MÜZİK ÖĞRETMENİ ADAYLARININ PİYANO DERSİNDE ÖĞRENME STRATEJİLERİNİ KULLANMA DÜZEYLERİNİN İNCELENMESİ

Bu çalışma, Eğitim Fakülteleri Güzel Sanatlar Eğitimi Bölümü Müzik Eğitimi Anabilim Dallarında öğrenim gören öğrencilerin piyano dersinde öğrenme stratejilerini kullanma düzeylerinin belirlenmesi ve öğrenme stratejilerini kullanma düzeylerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi amacıyla yapılmıştır. Çalışma betimsel türde ve ilişkisel tarama modelindedir. Çalışmanın bir kısım verileri alan yazın tarama ile bir kısım verileri ise "Piyano Dersinde Öğrenme Stratejilerinin Kullanılma Düzeylerini Belirleme Ölçeği" ile toplanmıştır. Çalışmada Kolmogorov- Smirnov testi ile verilerin normal dağılıma uygunluk durumu incelenmiştir. Ölçekte yer alan maddelerin normal dağılıma sahip olduğu durumlarda iki grubun karşılaştırılmasında bağımsız t testi, ikiden fazla grubun karşılaştırmasında ise tek yönlü varyans analizi kullanılmıştır. Eğer varyans analizi sonucunda gruplar arasında istatistiksel olarak anlamlı bir farklılık bulunmuşsa hangi grupların birbirinden farklı olduğunun tespit edilmesi için çoklu karşılaştırma testlerinden Tukey testi uygulanmış ve test sonucu tablolarda fark sütununda verilmiştir. Grupların karşılaştırılmasına ilişkin testlerde varyans homojenliği varsayımı levene testi ile incelenmiş ve hangi test istatistiğinin dikkate alınacağına karar verilmiştir. Analizlerden elde edilen bulgular 0.01 ve 0.05 anlamlılık düzeylerinde yorumlanmıştır. Çalışma sonucunda üniversite öğrencilerinin piyano dersinde çalışılan etütlerin/ eserlerin öğrenilmesinde en yüksek düzeyde "yineleme" stratejilerini (x=3.84), en düşük düzeyde de "dikkat" stratejilerini (x=2.77) kullandıkları belirlenmiştir. Ayrıca öğrencilerin "cinsiyetlerine, devam ettikleri sınıf düzeyine, çalışma zamanlarını planlama şekillerine ve piyano dersindeki akademik başarı düzeylerine" göre öğrenme stratejilerini kullanma düzeylerinde anlamlı farklılıklar bulunmuştur (p

ANALYSING THE LEVEL OF LEARNING STRATEGIES WHICH MUSIC TEACHER CANDIDATES USE IN PIANO LESSONS

This study was conducted to determine and assess the application levels of learning strategies used by the students attending Musical Education Departments in the Departmnet of Fine Arts in Education Faculties while learning piano lesson in terms of different variables. The study design is descriptive and it is in relational screening model. In this study, some data were obtained with through scanning in the literature and the other data were obtained "The Scale for Determination of the Learning Strategies Utilization Levels in the Piano Lessons". The compliance of the data with normal distrubation was analyzed through Kolmogorov- Smirnov test. In case the items in the scale had normal distrubation, the comparison of two groups was performed with Independent t test and One- Way ANOVA was used for the comparison of three or more groups. If any statistically significiant diffrence was found among the groups as a result of variance analysis, Tukey`s test among multiple comparison tests was applied to determine which groups are different from each other and the test result was given in differemce column of the tables. In the test regarding the comparison of the groups, variance homogenity hypothesis was analyzed with Levene`s test to dicede which test to take into consideration. In order to determine the relationship amoong dimensions, correlation coefficient were used. The findings from analyses were interpreted at signifiance levels of (0.01 and 0.05). At the end of the research, it was stated that universty students mostly used "repetiton" strategies to learn the study and the pieces (x=3.84) and they used attention strategies according to "their gender", " the grade they attend", "their academic success levels in piano lessons" (P

___

  • Akın, Ö., (2007). Anadolu Güzel Sanatlar Liseleri Müzik Bölümleri Keman Dersinde ‘Anlamlandırma Stratejisi’nin Kullanımı ve Etkililik Düzeyi. Yayınlanmamış Doktora Tezi. Ankara: Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Akkuş, R., (2000). Çalgı Çalışma Alışkanlıkları. Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, 12, ss.107-111.
