Kant'ın Bilgi Kuramı ve Sentetik Önermeler

Kant's Theory of Knowledge and Synthetic Propositions

According to Kant, while one part of our knowledge relies on both senses and thought, the other part relies on thought only. Knowledge of phenomena within a space and time come through both senses and thought, whereas knowledge of non-phenomenal ideas like God, Soul, Universe comes merely through thought. All propositions stating the knowledge of phenomena are synthetic, which have a priori and a posteriori forms. That knowledge of phenomenal world is accepted as scientific knowledge depends on the fact that there are synthetic a priori propositions about the world. Physics is a science since it has both synthetic a priori and synthetic a posteriori propositions. Knowledge about ideas of metaphysical world relies only on thought because it is not Phenomenal. It can be said that metaphysics is a science only if synthetic a priori judgements can also be made in the metaphysical sphere. To Kant, this is possible only for pure practical reason, not for pure theoretical reason.

___

  • AKARSU, B., Immanuel Karit'ın Ahlak Felsefesi, İnkılap, 4.bsk., İstanbul 1999.
  • AYDIN, M., Âlemden Allah 'a, Ufuk Kitapları, İstanbul 2000.
  • AYDIN, M., Din Felsefesi, D.E.Ü.İlahiyat Fakültesi Yayınlan, S.bsk., İzmir 1999.
  • AYDIN, M., Tanrı-Ahlak İlişkisi, Türkiye Diyanet Vakfı Yayınları, Ankara 1991.
  • AYER, A. J., Dil, Doğruluk ve Mantık (çev: Vehbi Hacıkadiroğlu), Metis Yayınları, İstanbul,1984.
  • CEVİZCİ, A., Felsefe Sözlüğü, Paradigma, İstanbul 2000.
  • FOUCAULT, M.: Les mots et les choses, Gallimard, Paris 1966.
  • GADAMER, H.G.: L'Art de Comprendre, Ecrits l (Trad, de l'Allemand par Marianna Simon), Aubier, Paris 1982. '
  • GADAMER, H.G.: L 'Art de Comprendre, Ecrits 2 (Trad, de l'Allemand par İsabelle Julien Deygout ve diğerleri), Aubier, Paris 1991.
  • HABERMAS, J.: Connaissance et Intérêt (Trad, de I'Allemnad par Gerard Clemencon), Gallimard, Paris 1976.
  • HEIMSCETHE, H.: Immanuel Kant'ın Felsefesi (çev: Takiyettin Mengüşoğlu), Remzi Kitabevi,İstanbul 1986.
  • HUME, D.: İnsan Zihni Üzerine Bir Araştırma (çev: Selmin Evrim), Milli Eğitim Gençlik ve Spor Bakanlığı Yayınları, İstanbul 1986.
  • JACOB, P.: L'Empirisme Logique, Les Edition de Minuit, Paris 1980.
  • KANT, L: Critque de la Raison Pure (Trad: A.Tremesaygues-B.Pacaud), Felix Alcan, Paris,1927.
  • KANT, I: Critique de la Raison Pratique (Trad: Francois Picavet), Presses Universitaires de France, Paris 1943.
  • KANT, I: Gelecekte Bilim Olarak Ortaya Çıkabilecek Her Metafiziğe Prolegomena (çev:İonna Kuçuradi-Yusuf Örnek), Hacettepe Üniversitesi Yayınlan, Ankara 1983,
  • KANT, I: Ahlak Metafiziğinin Temellendirilmesi (çev: İonna Kuçuradi), Hacettepe Üniversitesi Yayınları, Ankara 1982.
  • KÜYEL, M.: Felsefeye Başlangıç, Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları, Ankara 1976.
  • LOCKE, J.: İnsan Anlığı Üzerine Bir Deneme (çev: Vehbi Hacıkadiroğlu), Kabalcı Yayınevi,İstanbul 1996.
  • TÜRKER, M.: Üç Tehâfüt Bakımından Felsefe ve Din Münasebeti, Türk Tarih Kurumu Basımevi,Ankara 1956.
  • URHAN, V.: Michel Foucault ve Arkeolojik Çözümleme, Paradigma, İstanbul 2000.
  • WEBER, A.: Felsefe Tarihi (çev: H.Vehbi Eralp), Sosyal Yayınlar, 4.bsk., İstanbul 1991.
  • YILDIRIM, C.: Bilim Felsefesi, Remzi Kitabevi, 2. bsk., İstanbul 1985.
  • YILDIRIM, C.: Bilim Tarihi, Remzi Kitabevi, 5. bsk., İstanbul 1997.