Farabi'nin Siyaset Felsefesi

Farabi's Politics Philosophy

Fârâbî's politics philosophy is very important thought. Fârâbî's politics philosophy contains virtuous city and concept of ethics and happiness. Moreover, politics don't separate from ethics in his thought. These concepts coming into force yet. Because, people especially need to life in the virtuous city and to be happiness nowadays. This is a problem that has been existed since early times.

___

  • Fakhry, Majid (1983), A History of Islamic Philosophy, Pan Books and Macmillan, London.
  • Fârâbî (1345), Kitab Tahsîlü's-Saâde, Matbaatu Meclis-i Dairetu'l Maarif, Haydarabad.
  • Fârâbî (1346), Kitab es-Siyâsetü'1-Medeniyye, Matbaatu Meclis-i Dairetu'l Maarif, Haydarabad.
  • Fârâbî (1346), Kitabu't-Tenbîh ala Sebili's-Saâde, Matbaatu Meclis-i Dairetu'l-Maarif, Haydarabad.
  • Fârâbî (1350), İhsâü'l-Ulûm, Matbaatu's-Saâde, Mısır.
  • Fârâbî (1956), el-Medinetü'l-Fâzüa, çev. Nafiz Danışman, Maarif Basımevi, İstanbul.
  • Fârâbî (1980), es-Siyâsetü'l-Medeniyye, çev. Mehmet Aydın, A. Şener ve M. R. Ayaş, Kültür Bakanlığı Yay., İstanbul.
  • Fârâbî (1985), Eflatun Kanunlarının Özeti, (Telhîsü Nevâmisi Eflatun), çev. Fahrettin Olguner, Kültür ve Turizm Bakanlığı Yay., Ankara.
  • Fârâbî (1987), Fusûlü'l-Medenî, (Siyaset Felsefesine Dair Görüşler), çev. Hanifi Özcan, DEÜ Yay., İzmir.
  • Fârâbî (1993), Mutluluk Yoluna Yöneltme, çev. Hanifi Özcan, DEÜ Yay., İzmir.
  • Fârâbî (1999), İlimlerin Sayımı, çev. Ahmet Arslan, Vadi Yay., Ankara.
  • Fârâbî (1999), Mutluluğun Kazanılması, çev. Ahmet Arslan, Vadi Yay., Ankara.
  • Fârâbî (2000), Kitabü'l-Mille (Din Kitabı), çev. Fatih Toktaş, Divan, sayı: 12,2000/1.
  • ibn Ebi Usaybi'a (1965), Kitab Uyun al-Anbafi Tabaqat al-Atıbba, Dar Maktabat al-Hayat, Beyrut.
  • Netton, Ian Richard (1989), Allah Transcendent: Studies in the Structure and Semiotics of Islamic Philosophy,Theology and Cosmology, Exeter Arabic and Islamic Series, Routledge, London.
  • Walzer, Richard (1962), "Al-Farabi's Theory of Prophecy and Divination", ed. Walzer, Greek into Arabic Essays on Islamic Philosophy, Bruno Cassirer, Oxford, ss. 206-219.