Aziz Antuan Kilisesi’nin mimari açıdan okunabilirliği

Toplumsal bir düzen içerisinde yaşayan insanlar, yaşamını topluluğun getirdiği birliktelik sistemi içerisinde gerçekleştirmektedir. Birlikteliğin ifadesi olan toplum, insanların birlikte paylaşımlar yapacağı mekânları ortaya çıkarmaktadır. Bu mekânlar ise toplumun sahip olduğu kültür tarafından şekillenerek kullanıcısıyla birlikte zaman içerisinde toplumun bir parçası haline gelmektedir. Toplumu bir arada tutan ve kültürün de etkisi altında bulunan unsurlardan biri de din olgusudur. Din, ortak paylaşımda bulunulan mekânları oluşturmada oldukça etkili olmaktadır. Dini mekânlar, insanların hem kendi manevi duygularını yaşayabileceği hem de toplumdaki diğer insanlarla birtakım ortak paylaşımlara imkân sunan bir mekân olarak görülebilir. Mekânı oluşturan mimari unsurlar, kullanıcısının davranışlarına yön vermektedir. Bu şekilde mekânı deneyimleme şekli ve paylaşımların biçimleri de değişmiş olacaktır. Hristiyan dininin mekânı olarak kabul edilen kiliseler de sahip olduğu mimari üsluplarıyla kullanıcılarında farklı çağrışımlar ortaya çıkarmaktadır. Yapının sahip olduğu mimari üslup yapıya bir karakter kazandırmaktadır. Bu karakter, kullanıcının tutum ve tavırlarına yön vermektedir. Yapılan çalışma kapsamında, İstanbul’un birçok kültüre ev sahipliği yaptığı Beyoğlu semtinde bulunan Aziz Antuan Kilisesi incelenmiştir. Aziz Antuan Kilisesi Gotik mimariye sahip bir kilise olup hala kullanıma açıktır. Çalışma kapsamında anket yöntemi uygulanmıştır. Kilisenin iç ve dış mekânlarına ait görsellerden oluşan bir anket çalışması mimarlık öğrencileriyle gerçekleştirilmiştir. Mimarlık öğrencilerine uygulanmasının sebebi; eğitim düzeyi arttıkça yapının algılanmasında ne gibi değişikliklerin meydana geldiği görmektir. Anket çalışması sonucunda elde edilen veriler, SPSS (Statistical Package for the Social Sciences) analizi ile değerlendirilmiştir. Elde edilen veriler, tablolar halinde ifade edilmiştir. 

___

  • Kılıç, R. (2015). Din ve Kültür İlişkisi Üzerine. İstanbul: Ötüken Neşriyat A.Ş. (kitap)Mahan, J. H. (2014). Media, Religion and Culture. London: Routledge. (kitap)Çelik, C. (2002). Şehirleşme ve Din. Konya: Çizgi Kitabevi. (kitap)Demirer, T. (2013). Postmodern Çağda Din (ve İslam). S. Özbudun, & M. Konuk içinde, Din: Teorisi/Pratiği, Dünü, Bugünü (1. baskı, s. 111-195). Ütopya Yayınevi. (kitap)Madrigal, M. (2014). Birinci Yüzyıl Anadolu Kiliseleri. Kutsal Kitap ve Arkeoloji. (kitap)Zevi, B. (2015). Mimarlığı Görebilmek. (A. Tümertekin, Çev.) Daimon Yayınları. (kitap)İnceoğlu, M. (1985). Güdüleme Yöntemleri. Ankara: Ankara Üniversitesi Siyasal Bilgiler ve Basın-Yayın Yüksekokulu Basımevi. (kitap)Merleau-Ponty, M. (2005). Algılanan Dünya (1. baskı). (Çev: Ö. Aygün) İstanbul: Metis Yayınları. (kitap)Parsıl, Ü. (2012). Görsel Algılama. İstanbul: An Kitap. (kitap)Berman, M. (1994). Katı Olan Her Şey Buharlaşır (1. baskı). (Çev: Ü. Altuğ ve B. Peker) İstanbul: İletişim Yayıncılık. (kitap)Akyürek, E. (1994). Ortaçağ'dan Yeniçağa Felsefe Ve Sanat (1. baskı). İstanbul: Kabalcı Yayınevi. (kitap)Cragoe, C. D. (2011). Binalar Nasıl Okunur? (5. baskı). (Çev: P. Derviş) İstanbul: Yem Yayın. (kitap)Akgün, T. (2010). Karl Jaspers'de İmanın Felsefi Temelleri. İstanbul Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 0(26), 5-30. (makale)Soykan, Ö. N. (2004). Mimarlık-Felsefe İlişkisinin Biçim-Kavram Ekseninde Temellendirilmesi. A. Şentürer, Ş. Ural, & A. Atasoy içinde, Mimarlık ve Felsefe. İstanbul: Yapı Yayın. (kitap)Konyar, R. (2014). Aziz Antuan Kilisesi Church of St. Anthony. TÜRSAB(354), 36-41. (kitap)Sent Antuan Bazilikası. (2017). sentantuan.com: http://www.sentantuan.com/kilisemiz/tarih/ Yayın tarihi 2017, Erişim tarihi Haziran 19, 2018.Şarlak, E. (2010). İstanbul'un 100 Kilisesi. İstanbul: İstanbul Büyükşehir Belediyesi Kültür A.Ş. Yayınları. (kitap)http-1: https://liternet.bg/publish22/b_ivanova/sv-stefan_en.htm (Erişim tarihi: 03.04.2018)