1923-1938 YILLARI ARASINDA YAYIMLANAN İSLAM TARİHİ ÇALIŞMALARI ve TANITIMI

Cumhuriyet Dönemi (1923-1938) yılları Türk ve İslâm Tarihi açısından önemli bir yere sahiptir. Bu dönem toplumun her alanında atılım yapma ve dünyadaki yeniliklere uyma çabası içinde geçmiştir. Cumhuriyetin kurucusu Mustafa Kemal Atatürk her alanda olduğu gibi İslâm Dini'nin halka doğru bir şekilde öğretilmesi ve bu dinin peygamberi Hz. Muhammed'in de batıl hikâyelerden arındırılarak, örnek yanlarının halka gösterilmesi üzerinde durmuştur. Kendisi de bu konu ile ilgili pek çok kitap okumuştur. Kısa bir dönem olmasına rağmen çok fazla çalışma yapılmıştır.Bu çalışmamızda Lütfullah Ahmed, Ahmed Hamdi Akseki, Ahmed Refik Altınay, Ebu Rıdvan Mustafa Sadık Vicdanî, Mustafa Takî, Kılıçzâde Hakkı, Aksekili Mustafa Hakkı, Muhmud Esad, İsmail Fennî ve Tâhirü'l-Mevlevî Olgun'un kitapları tanıtılmıştır.Yazarların çoğunluğu önsözlerinde Hz. Muhammed'in hayatının doğru şekilde yazılması gerektiğini savunmuşlardır. Ancak bir kaçı müstesna klasik sistemden kendilerini kurtaramamışlar ve rivayetler arasından seçmeler yaparak eserlerini meydana getirmişlerdir. Kılıçzâde gibi tamamen mevcudu eleştiren yeni fikir ve görüşler öne sürenler de olmuştur

The Republican Period has an important place for both Turkish and Islamic History

. This period passed in an attempt to make progress in all strata of society and to adapt to the advancements in the world. Mustafa Kemal Atatürk, the founder of Turkish Republic, as was seen in all fields, paid attention to the sound teaching of Islam to people, and to illustrate the exemplary aspects of the Prophet Muhammad to them by purifying him from superstitious legends. He, too, read many books about this matter. Though it was a short period, many works were composed in this period. In this study was presented Lütfullah Ahmed, Ahmed Hamdi Akseki, Ahmed Refik Altınay, Ebu Rıdvan Mustafa Sadık Vicdanî, Mustafa Takî, Kılıçzâde Hakkı, Aksekili Mustafa Hakkı, Muhmud Esad, İsmail Fennî, Tâhirü'l-Mevlevî Olgun's books. Most of these authors argued in the introduction of their works that the biography of the Prophet Muhammad must be written correctly. However, except for a few, they could not keep away from the classic system, thus composing their works by making choice between the accounts. Nevertheless, there also existed those, like Kılıçzâde, who put forward new ideas and views which completely criticized the then situation

