Kültürel Çeşitliliğin Mısır Unu Kullanımına Etkisi: Kartepe Örneğinde Mısır Ununun Kimliksel Dönüşümü

The aim of this study is to reveal how cultural identities change the meals made with corn flour. It also examines the integration of this different food culture with identity. In this context, it is attempted to emphasize how cultural diversity varies in gastronomy. The population of the study consisted of Kartepe district of Kocaeli province and eight streets of Kartepe district. Twenty-four women aged 50 and over were selected from the Georgian, Abkhazian, Circassian (Adyge), Laz, Manav (Local- Turkish) and Muhacir (Migrants) women living in these neighborhoods through purposeful sampling method. The selected women were asked questions by using a semi-structured interview form. As a result of the research, it was found that cultural diversity in Kartepe district is reflected in the use of corn flour and the meals made with corn flour lead to different production styles identical to the ethnic backgrounds. It has been determined that these practices make the dishes more identifiable and visible through identities. In addition, although some dishes made with corn flour are well known, some are almost forgotten and some are considered to be from other cultures. As a result, it has been shown that the food made in the region contributes to the preservation and dynamics of cultural identities. In this respect, the study is important and contributes to the field in terms of revealing the relationship between food, culture and identity.
Anahtar Kelimeler:

Kartepe, kültürel çeşitlilik

___

  • Abdulrezzak, A. O. (2016). Sosyo-kültürel bağlamda yemek ve iletişim. 25-27 Mayıs, III. Uluslararası Türk Dünyası Araştırmaları Sempozyumu. Bakü.
  • Alyakut, Ö. ve Üzümcü Polat, T. (2018). Gastronomi turizmi bağlamında Kandıra beslenme kültürü ve unutulmaya yüz tutmuş lezzetleri Goncaaydın köyü örneği. Uluslararası Çoban Mustafa Paşa ve Kocaeli Tarihi-Kültürü Sempozyumu IV Bildirileri. (1. cilt) Kocaeli.
  • Argun, A., Agumaa, A, Sagaria, B., Acincal, B., vd. (2014). İlk çağlardan günümüze Abhazya tarihi. S. Lakoba ve diğerleri (Ed.), İstanbul: Global.
  • Baltacı, A. (2018). Nitel araştırmalarda örnekleme yöntemleri ve örnek hacmi sorunsalı üzerine kavramsal bir inceleme. Bitlis Eren Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, S. 7 (1), ss. 231-274. Bilgin,
  • A. ve Oksal, A. (2018). Kültürel kimlik ve eğitimA. cademy Journal of Educational Science, No. 2 (1), pp. 82-90.
  • Beşirli, H. (2010). Yemek, kültür ve kimlik. Millî Folklor, Y. 22. S. 87, ss. 159-169
  • Bourse, M. ve Yücel, H. (2017). Kültürel çalışmaları anlamak. (H. Yücel, Çev.). İstanbul: İletişim.
  • Bucak, A. ve Aracı Erdoğan, Ü. (2013). Türkiye’de gastronomi turizmi üzerine genel bir değerlendirme, Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (16. Cilt). S.30, ss.203-216.
  • Dalbay, R. S. (2018). Kimlik ve toplumsal kimlik kavramı. Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, S. 2 (31), ss. 161-176.
  • Duran, E. (2011). Turizm, kültür ve kimlik ilişkisi; turizmde toplumsal ve kültürel kimliğin sürdürülebilirliği. İstanbul Ticaret Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, Yıl. 10. S.19 ss.291-313 Fırat, M. (2014). Yemeğin ideolojisi ya da ideolojinin yemeği: Kimlik bağlamında yemek kültürü . folklor/edebiyat, (20. cilt). S. 80, ss. 129-140.
