Kendi gök kubbemiz'de kimlik kurucu bir değer olarak mekan

Yahya Kemal, modern Türk şiirinde millî romantik duyuş tarzının önemli temsilcilerinden biridir. Şiirlerinin terkibini oluşturan ruh ve şuur birlikteliği, tarih, medeniyet ve kültür gibi kuşatıcı temaları ön plana çıkarır. Mekânı, madde ve eşya yerine ruhla doldurarak anlamlandırmaya çalışan şair, insanın tarihselliğini, kimlik bilincini idrak etme süreci olarak değerlendirir. Bu süreçte, kendi gök kubbesi altında toprağa kök salabilen nesiller, mekâna ruhlarını nakşettikleri sürece "biz" olabileceklerdir.Bu çalışmamızda Kendi Gök Kubbemiz kitabındaki şiirlerden hareketle, geçmişi cisimleştiren ve kimlik kurucu işleve sahip olan mekânlar, Yahya Kemal'in duygu ve düşünce dünyasından hareketle okunmaya çalışılacaktır.

The space as an identity founder value in the Kendi Gök Kubbemiz

Yahya Kemal is one of the important representative of national romantic perception style in the modern Turkish poetry. The spirit and consciousness union composing his poets bring to the fore some encircled themes like the history, civilization and the culture. The poet who tries to give meaning to the space filling by the spirit in place of materyal and goods evaluates historicality of men as a process of to perceive the identity consciousness. In this process, the generations of the soil root-leachable can be "us" under their whelkin aş long as they committed their souls to the space.In this work, by the poetries in the book Kendi Gök Kubbemiz, we try to read the spaces which have shaped the history and which has the functionality of forming an identity by moving from the Yahya Kemal's World of feelings and thoughts.

___

  • AYVAZOĞLU, Beşir, (2008), Yahya Kemal Eve Dönen Adam, Kapı Yayınları, İstanbul.
  • BACHELARD, Gaston, (2008), Uzamın Poetikası, (Çev.: Alp Tümertekin), İthaki Yayınları, İstanbul.
  • BEYATLI, Yahya Kemal, (1990), Edebiyata Dair, İstanbul Fetih Cemiyeti, İstanbul.
  • CONNERTON, Paul, (1999), Toplumlar Nasıl Anımsar?, (Çev.Alâeddin Şenel), Ayrıntı Yayınları, İstanbul.
  • KAVAZ, İbrahim, (1997), "Yahya Kemal Beyatlı'nm Şiiri ve 'Süleymaniye'de Bayram Sabahı' Üzerine Bir Tahlil Denemesi, Fırat Üni. Sosyal Bilimler Dergisi, 8, (1), 385-401.
  • KORKMAZ, Ramazan, (2007), "Romanda Mekânın Poetiği", Edebiyat ve Dil Yazıları Mustafa İsen'e Armağan, (Ed. Ayşenur Külahlıoğlu İslam- Süer Eker), Ankara, s.399-415.
  • LIPSON, Leslie, (2003), Uygarlığın Ahlâkî Bunalımları, (Çev.Jale Çam Yeşiltaş), Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları, İstanbul.
  • NALBANTOĞLU, Hasan Ünal, (2008), Nedir Mekân Dedikleri, Zaman-Mekân, (Yayma Hazırlayanlar: Ayşe Şentürer, Şafak Ural, Özlem Berber, Funda Uz Sönmez), YEM Yayın, İstanbul.
  • NARLI, Mehmet, (2007), Şiir ve Mekân Cumhuriyet Dönemi (1920-1950) Türk Şiirinde Şiir-Mekân İlişkisi, Hece Yayınları, Ankara.
  • NORA, Piere, (2006), Hâfıza Mekânları, (Çev.Mehmet Emin Özcan), Dost Yayınları, İstanbul.
  • ÖKTEN, Sadettin, (2009), Yahya Kemal'in Rüzgârıyla Düşünceler ve Duyuşlar, Ötüken Yayınları, İstanbul.
  • ÖZCAN, Tarık, (2005), "Sessizliğin Dili ve Simgenin Ruhaniliği-Yahya Kemal ve Necip Fazıl Kısakürek'in Şiirleri Üzerine Bir Çözümleme", Ar ayışlar, S. 14, s.109-114.
  • ÖZDEN, H.Ömer, (2011), Bir İnanç ve Kültür Terkipçisi Olarak Yahya Kemal, Ötüken Yayınları, İstanbul.
  • SHAYEGAN, Daryush, (2010), Yaralı Bilinç -Geleneksel Toplumlarda Kültürel Şizofreni-, (Çev. Haldun Bayrı), Metis Yayınları, İstanbul.
  • TANPINAR, Ahmet Hamdi, (2007), Edebiyat Üzerine Makaleler, (8.bs.), Dergâh Yayınları, İstanbul.
  • TOPÇU, Nurettin. (2010), Kültür ve Medeniyet, Dergâh Yayınları, İstanbul.
  • URRY, John, (1999), Mekânları Tüketmek, (Çev. Rahmi G. Ögdül), Ayrıntı Yayınları, İstanbul.