  • Aydıner, M., (2008). Piyano Eğitiminde Makamsal Yapıdaki Eserlerin Seslendirilmesindeki Karşılaşılan Güçlükler ve Model Önerileri. Yayınlanmamış Doktora Tezi. Ankara: Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Aydıner Uygun, M. ve Kılınçer, Ö., (2012a). Piyano Repertuvarının Öğrenilmesinde Öğrenme Stratejilerinin Kullanılma Düzeyleri ile Başarı Düzeyleri Arasındaki İlişkilerin İncelenmesi: Güzel Sanatlar ve Spor Liseleri Örneği. E-Journal Of New World Sciences Academy, 7 (2), ss.199-223.
  • Aydıner Uygun, M. ve Kılınçer, Ö., (2012b). Piyano Repertuvarının Öğrenilmesinde Öğrenme Stratejilerinin Kullanılma Düzeylerinin Bazı Değişkenlere Göre İncelenmesi: Güzel Sanatlar ve Spor Liseleri Örneği. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 9 (1), ss.966–992.
  • Barry, H.N. and Hallam, S., (2002). Practice. In R. Parncutt and G.E. Mcpherson (Ed.)”, The Science and Psychology of Music Performance Oxford: Oxford University Press, pp.151-165.
  • Berki, O.T., (1994). W.A. Mozart'ın Piyano Sanatlarına İlişkin Teknik Çalışma Yöntemleri. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Ankara: Gazi Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü.
  • Chung, J.W., (2006). Self-Regulated Learning in Piano Practice of Middle-School Piano Majors in Korea. Unpublished Doctoral Thesis. University of Columbia.
  • Çimen, G., (1994). Piyano Eğitiminde Bireysel Çalışma Süreci. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1.
  • Çimen, G., (2008). Konserde Çalmaya Hazırlık Süreci. Kastamonu Eğitim Dergisi, 16 (1), ss.297-302.
  • Demirova, G., (2008). Piyano Eğitiminin İlköğretim Öğrencilerinin Dikkat Toplama Yetisine Etkisi. Yayınlanmamış Doktora Tezi. Ankara: Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Derry, J.S. and Murphy, D.A., (1986). Designing Systems that Train Learning Ability: From Theory to Practice. Review of Educational Research, 56 (1), pp.1-39.
  • Ekinci, H., (2004). Müzik Öğretmeni Adaylarının Piyano Eğitimine İlişkin Düzeye Uygun Teknik Alıştırma Metodu Sorunu. 1924-2004 Musiki Muallim Mektebinden Günümüze Müzik Öğretmeni Yetiştirme Sempozyumu, Bildiriler, Süleyman Demirel Üniversitesi Burdur Eğitim Fakültesi, Isparta.
  • Ercan, N., (1996). Çalgı Eğitimdeki Alıştırma Çalışmalarına Bazı Yaklaşımlar. Mavi Nota Müzik ve Sanat Dergisi, 4, 19, ss.3-4
  • Ercan, N., (2006). Piyano Eğitiminde Alıştırma Yapmanın Önemi ve Bazı Öneriler. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 7, 12, ss.104-108.
  • Ercan, N., (2008). Piyano Eğitiminde İlke ve Yöntemler (1. Basım). Ankara: Sözkesen Matbaası.
