KEMENÇE SAZINDA USTA İCRACILIĞA YÖNELİK DAĞAR ÖNERİLERİ

Bu araştırma, Türk müziğinde usta icracılık kavramına ve önemine değinerek, dört telli kemençe sazında usta icracılığa yönelik dağar önerileri sunmayı amaçlamaktadır.Araştırmanın evrenini, Türkiye`de kemençe alanında eğitim ve öğretim yapan üniversitelerin ilgili bölümleri, Türkiye Radyo Televizyon(TRT) kurumu bünyesinde faaliyet gösteren TRT Radyoları, Kültür ve Turizm Bakanlığı`na bağlı devlet koroları ile özel kurum ve kuruluşlarda çalışan kişileri örneklemini ise araştırmaya gönüllü olarak katılım sağlayan alanda araştırma yapmış araştırmacılar, sanatçılar ve öğretim elemanlarından oluşan on bir kişi oluşturmaktadır. Araştırmaya veri sağlamak amacıyla yapılandırılmış görüşme formu hazırlanmış ve gönüllü olarak araştırmaya katılan çalışma grubuna uygulanmıştır. Elde edilen bulgular ışığında araştırmanın problemlerine yönelik çözüm önerilerinde bulunulmuş ve dört telli kemençe sazında usta icracılığa yönelik dağar önerileri sunulmuştur.

REPERTORY SUGGESTIONS CONCERNING VIRTUOSITY IN KEMANCHA

This study aims to stress the importance of the virtuosity in Turkish Music and to propose repertory suggestions concerning virtuosity in four-stringed kemancha. Research universe consists of faculties providing kemancha education in Turkey, TRT Radio, Ministry of Culture and Tourism state choirs and people working in private organizations. Sampling of this study consist of 11(eleven) people of various professions such as experts, researches, artists and scholars who participated in this study voluntarily. Various interview forms have been prepared and used to provide data for the study. As a result of the acquired data several solution methods have been devised for solving the problems of the research and various suggestions concerning virtuosity in four-stringed kemancha have been offered.

___

  • Behar, C., (1992). Zaman, Mekân, Müzik Klasik Türk Musikisinde Eğitim (Meşk) İcra ve Aktarım. İstanbul: Afa Yayınları.
  • Bogdan, R. and Biklen, S.K., (1998). Qualitative Research for Education: An Introduction to Theory and Method. Boston, MA: Allyn & Bacon.
  • Büyük Larousse Sözlük ve Ansiklopedisi.(1986). İstanbul : Milliyet Gazetecilik A.Ş..
  • Demirbatır, R.E., (1998). Türkiye’deki Eğitim Fakülteleri Müzik Eğitimi Bölümlerinde Viyolonsel Eğitimi. Yayımlanmamış Doktora Tezi. Ankara: Gazi Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü.
  • Ekiz, D., (2003). Eğitimde Araştırma Yöntem ve Metotlarına Giriş: Nitel, Nicel ve Eleştirel Kuram Metodolojileri. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Gerçek, İ.H., (2008). Geleneksel Türk Sanat Müziğinde Meşk Sisteminden Notalı Eğitim Sistemine Geçişle İlgili Bazı Düşünceler. A. Ü. Türkiyat Araştırmaları Enstitüsü Dergisi: TAED, Sayı:38, ss:151-158.
  • Karasar, N., (1994). Bilimsel Araştırma Yöntemi: Kavramlar, İlkeler, Teknikler. Ankara: Araştırma Eğitim Danışmanlık Ltd.
  • Kaya, F., (2012). Dört Telli Klasik Kemençe Eğitiminde Usta İcracılığa Yönelik Dağar ve Çalma Önerileri. Yayımlanmamış Sanatta Yeterlik Tezi. Afyonkarahisar: Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H., (2005). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • http://tr.wikipedia.org/wiki/Virtüöz (28.08.2012)