Resim Sanatında İmge, İmgelem, Yaratıcılık ve Yaratma Süreci

İnsanoğlu yaşamın her aşamasında, hayatını devam ettirebilmek için kendini ifade etmek ister. Anlatım aracı olarak da bir dil kullanır. İmge kavramı da görsel bir dil oluşturmak için önemli bir unsurdur. Bunun yanı sıra yaratıcılık, insanoğlunun dünyada varoluşundan itibaren vazgeçilmez bir parçasıdır. İnsanoğlunun, her alanda yaratıcı ve yenilikçi davranması kaçınılmazdır. Resim sanatı çerçevesinden de baktığımızda imge, imgelem, yaratıcılık ve yaratma süreci, tüm bu oluşumları bir süreç olarak değerlendirdiğimizde, bir eser ortaya çıkarılırken olmazsa olmaz unsurlardır. Bu araştırmada imge, imgelem ve yaratıcılık kavramlarının tanımları verilerek, resim sanatında yaratma süreci resimler üzerinden analiz edilmiştir.

___

  • Alparslan, U.G., (2020). Aydınlanma bağlamında William Turner’ın yapıtlarında anlam. 3. Uluslararası Sosyal Bilimler Kongresi Tam Metin E-Kitabı: USBIK, Kayseri.
  • Atalayer, F., (1994). Görsel sanatlarda estetik iletişim. Anadolu Üniversitesi Yayınları, ss:124-131.
  • Boztunalı, Z.S. ve Başbuğ, F., (2017). Paul Cezanne’ın sanatında doğa çözümlemeleri. Sanat Eğitim Dergisi, 2(5):153.
  • Curutiu Zoicaş, C.C., (2019). Artistic creativity and creative imagination orginal components in the contemporary performing arts. Interferences and New Appoaches. Sciendo, ss:198-199, DOI:10.2478/tco-2019-0006.
  • Deleuze, G., (2004). Hareket-İmge. İstanbul: Norgunk Yayıncılık.
  • Genç, A. ve Sipahioğlu, A., (1990). Görsel algılama sanatta yaratıcı süreç. İzmir: Sergi Yayınları.
  • Gençaydın, Z., (2002). Kaygı ve yaratıcılık. Hacettepe Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Sanat Yazıları 9, ss:7-13.
  • Hançerlioğlu, O., (1979). Felsefe ansiklopedisi, kavramlar ve akımlar. İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Heidegger, M., (2007). Sanat eserinin kökeni. Ankara: De Ki Basım Yayın.
  • Keser, N., (2009). Sanat sözlüğü. Ankara: Ütopya Yayınevi.
  • Leppert, R., (2002). Sanatta anlamın görüntüsü. İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • May, R., (2019). Yaratma cesareti. İstanbul: Metis Yayınları.
  • Özdemiroğlu Özmen, A., (2000). Kant felsefesi ışığında bir “Cezanne” yorumu. Plastik Sanatlar Dergisi, 46:68-71.
  • Read, H., (2017). Sanatın anlamı. İstanbul: Hayalperest Yayınevi.
  • Sartre, J.P., (2006). İmgelem. İstanbul: İthaki Yayınları.
  • Sington Ross, A.T., (2005), Resim ve ressamlar, Ankara: Tübitak Popüler Bilim Kitapları.
  • Türk Dil Kurumu, (1998). Türkçe sözlük. Ankara: TDK Yayınları.
  • Van Gogh, V., (2012). Theo’ya mektuplar. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H., (2018). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • https://www.arkhesanat.com/van-goghun-bilinmeyen-yasam-oykusu/. Erişim Tarihi: 20.04.2021.
  • Kaynar, A.İ., (2019). William Turner’ın 15 eseri, OGGİTO. https://ozgurdenizli.com/william-turnerin-15-eseri/. Erişim Tarihi: 20.04.2021.
  • Görsel 1: https://resimbiterken.wordpress.com/2014/04/11/paul-cezannenin-montagne-sainte-victoire-eseri/. Erişim Tarihi: 15.03.2021.
  • Görsel 2: https://www.istanbulsanatevi.com/sanatcilar/soyadi-g/gogh-vincent-willem-van/vincent-willem-van-gogh-saint-remy-tepesi-3970/. Erişim Tarihi: 15.03.2021.
  • Görsel 3: https://www.istanbulsanatevi.com/sanatcilar/soyadi-t/turner-joseph-mallord-william/joseph-mallord-william-turner-denizde-kar-firtinasi-9200/. Erişim Tarihi: 15.03.2021.