Çağdaş Sanatın Objesi Olarak Kültür

Bu çalışmada, kültürel motif ve gündelik nesnelerinin 1980'den günümüze güncel sanat etkinlikleri kapsamında sanat eserlerinin konu ve materyal olarak nasıl ele alındığı ve yorumlandığı incelenecektir. Buna bağlı olarak etkinliklerdeki sanatçıların yöneliş ve eğilimleri ele alınacaktır. 1990'larda tüm dünyada küreselleşme olgusu ile birlikte kültürel erozyona da maruz kalınmıştır. Günümüz sanatçıları, kültürün “kült” işlevinin yerine “otantikliğin” ele almasının yarattığı bozulmaya dikkat çekmek için, kültürel motif ve nesnelerini sanatsal çalışmalarında güçlü bir araç olarak kullanmışlardır. Bu çalışma; kültür ve sanat üzerine eleştirel tespitleri olan sanatçıların ışığında gündelik nesnelerin, kültürel motif olarak günümüz sanatındaki varlığını ortaya çıkarmayı ve örnekler üzerinden çözümlemeyi amaçlamaktadır. Bu doğrultuda, literatür taranarak kültür ögelerinin ve gündelik nesnelerinin güncel sanat etkinliklerinde kullanım amacı ve dönüşümleri tespit edilmiştir.