  • Eroğlu, Ö., (2010).Müzik Eğitimi Anabilim Dalı Öğrencilerinin Piyano Eserlerini Ezberleme Başarılarında Analitik Yaklaşımın Etkililiği. Yayınlanmamış Doktora Tezi. Ankara: Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Ertem, Ş., (2003). Ankara Anadolu Güzel Sanatlar Lisesi Müzik Bölümü Temel Piyano Eğitiminde Öğrenme Stratejilerinin Kullanılma Durumları ve Örgütleme Stratejisinin Etkililik Düzeyi. Yayınlanmamış Doktora Tezi. Ankara: Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Fenmen, M., (1991). Müzik İçin El Kitabı. Ankara: Müzik Ansiklopedisi Yayınları.
  • Fenmen, M., (1997). Müzikçinin El Kitabı. Ankara: Müzik Ansiklopedisi Yayınları.
  • Gagne, M.R. and Driscoll, P.M., (1988). Essential of Learning for Insturction. Englowood Cliffs, Nj: Prentice-Hall, pp.1341
  • Gasimova, T., (2010). Piyano Öğrenme ve Öğretme Teknikleri. Atatürk Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü Dergisi, 25, ss.99-106.
  • Geiersbach, F.J., (2000). Musical Thinking in Instrumental Practice: An Investigation of Practice Strategies Used by Experienced Instrumentalists. Unpublished Doctoral Thesis. University of Columbia.
  • Green, L., (2010). Musical Learning Styles and Learning Strategies in The Instrumental Lesson: Some Emergent Findings From a Pilot Study. Psychology of Music, 40 (1), pp.42-65.
  • Gültek, B., Piyano Pedagojisinin Temel Özellikleri, http://www.piyanoegitimi.com/pedagoji.html (Erişim Tarihi: Ekim 2012).
  • Gültek, B., (2004). Piyano Eğitiminde Var Olan Eğitim Ekollerinin Felsefeleri ve Günümüz Çalışmalarında Kullanılabilirlikleri Hakkında Öğretim Elemanlarının Görüşleri (GÜGEF Örneği). Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Ankara: Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Hallam, S., (1997). What Do We Know about Practising? Toward a Model Synthesising the Research Literature. H. Jİrgensen and A. C. Lehmann (Eds.). Does Practice Make Perfect? NMH- publications (1), pp.179-231. Oslo: The Norwegian State Academy of Music.
  • Hallam, S., (2001a). The Development of Expertise in Young Musicians: Strategy Use, Knowledge Acquisition and Individual Diversity. Music Education Research, 3 (1), pp.1-42.
  • Hallam, S., (2001b). The Development of Metacognition in Musicians: Implications for Education. British Journal of Music Education, 18 (1), pp.1-29.
  • Hanberry, A., (2004). Melody; Effects of Practice Strategies, Metronome Use, Meter, Hand and Musical Function on Dual-Staved Piano Performance Accuracy and Practice Time Usage of Undergraduate Non-Keyboard Music Majors. Unpublished Doctoral Thesis. University of Louisiana State.
  • Santos, R.A.T. and Gerling, C.C., (2011). Piano Repertoire Preparation from a Praxial Perspective. International Symposium on Performance Science, pp.342-346.
  • Jİrgensen, H., (2004). Strategies for Individiual Practice. pp. 86-300. Ed. A. Williamon, Musical Excellence Strategies and Techniques to Enhance Performance. Oxford University Press. pp.86-103.
  • Jİrgensen, H., (2008). Instrumental Practice: Quality and Quantity. 11 (1-2), pp.8-18.
  • Kamacıoğlu, F.; Ünal, O. Z. (2009). Piyano Öğretmenlerinin Karşılaştıkları Sorunlar ve Probleme Dayalı Öğrenme Modeli ile Çözüm Önerileri. Marmara Üniversitesi 8. Ulusal Müzik Eğitimi Sempozyumu Kitabı, ss.1-16.
