JOHN LOCKE’UN İMAN ANLAYIŞI

John Locke, ampirist bir filozof olmasına rağmen, epistemolojisinin dışına çıkmak suretiyle dini bilgiye im-kan tanır. Ona göre, iman, olağanüstü bir iletişim yoluyla Tanrı’dan geldiği bildirilen önermeleri onaylamak-tır. Ancak inanılan önermelerin vahiy olduğundan emin olmak gerekir. İman hakikatlerinin bir kısmı aklı aşmakla birlikte, vahyin anlaşılmasında tek ölçü akıldır. İnsanı imanı kabule ancak Tanrı’nın inayeti götürür. Kurtuluşa erebilmek için imanın yanında amel de şarttır. Hem iman hem de amelde şüphe ve tereddüt bulunmamalıdır. Bağnazlığı reddeden Locke, imanda zorlamayı da kabul etmez. Mezhep farklılıklarına karşı oldukça hoşgörülü olmakla birlikte, politeizm ve ateizmi şiddetle tenkit eder.

___

  • 1. Aydın, Mehmet, 1990. Din Felsefesi, Dokuz Ey-lül Üniversitesi Yayayınları, İzmir.
  • 2. Balaban, Mustafa Rahmi, 1947. Muhtasar Felse-fe Tarihi, Gayret Kitabevi, İstanbul.
  • 3. Cevizci, Ahmet, 2001. Onyedinci Yüzyıl Felsefe-si Tarihi, Asa Kitabevi, Bursa.
  • 4. Copleston, Frederick, 1991. Felsefe Tarihi, çev:. Aziz Yardımlı, C.V, Blm. ab, Marmara Yayımcı-lık, İstanbul.
  • 5. Çetin, İsmail, 1995. John Locke’un Tanrı Anla-yışı, Vadi Yayınları, Ankara .
  • 6. Demirci, Muhsin, 1996. Vahiy Gerçeği, M.Ü.İ.F. Vakfı Yayınları, İstanbul.
  • 7. Locke, John, 1996. İnsan Anlığı Üzerine Bir De-neme, çev:.Vehbi Hacıkadiroğlu, Kabalcı Yayın-evi, İstanbul.
  • 8. Locke, John, 1998. Hoşgörü Üstüne Bir Mektup, çev:. Melih Yürüşen, Liberte Yayınları, Ankara.
  • 9. Locke, John, 1999. Tabiat Kanunu Üzerine De-nemeler, çev:. İsmail Çetin, Paradigma Yayınla-rı, İstanbul.
  • 10. Russell, Bertrand, 1997. Batı Felsefesi Tarihi, çev:. Muammer Sencer, C.II, Say Yayınları, İstanbul.
  • 11. Edwards, Paul, (Ed.) 1967. The Encyclopedia of Phılosopy, Vol. 4, Macmıllan and Co, London.
  • 12. Thılly, Frank, 1995. Felsefe Tarihi, çev:. İbrahim Şener, C.1, Sistem Yayıncılık A.Ş, İstanbul.