Sanata Kaçış

Yaratma eylemi salt bir kültürel eylem midir yoksa insan için bir zorunluluk mudur? Dünyada mevcut olmaktan kaynaklı bir yabancılık duygusunun ve dünyaya sığamama arzusunun yarattığı sonsuz bir kaçış eylemi midir sanat? Bütün sorularda olduğu gibi bir yanı soyut olan bu soruların ipuçlarını sanat yapıtının ontolojisine bakarak hissedebilmemiz mümkün. Yapıtın varlık kazandığı anda varolanın dışında bir kaçış alanı yarattığını, bir başka deyişle yokluk kazandığını söyleyebiliriz. Özne ve nesnenin verili olanın sınırlarından taşmasıyla bir yok-varlık kazanan sanat, aynı zamanda insanın dünya ile arasındaki boşluğu dolduran bir varolandır. Sanat, sürekli bilinemeyene doğru bir tür kaçış, hayat dışı bir hayat değil midir?

___

  • Adorno, T.W., (2004). Edebiyat Yazıları (Çev. Sabir Yücesoy, Orhan Koçak). İstanbul: Metis Yayınları.
  • Adorno, T.W., (1998). Minima Moralia (Çev. Orhan Koçak, Ahmet Doğukan). İstanbul: Metis Yayınları.
  • Berger, J., (2017). Sanatla Direniş (Çev. Aslı Biçen). İstanbul: Metis Yayınları.
  • Dellaloğlu, B., Soykan, Ö.N. ve Keskin, F., (2003). Adorno ve Yapıtı. Cogito. Adorno:Kitle, Melankoli, Felsefe. 36, s. 61.
  • Horkheimer, M., (1990). Akıl Tutulması (Çev. Orhan Koçak). İstanbul: Metis Yayınları.
  • Lewis-Williams, J.D., (2019). Mağaradaki Zihin (Çev. Tolga Esmer). İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Marcuse, H., (1968). Aşk ve Uygarlık (Çev. Seçkin Çağan). İstanbul: May Yayınları.
  • Marcuse, H., (1997). Estetik Boyut (Çev. Aziz Yardımlı). İstanbul: İdea Yayınevi.
  • Novalis, (2016). Geceye Övgüler (Çev. Ahmet Cemal). İstanbul: Türkiye İş Bnkası Yayınları.
  • Safranski, R., (2013). Romantik, Bir Alman Sorunsalı (Çev. Ali Nalbant). İstanbul: Kabalcı Yayıncılık.
  • Sarıalioğlu, K., (1999). Issız İnsan Ormanında. Trabzon: Serander Yayınları.
  • Tunalı, İ., (2018). Greek Estetiği. İstanbul: Remzi Kitabevi.