Kalıcı Makyajın İslâm Hukuku Açısından Değerlendirilmesi

Son zamanlarda oldukça popülerleşen kalıcı makyaj uygulamaları gerek sosyal medya fenomenleri gerekse yapılan reklamlar sonucunda yaygınlaşmaya başlamıştır. Hatta günümüzde en ücra mahallelerde bulunan güzellik salonları ve kuaförler bile müşterilerine bu hizmeti vermektedir. Deri altına bir iğne vasıtası ile boya enjekte edilmesi şeklinde yapılan bu işlem uzun süre rengini ve boyasını muhafaza edebilmesiyle dikkatleri üzerine çekmiştir. Birkaç farklı seçeneği olan kalıcı makyajın en sık rastlanan çeşitleri; dudağı kalıcı olarak renklendirip ruj görünümü vermek, kaş üzerine sahte kıllar çizerek kaşı şekillendirmek ve göz kapağı üzerinde yapılan işlemlerdir. Kalıcı dövme türlerinden birisi sayılan kalıcı makyajın fıkhî perspektiften değerlendirilmesini konu edinen bu çalışma, İslam fıkhının bu türden uygulamalara izin verip vermediğini, şayet izin veriyorsa ne gibi sınırlar belirlediğini açıklamayı hedeflemektedir. Bu bağlamda çalışmada ilk olarak kalıcı makyaj uygulamalarının ne olduğu hakkında bilgi verilip söz konusu uygulamanın vücuda dövme yaptırmak ile ne gibi benzerlikler taşıdığı incelenecektir. Bu karşılaştırma yapılırken ise İslâm hukukunun aslî delilleri arasında sayılan kıyas yönteminden faydalanılacaktır. Akabinde ise bu türden yaratılışı değiştiren ve doğal görünümü perdeleyen uygulamaların İslam hukuku açısından sakıncalı olup olmadığına değinilerek İslâmiyet’in süslenme ve bakım konusunda insanlara ne gibi sınırlar çizdiği dile getirilecektir. Ayrıca Hz. Peygamberin bakım ve güzelleşme ile alakalı hadis-i şeriflerine de yer verilip sahabe hanımlarının ve peygamber eşlerinin bu konuda nasıl bir yol izlediğinin de genel bir çerçevesi çizilecektir.

Evaluation Of Permanent Make-Up In Terms Of Islamic Law

Permanent make-up, which is very similar to tattooing, is one of the most common make-up types today. The absence of a previous academic study on the subject is one of the reasons why this research was conducted. As a matter of fact, the issue has been discussed in terms of health and although the negative effects of permanent make-up have been discussed many times, it has not been discussed how this application should be interpreted in terms of Islam. The most important reason that makes permanent make-up the subject of discussion in the study is that the process in question is made by tattooing and injected under the skin. Another reason is that it preserves the paint on the skin by not being wiped for a long time. Permanent make-up application, which brings with it discussions about the curse of those who tattoo and those who have it done, in the hadith narrations, the issue of whether tattooing makes wudu, whether it is permissible to display make-up outside, and whether people can save on their own body as they wish, are discussed in these contexts. As a matter of fact, the human body is a trust given to it by its creator. Using it in a way that will harm this trust or making permanent changes on the trust contrary to human nature is among the prohibited acts.

___

  • Afrodit Poliklinik, “Göz Kontürü (Kalıcı Eyeliner)” Erişim 23 Nisan 2022. https://www.afroditpoliklinik.com/gebze-goz-konturu-kalici-eyeliner#:~:text=G%C3%B6z%20Kontur%C3%BC%20uygulamas%C4%B1%20bir%20saat,stili%20belirlenerek%2C%20demo%20uygulama%20yap%C4%B1l%C4%B1r
  • Apaydın, H. Yunus. “Tesettür”. Türkiye Diyanet Vakfı İslâm Ansiklopedisi. Erişim 20 Nisan 2022. https://islamansiklopedisi.org.tr/tesettur
  • Askalânî, Ebu’l-Fazl Ahmed b. Ali b. Hacer el-. el-İsâbe fî Temyîzi’s-Sahâbe. thk. Ali Muhammed Becâvî. Beyrut: Dâru’l-Cîl, 1. Basım, 1412.
  • Aydın, Mehmet Âkif. “Kadın”. Türkiye Diyanet Vakfı İslâm Ansiklopedisi. Erişim 22 Nisan 2022. https://islamansiklopedisi.org.tr/kadin
  • Aylin Çetinkaya, “Mikropigmentasyon Kaş Kontürü” Erişim 23 Nisan 2022. https://www.aylincetinkaya.com/mikropigmentasyon-kas-konturu-uygulamalari-ve-fiyatlari/
  • Basrî, Ebû Abdillâh Muhammed b. Sa’d b. Menî’ el-. Tabakâtü’l-Kübrâ. Beyrut: Dâr Sâder, ts.
  • Beşer, Faruk. “Süslenme”. Türkye Diyanet Vakfı İslâm Ansiklopedisi. Erişim 07 Mart 2022. https://islamansiklopedisi.org.tr/suslenme
  • Buhârî, Ebû Abdillâh Muhammed b. İsmâîl el-. Sahîh-i Buhârî. Beyrut: Daru İbn Kesir, 1. Basım, 1423.
  • Cevzî, Ebu’l-Ferec ibnü’l-. Ahkâmu’n-Nisâ. thk. Amr Abdulmünim Selim. Kahire: Mektebetu İbn Teymiyye, ts.
  • Dârimî, Ebû Muhammed Abdullah b. Abdirrahman b. el-Fazl ed-. Sünen-i Dârimî. thk. Hüseyin Selim Esed ed-Dârânî. Suudi Arabistan: Darü’l-Mugni, 1. Basım, 2000.