  • Goode, J. (2005). Yemek. (F. Mormenekşe, Çev.). Milli Folklor. Y. 1, S. 67 ss. 172-176.
  • Göğebakan, Y. (2015). Dünya üzerindeki kültürel varlıkların turizme ve ekonomiye katkısı. Sanat & Tasarım Dergisi, (5. Cilt). S. 2, ss.48-75.
  • Ichijo, A. ve Ranta, R. (2018). Yemek ve ulusal kimlik. İstanbul: Ayrıntı.
  • Karpat, K. (2010). Etnik yapılanma ve göçler. İstanbul: Timaş.
  • Kuzucu, K. (2006). Osmanlı döneminde Karadeniz bölgesinde mısır kullanımı ve mısır tarımını geliştirme
  • çabaları. S. Ü. Fen Edebiyat Fakültesi Dergisi. S. 8 (2), ss. 113-126.
  • McCarthy, J. (1998). Ölüm ve sürgün. (.. Umar, Çev.). İstanbul: İnkılap. Miles, B. M. ve Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded source book. California: Sage.
  • Öksüz Y. A. (2016). Hüzün aş olunca- geleneksel Çerkez mutfağı. İstanbul: Yediveren
  • Öztek, U. (2019). Selim İleri’nin eserlerinde yeme içme kültürü. Basılmamış Yüksek lisans Tezi. Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Sönmez Selçuk, S. (2012). Dünden bugüne milliyetçilik küresel dünyada yükselen sesler. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, S. 2 (3), ss. 117-136.
  • Strauss, A. ve Corbin, J. (1990). Basics of qualitative research. grounded theory procedurs and... Sempozyumu, Adana.
  • Ulugün, F. Y. (2015). Kocaeli’de tarihsel göçler. Uluslararası Gazi Akça Koca ve Kocaeli tarihi sempozyumu bildirileri. Kocaeli Büyükşehir Belediyesi, Kocaeli
  • Yıldırım, E. (2019). Yemek, ulusal kimlik ve milliyetçilik ilişkisi üzerine: ‘‘Çiya’’ markası ve ‘‘Turquality’’ programı örnekleri üzerinden bir yaklaşım denemesi. Ekonomi, Politika & Finans Araştırmaları Dergisi, S. 4 (2), ss. 188-203.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2018). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin.
  • Zeyrek, Y. (2001). Acaristan ve Acarlar. Ankara: Özel.
  • Wolcott, H. F. (1994). Transforming qualitative data: Description, analysis and interpretation. Newbury Park, CA: Sage.
  • Elektronik kaynaklar
  • Babaoğlu, M. (2019). Mısır tarımı. (Erişim: 09.09.2019) https://arastirma.tarimorman.gov.tr/ttae/sayfalar/ detay.aspx?sayfaid=89
  • Cadi (Mısır ekmeği). (Erişim: 11.11.2019) http://kutluata.net/Aralik2011Koyumuz.aspx Etnik grup. (Erişim: 09.09.2019) https://tr.wikipedia.org › wiki › Etnik_grup
  • Gürs, M. (2013). Yeni Anadolu mutfağı, İstanbul Yiyecek İçecek Grubu. (Erişim: 10.11.2019) https:// www.iyig.com.tr/tr/projeler/yeni-anadolu-mutfagi
  • Huseh, V. ve Chen, H. (2017). Key concepts in intercultural dialogue. (Erişim: 13.11.2019) https://centerforinterculturaldialogue. files.wordpress.com/2017/01/kc22-cultural-identity_turkish.pdf
  • Huvaj, N. (2005). Kültürel kimlik ve diaspora. (Erişim: 13.11.2019) https://www.kaffed.org/bilgi-belge/ diaspora/item/277-kulturel-kimlik-ve-diaspora.html
  • Mıhlama görseli. (Erişim: 11.11.2019) https://yemek.com/tarif/rize-usulu-mihlama/
  • Şener, E. (2019). Karadeniz’den İtalya’ya mısır ekmeği, Gastrofest, 2 Ocak 2019 tarihli yazısı. Erişim: (09.09.2019) http://www.gastrofests.com/karadenizden-italyaya-misir-ekmegi/
  • Şipsi Paste görseli. (Erişim: 10.11.2019) https://ibikibik.tumblr.com/post/160299513762/ ak%C5%9Fam-%C3%BCst%C3%BC-at%C4%B1%C5%9Ft%C4%B1rmal%C4%B1%C4%9F% C4%B1-mamis-ka%C3%A7amak-%C5%9FipsiŞipsi
  • Türkiye Kültür Portalı (2019). Mısır unu. Artvin. (Erişim: 30.07.2019) https://www.kulturportali.gov.
  • tr/turkiye/artvin/nealinir/misir-unu