289-1301
  • KOÇAK, Birgül (2006). “Doğu-Batı Arasında Türk Sineması: Korku Filmleri Üzerine Bir Değerlendirme”, İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, No: 26, 93-104.
  • MORETTI, Franco (1989). “Korkunun Diyalektiği”, ARGOS Yeryüzü Kültürü Dergisi, Eylül 1989, No: 13, 134-139.
  • -
  • OSKAY, Ünsal (1994). Çağdaş Fantazya, İstanbul: Der Yayınevi.
  • -
  • ÖNK, Ürün Yıldıran (2011). “Türk Sineması’nda Türler Üzerine Bir İnceleme (1970-1980)”, Journal of Yaşar University, Cilt: 23 No: 6, 3866-3877.
  • ÖZGÜÇ, Agâh (2005). Türlerle Türk Sineması, İstanbul: Dünya Yayıncılık.
  • ÖZKARACALAR, Kaya (2012). Horror Films in Turkish Cinema: To Use or Not to Use Local Cultural Motifs, That is Not the Question, (Ed.), Patricia Allmer, Emily Brick and David Huxley. European Nightmares Horror Cinema in Europe Since 1945, New York: Columbia University Press, s.249-260.
  • ÖZÖN, Nijat (1984). 100 Soruda Sinema Sanatı, İstanbul: Gerçek Yayınevi.
  • RYAN, Michael; KELLNER Douglas (1997). Politik Kamera, (Çev. Elif Özsayar), İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • SCOGNAMİLLO, Giovanni (2006). Canavarlar Yaratıklar Manyaklar, İstanbul: +1 Kitap.
  • SCOGNAMİLLO, Giovanni (1998). Türk Sinema Tarihi 1896-1997, İstanbul: Kabalcı Yayınevi.
  • SCOGNAMİLLO, Giovanni; DEMİRHAN, Metin (2005). Fantastik Türk Sineması, İstanbul: Kabalcı Yayınevi.
  • SMITH, Geoffrey Nowell (2003). Dünya Sinema Tarihi, (Çev. Ahmet Fethi), İstanbul: Kabalcı Yayınevi.
  • SMITH, Iain Robert (2008a). “The Exorcist in İstanbul: Processes of Transcultural Appropriation Within Turkish Popular Cinema”, Journal of Multidisciplinary International Studies, Vol: 5 No: 1, 1-12.
  • SMITH, Iain Robert (2008b). “Beam Me up, Ömer: Transnational Media Flow and the Cultural Politics of the Turkish Star Trek Remake”, The Velvet Light Trap, Spring 2008, No: 61, 3-13.
  • SOYSALDI, Mehmet (2007). “Allah Sevgisi ve Korkusu”, Gülistan Dergisi, Ağustos 2007, No:80, parag. 2,4.
  • http://www.gulistandergisi.com/dergi_oku.php?id=442 Erişim Tarihi: 25.07.2015
  • ŞİMŞEK, Gizem (2013). “Anadolu İnanç Motiflerinin Türk Dizilerinde ve Filmlerinde Dekor Olarak Kullanılması”, Science and Culture (Bilim ve Kültür), No: 1, 141-152.
  • TAMBAŞ, Ufuk (2011). 2000 Sonrası Türkiye Sineması’nda Kültürel, Siyasal, Toplumsal ve Ekonomik Hayatın Gerçek Temsili, Dokuz Eylül Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İzmir.
  • VELİOĞLU, Özgür (2005). İnançların Türk Sinemasına Yansıması, İstanbul: Es Yayınları.
  • YURDİGÜL, Aslı; ZİNDEREN, İbrahim Ethem (2014). “Türk Sinemasında Özel Efekt Teknolojileri Aracılığıyla Oluşturulan Korku İkonları”, Global Media Journal: TR Edition, Fall 2014, Vol: 5 No: 9, 372-401.
  • Diyanet İşleri Başkanlığı http://mushaf.diyanet.gov.tr/# Erişim Tarihi 29.07.2015
  • Zaman Gazetesi (06.12.2011), Alper Mestçi Röportajı “Türkiye’de Korku Filmi Değil Seyirci Problemi Var”.
  • 05.2007 tarihinde Hasan Karacadağ ile yapılan mülakat
  • 05.2007 tarihinde Togan Gökbakar ile yapılan mülakat
  • 05.2007 tarihinde Doğu Yücel ile yapılan mülakat
  • 05.2007 tarihinde Yağmur Taylan ve Durul Taylan ile yapılan mülakat
Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi-Cover
  • ISSN: 2146-3301
  • Yayın Aralığı: Yılda 2 Sayı
  • Başlangıç: 2011
  • Yayıncı: Mustafa Cankut
Sayıdaki Diğer Makaleler

Üniversitelerde web sitelerinin kurumsal iletişim amaçlı kullanımı: devlet ve vakıf üniversitelerinin web siteleri üzerine karşılaştırmalı bir analiz (Usage of the web sites with the purpose of corporate communication in the universities:.......)

Halil KOÇ

Çocuk kanallarındaki reklamların içeriğine yönelik bir araştırma: TRT çocuk kanalı örneği (A research on advertisements in kid channels: a case of TRT kids channel)

Özlem KÜKRER AYDIN

Halkla ilişkiler öğrencilerinin sosyal medyadaki siber zorbalık duyarlılıklarını ölçmeye ilişkin bir araştırma (A research related to the calculation of sensitivity for cyber bullying in social media among the students of public relations)

Ercan AKTAN, Veysel ÇAKMAK

Türk korku sinemasının yapısal engelleri: sosyo-kültürel bir bakış (Structural barriers of Turkish horror cinema: a socio-cultural perspective)

Cem TUTAR

Tüketiciyi korumaya yönelik halkla ilişkiler faaliyetleri: tüketicinin ve rekabetin korunması genel müdürlüğü örneği (Public relations activities of consumer protection: general directorete of consumer protection and competition)

Nilüfer CANÖZ

İmaj oluşturma aracı olarak sponsorluk (The sponsorship as an image creating tool)

Kadir CANÖZ, İsmailcan DOĞAN

Magazin eklerinde tüketimin özendirilmesi: köşe yazıları üzerine bir inceleme (Encourage consumption in magazine appendix: a study on corner articles)

Osman UTKAN

Siyasal partilerin seçim kampanyaları faaliyetlerine karşı seçmenin ilgi düzeyleri: 2015 genel seçimleri örneği (Elector’s level of interest in the election campaign of the political parties: the case of 2015 general elections)

Kemal AVCI

Sosyal medya ve değişen mahremiyet “facebook mahremiyeti (Social media and the changing privacy “facebook privacy)

Abdülcelil ZENGİN, Güldane ZENGİN, Hüseyin ALTUNBAŞ

SOMA MADEN FACİASI KARİKATÜRLERİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ: SALİH MEMECAN, MEHMET ÇAĞÇAĞ, OSMAN TURHAN VE BEHİÇ AK ÖRNEKLERİ

Elif TÜRTEN