  • Kan, K. ve Kurtuldu, M.K., (2012). Piyano Eğitiminde Planlı Örgütleme Stratejisinin Öğrenci Başarısına Etkisi. X. Ulusal Müzik Eğitimi Sempozyumu, Niğde Üniversitesi, ss.458-464.
  • Kaptan, S., (1998). Bilimsel Araştırma ve İstatistik Teknikleri. Ankara: Tekışık Web Ofset Tesisleri.
  • Karasar, N., (2005). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Karasar, N., (2011). Bilimsel Araştırma Yöntemi (22. Basım). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Kocabaş, A. ve Sever, Z., (2011). The Analysis of The Learning Strategies Utilized By Students in Music Class in Terms of Some Psychosocial Variables. Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 13 (4), pp.9-23.
  • Kochevitsky, G., (1967). The Art of Piano Playing– A Scientific Approach. Miami: Summy-Birchard Inc.
  • Kurtuldu, M.K., (2007). Piyano Çalışma Yöntemlerinin Piyano Öğrencileri Tarafından Kullanılma Durumları. Milli Eğitim Dergisi, (176), ss.1–15.
  • Kurtuldu, K., (2009). Müzik Öğretmenliği Bölümü Piyano Öğrencilerinin Sınav Kaygısına Yönelik Tutumları. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 19, (2), ss.107-126.
  • Kurtuldu, M.K. ve Güçlü, H.E., (2010). Piyano Eğitiminde Planlı Eşit Tekrar Çalışmasının Öğrencilerin Başarısı Üzerindeki Etkileri. Sosyal Bilimler Dergisi, (34), ss.196-204.
  • Kuş, E., (2003) Nicel- Nitel Araştırma Teknikleri Sosyal Bilimlerde Araştırma Teknikleri Nicel mi? Nitel mi? Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Leon-Guerrero, A., (2008). Self-Regulation Strategies Used by Student Musicians During Music Practice. Music Education Research, 10 (1), pp.91-106.
  • Maris, E.M., (2000). Making Music at The Piano: Learning Strategies for Adult Students. New York: Oxford University Press.
  • Miklaszewski, K., (1989). A Case Study of a Pianist Preparing a Musical Performance. Psychology of Music, 17, pp.95-109.
  • Nielsen, G.S., (1999a). Learning Strategies in Instrumental Music Practice. British Journal of Music Education, 16, pp.2752
  • Nielsen, G.S., (1999b). Self-Regulation of Learning Strategies During Practice: a Case Study of a Church Organ Student Preparing a Musical Work for Performance. Psychology of Music, October, 27 (2), pp.218-229.
  • Nielsen, G.S., (2001). Self-Regulating Learning Strategies in Instrumental Music Practice. Music Education Research,3(2), pp.155-167.
  • Nielsen, G.S., (2004). Strategies and Self-Efficacy Beliefs in Instrumental and Vocal Individual Practice: Study of Students in Higher Music Education. Psychology of Music, 32 (4), pp.418-431. Nielsen, G.S., (2008). Achievement Goals, Learning Strategies and Instrumental Performance. Music Education Research, 10(2), 235-2
  • Ömür, Ö., (2003a). Piyano Eğitiminde Nöro Linguistik Programlama Tekniklerinin Öğrenci Başarısı Üzerindeki Etkileri. Yayınlanmamış Doktora Tezi. Ankara: Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Ömür, Ö., (2003b). Piyano Eğitiminde Nöro Linguistik Programlama Tekniklerinin Öğrenci Başarısı Üzerindeki Etkileri. Cumhuriyetimizin 80. Yılında Müzik Sempozyumu Kitabı, İnönü Üniversitesi, Malatya, ss.186-192.
  • Özer, B., (1998). Öğrenmeyi Öğretme, Eğitim Bilimlerinde Yenilikler. (Editör: Ayhan Hakan) Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Açıköğretim Fakültesi İlköğretim Öğretmenliği Lisans Tamamlama Programı, ss.146-164.
