YABAN ÖRDEĞİ VE HENRIK IBSEN’İN SİMGECİLİĞİ

19.yüzyılda realizme tepki olarak Fransa’da ortaya çıkan simgecilik diğer bir deyişle sembolizm akımı, ilk önce edebiyatta olmak üzere resim, heykel gibi tüm sanat dallarında etkin olmuş, kısa sürede Avrupa’da yayılmıştır. Sembolizm akımından etkilenen sanatçılar, realizmin katı gerçekçiliğine karşı hayal gücünü savunmuşlar, esas anlatmak istediklerini semboller aracılığıyla kapalı bir anlatıma başvurarak ifade etmişlerdir.19. yüzyılda yaşayan Norveçli yazar Henrik Ibsen, bulunduğu dönemdeki romantizm, realizm ve natüralizm sanat akımlarından oldukça etkilenmiş, yazarlığının son dönemindeyse simgeciliğin etkisinde eserler üretmiştir. Eserleri içinde simgeciliğin ilk örneği olan Yaban Ördeği’nde olaylar, Yaban Ördeği simgesinin etrafında şekillenmekle kalmamış, oyunun genelinde de simgeler kullanılmıştır.Çalışmada simgecilik akımı ve Henrik Ibsen’in simgecilik yaklaşımından bahsedilmiş, Yaban Ördeği’ndeki simgeler ve anlamları, oyuna etkisi literatür taraması yapılarak incelenmiştir.

___

  • Akpınar, B. (2015) Ibsen’in Sıradışı Kadınları. İstanbul: Foo Prodüksiyon Yayınları.
  • Çalışlar, A. (1994) Tiyatro Oyunları Sözlüğü, İstanbul: Mitos Boyut Yayınları.