___

  • Altındere, H., (1999). Manifesta 2: Avrupa Çağdaş Sanat Bienali, Güncel Sanat Seçkisi, Sayı:1, Art-İst Dergisi, ss:54-59.
  • Altındere, H. ve Evren, S., (Ed.) (2007). User's Manual Contemporary Art in Turkey 1986-2006 Kullanma Kılavuzu: Türkiye'de Güncel Sanat. İstanbul: Art-İst Yayıncılık.
  • Antmen, A., (2010). Sanatçılardan Yazılar ve Açıklamalarla 20. Yüzyıl Batı Sanatında Akımlar. İstanbul: Sel Yayıncılık.
  • Baumgartner, M. ve Haensler, C., (2013). On The Crossrad of Cultures, Paul Klee Carpet of Memory, The Tretyakow Gallery Magazine. ss:50-53, http://www.tretyakovgallerymagazine.com/articles/swit zerland%E2%80%93russia-crossroads-cultures/paul-klee-carpet-memory. Erişim Tarihi:29.10.2016.
  • Bek, G., (2000). Bienal Etkinlikleri ve Türk Sanat Ortamındaki Etkileri. Doktora Tezi. Ankara: Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Cevizci, A., (1999). Paradigma Felsefe Sözlüğü. Ankara: Paradigma Yayınları.
  • Wu, C.T., (2009). Biennials without Borders.e-Sokop Skopbülten (E.Gen Çev.). ss:107-115. https://www.academia.edu/3041469/Biennials_without_Borders_in_New_Left_Review_57_May_June_2009_pp._107-115. Erişim Tarihi:13.01.2017.
  • Danto, A.C., (2012). Sıradan Olanın Başkalaşımı (E. Berktaş ve Ö.Ejder Çev.). İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Erinç, S.M., (2004). Kültür Sanat-Sanat Kültür. Ankara: Ütopya Yayınevi.
  • Germaner, S., (1997). 1960 Sonrası Sanat Akımlar, Eğilimler, Gruplar, Sanatçılar. İstanbul: Kabalcı Yayınevi.
  • Griffin, J., Harper, P., Trigg, D., and Williams, E., (2014). The Twenty First Century Art Book. Lee Beard ve Rebecca Morilli (Ed.) Londra: Phaidon Publisher.
  • Gürsoytrak, H., Warnament: Crying Carpets, Harb-i Bezeme: Ağlayan Halılar, http://www.gursoytrak.com/pop-is/harb-i-bezeme-aglayan-halilar/. Erişim Tarihi:08.01.2017.
  • Kara, T., (2014). Kültür Endüstrisi Kavramı Çerçevesinde Medya Ürünleri: Eleştirel Yaklaşım. The Turkish Online Journal of Design, Art and Communication (TOJDAC), January, 4(1):51-60.
  • Kaya, O.B., (2012). Türkiye'de Geleneksel Sanatın Dönüşümü ve İstanbul Bienalleri, Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Sayı:33, s:23-36.
  • Klee, P., (2007). Modern Sanat Üzerine (R.G. Öğdül Çev.). İstanbul: Altıkırkbeş Yayın.
  • Marcuse, H., (1970). One Dimensional Man Studies in the Ideology of Advanced Industrial Society, Boston: Beacon Press.
  • Meriç, C., (1986). Kültürden İrfana. İstanbul: İnsan Yayınları.
  • Örnek, S.V. (1971). Etnoloji Sözlüğü. Ankara: Ankara Üniversitesi Dil ve Tarih-Coğrafya Fakültesi Yayınları.
  • Şerifoğlu, Ö.F., (2011). Bedri Rahmi Eyüboğlu. Bedri Rahmi Eyüboğlu 100 Yaşında. Ankara: T.C. Kültür ve Turizm Bakanlığı Yayınları.
  • Tylor, E.B., (1920). Primitive Culture: Researches Into the Development of Mythology, Philosophy, Religion, Art, and Custom, Volume 1 capter I. The science of culture. London: John Murray Publisher.
  • Walter, B., (1992). Pasajlar (A. Cemal Çev.). İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Yıldız, E., (2008). Seksenli Yıllarda: Dünya Sanatına Genel Bakış, Duben, İ. ve Yıldız, E. (Ed.). Seksenlerde Türkiye'de Çağdaş Sanat: Yeni Açılımlar. İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları.
  • Yılmaz, M., (2011). Sanatın Günceli Güncelin Sanatı. Ankara: Ütopya Yayınevi.
  • https://marinemarsot.wordpress.com/category/projet-capc/. Erişim Tarihi:25.02.2016.
  • http://www.peachandthistle.com/2012/04/amsterdam-rembrandthuis.html. Erişim Tarihi: 06.02.2016.
  • https://mrsthurlow.wordpress.com/visual-arts/y8-art/deconstructed-portraits/information-pack-on-cubism-with-supporting-images/. Erişim Tarihi: 06.02.2016.
  • https://www.tate.org.uk/art/artworks/chapman-the-chapman-family-collection-t12755. Erişim Tarihi: 20.02.2016.
  • http://wikioo.org/tr/paintings.php?refarticle=8LT47C&titlepainting=Portal%20of%20a%20Mosque&artistname=Paul%20Klee. Erişim Tarihi: 02.01.2016.
  • https://www.guggenheim.org/artwork/4003. Erişim Tarihi: 06.02.2016.
  • http://www.warhol.org/education/resourceslessons/Aesthetics-Lesson-4--Theories/. Erişim Tarihi: 12.02.2016.
  • http://www.radio.cz/fr/rubrique/culture/metissages-tout-ce-quon-peut-faire-avec-un-bout-de-hiffon-suite. Erişim Tarihi: 12.02.2016.
  • http://lopificio.it/2916. Erişim Tarihi: 08.02.2016.
  • http://www.huffingtonpost.com/bobby-elliott/-el-anatsui-at-the-brookl_b_2761349.html. Erişim Tarihi: 06.02.2016.
  • http://www.turkishny.com/news/bedri-rahmi-eyubolu-doumunun-100-ylnda-new-yorkta-anlyor. Erişim Tarihi: 08.01.2017.
  • https://secure.istanbulmodern.org/tr/koleksiyon/koleksiyon/5?t=3&id=1005. Erişim Tarihi: 17.02.2016.
  • http://www.istanbulmodern.org/tr/resim-galerisi/sergi/simdiki-zaman-gecmis-zaman/34. Erişim Tarihi: 06.06.2016.
  • https://zete.com/gulsun-karamustafadan-vadedilmis-bir-sergi/. Erişim Tarihi: 08.01.2017.
  • http://isilegrikavuk.net/services-view/departure-time/. Erişim Tarihi:07.01.2017.