___

  • Ahmet, Lütfullah, Hayat-ı Muhammed, Maarif Kitaphanesi, İstanbul, 1925.
  • _______, Hazreti Muhammed'in Hayatı, İstanbul, 1944.
  • Akman, Zekeriya, "Kılıçzâde Hakkı'nın Siyer Yazıcılığı İle İlgili Görüşleri", Sakarya Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, S. 26(2012/2), Sakarya, 2012.
  • Akseki, Ahmed Hamdi, Askere Din Kitabı, Evkaf-ı İslâmiyye Matbaası, İstanbul, 1925.
  • _______, Askere Din Kitabı, Sadeleştiren: Talât Koçyiğit, Ankara, 1976.
  • _______, Peygamberîmiz Hazreti Muhammed Aleyhisselam ve Müslümanlık, İdeal Basımevi, Ankara, 1934.
  • Aksekili, Mustafa Hakkı, Ecmelü's-Siyer Ekmelü'l-Beşer, Maârif Matbaası, İstanbul, 1340 (1923).
  • Ali, Mevlana Muhammed, Peygamberîmiz Aleyhisselam, çev. Ömer Rıza Doğrul, İstanbul, 1341-42.
  • Alimoğlu, Ethem, "Ahmed Hamdi Akseki'nin Hayatı", Ahmed Hamdi Akseki Sempozyumu, Türkiye Diyanet Vakfı Yayınları, Ankara, 2004.
  • Altınay, Ahmet Refik, Gazavât-ı Celile-i Peygamberî, Kitabhane-i Askerî, İstanbul, 1937.
  • Bayrak, M. Orhan, Osmanlı Tarihi Yazarları, İstanbul, 2002.
  • Belâzürî, Ahmet b. Yahyâ b. Cabir (ö. h. 279), Ensâbü'l-Eşrâf, Thk. Muhammed Hamidullah, Kahire, 1959.
  • Çınar, Fatih, "Milli Mücadelenin ve İlk Meclisin Manevi Mimarlarından Sivaslı Bir Âlim: Mustafa Takî Efendi", Cumhuriyet Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, IX, Sivas, 2005.
  • Çoğ, Mehmet, II. Meşrutiyet Dönemi İslâm Tarihçiliği (1908-1918), Basılmamış Doktora Tezi, Ankara, 2004.
  • Çoker, Fahri, Türk Parlamento Tarihi, Milli Mücadele ve TBMM I. Dönem(1919-1923), Ankara, 1995.
  • Doğan, Recai, "Ahmet Hamdi Akseki ve Yaygın Din Eğitimine Hizmetleri", Ahmed Hamdi Akseki Sempozyumu, Ankara, 2004, ss. 83-92.
  • Düzceli Yusuf Suat, Akvamus Siyer, Yeni Osmanlı Matbaası, İstanbul, 1327.
  • Ertuğrul, İsmail Fenni, İzale-i Şukuk (Dozy'nin Tarih-i İslâmiyeti Üzerine Reddiye), Orhaniye Matbaası, İstanbul, 1928.
  • Es'ad, Mahmud, İslâm Tarihi, Sadeleştiren: Sadi Irmak, 1965.
  • ______, Tarih-i Din-i İslâm, Matbaa-i Hayriye, İstanbul, 1923.
  • ______, Tarih-i Din-i İslâm, Sadeleştiren Ahmed Lütfi Kazancı, İstanbul, 1983.
  • Güngör, Zülfikar, Tahiru'l-Mevlevî(Olgun) Hayatı, eserleri ve Dinî Edebiyatla İlgili Şiirleri, Basılmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara, 1994.
  • İbn Hişâm (218/833), Ebû Muhammed Abdülmelik, es-Sîretü'n-Nebeviyye, I-IV, Beyrut, 1990; I-V, 1995.
  • İbn Mâce, Ebu Abdullah Muhammed b. Yezid el-Kazvînî (273/886), Sünen, İstanbul, 1981.
  • Kara, İsmail, Türkiye'de İslâmcılık Düşüncesi Metinler/Kişiler, I-II, Risale Yayınları, İstanbul, 1986-1987.
  • _____, "Tarih ve Hurafe: Çağdaş Türk Düşüncesinin Tarih Telakkisi", Türklük Araştırmaları Dergisi, Ankara, 2002, ss. 31-70.
  • Kesenceli, Resûl, "Mustafa Takî Efendinin Bir Eseri, Târih-i Nûr-i Muhammedî", Somuncu Baba Kültür Edebiyat ve Araştırma Dergisi, Yıl: 7, S. 30, Darende, 2001.
  • Kılıçzade Hakkı, İtikatı Batıliyeye İlanı Harb, İstanbul, 1923.
  • Olgun, Tâhirü'l-Mevlevî, Târih-i İslâm Sahâifinden, Mekteb-i Sanayi Matbası, İstanbul, 1326.
  • _______, Hazreti Peygamber ve Zamanı, Evkaf-ı İslâmiyye Matbaası, İstanbul, 1923.
  • _______, "Tenkit ve Takriz (Hayat-ı Muhammed Adlı Eser Hakkında)", Sebilü'r-Reşad, İstanbul, 1331.
  • Takî, Mustafa, "Sabikin-i İslâm ve Keyfiyet-i İntişarı Din" Sebilü'r-Reşat, XX, S. 510, 1920.
  • ____, Tarih-i Nur-ı Muhammedi, Öğüt Matbaası, 1923.
  • Vicdani, Ebu Rıdvan Mustafa Sadık, Hz. Muhammed Niçin Çok Evlendi?, Orhaniye Matbaası, İstanbul, 1928.
  • https://kendihalinde.wordpress.com/latin-alfabesi-ile-basilan-ilk-kuran/(2006/09/06).