  • Özer, Z., (2010). Bursa Zeki Müren Güzel Sanatlar ve Spor Lisesi Müzik Bölümü Piyano Dersinde Kullanılan Anlamlandırma Stratejilerinin Öğrencilerin Öğrenme Düzeylerine ve Tutumlarına Etkisi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Balıkesir: Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Özmenteş, S., (2009). Effective Learning in Instrument Education. Poster Presented at the I. International Conference of Living Theorists, Burdur, Turkey http://sabahatozmentes.blogspot.com/2011/02/calgi-egitiminde etkili-ogrenme.html (Erişim tarihi: Ekim 2012).
  • Pamir, L., (1984).Çağdaş Piyano Eğitimi. İstanbul: Beyaz Köşk Yayınları.
  • Pitts, S. and Davidson, J.i (2000). Developing Effective Practise Strategies: Case Studies of Three Young Instrumentalists. Music Education Research, 2 (1), pp.45-56.
  • Riding, R. and Rayner, S., (1998). Cognitive Styles and Learning Strategies: Understanding Style Differences in Learning and Behavior. London: David Fulton Publishers.
  • Saraç, G. (2003). Öğrenme Kuramlarına Göre Bir Yaylı Çalgı Olarak Viyolonsel Eğitimi ve Viyolonsel Öğretim Programı Süreci. Muğla Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 11, ss.25
  • Selen, B.; Aşkın, C. (2009). Piyano Eğitiminde Çözümleme Destekli Çalışma Metodu ve Uygulanışı. İTÜ Dergisi/B Sosyal Bilimler 6, (1), ss.53-63.
  • Sikes, L.P., (2010). The Effects of Specific Practice Strategy Use on University String Players' Performance. Unpublished Doctoral Thesis. University of Houston.
  • Sönmez, V., (2010). Öğretim İlke ve Yöntemleri. (4. Baskı). Ankara: Anı Yayınları.
  • Tarman, S., (2006). Müzik Eğitiminin Temelleri. Ankara: Müzik Eğitimi Yayınları.
  • Tay, B., (2005). Sosyal Bilgiler Ders Kitaplarında Öğrenme Stratejileri. Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 6 (1), ss.2092
  • Topoğlu, O., (2011). Farklı Düzeydeki Yaylı Çalgı Öğrencilerinin Kullandıkları Öz Düzenlemeli Öğrenme Stratejilerinin İncelenmesi. 2. International Conference on New Trends in Education and Their Implications, ss.467-468.
  • Verma, G.K. and Mallick, K., (1999). Perfectives and Techniques Researching Education. Philadelphia: Open University Press.
  • Weaver, L.J., (2005). The Role of Goals and Practice Steps in Piano Practice Assignments. Unpublished Master Thesis. USA: University of Bowling Green State.
  • Weinstein, E.C. and Mayer, E.R., (1986). The Teaching of Learning Strategies, pp.315-327. Handbook of Research on Teaching. (Ed: M. C. Wittock). New York: Macmillian Company.
  • Yener, S., (2009) Kas ve Sinir Sistemlerinin Çalgı Performansına Etkileri. İzmir Ulusal Müzik Sempozyumu, ss.240-252.
  • Yokuş, H., (2009). Piyano Eğitiminde Öğrenme Stratejilerinin Kullanılmasına Yönelik Etkinliklerin Performans Başarısına ve Üstbilişsel Farkındalığa Etkisi. Yayınlanmamış Doktora Tezi. İstanbul: Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Yokuş, H., (2010). Müzik Öğretmeni Adaylarının Piyano Repertuvarının Öğrenilmesine Yönelik Öğrenme Stratejilerini Kullanma Düzeylerinin İncelenmesi. International Conference on New Horizons in Education, Cyprus, ss.619-625.
Fine Arts-Cover
  • Başlangıç: 2009
  • Yayıncı: E-Journal of New World Sciences Academy