Antik Yunan Tarihinin “Sınırlarında”: Karatani ve İzonomi

Kojin Karatani dünya tarihi üzerine yaptığı çalışmalarda, İyonya’da, M.Ö. 6. ve 5. yüzyıllarda, bugün izi silinmiş bir yönetim biçimi olduğunu öne sürdüğü, hareket serbestliğine dayalı göçebe bir toplum modelini ortaya koyan izonominin (hükmetmenin olmaması) söz konusu olduğunu, aynı tarihlerde, Atina’nın ise demokrasiyle yönetildiğini iddia eder. Karatani yaptığı bu radikal karşılaştırmayı, kendi mübadele tarzları teorisinde de belli bir çerçeveye yerleştirerek, Sokrates’in izonominin son temsilcisi olduğunu; öğrencisi Platon’un ise Pythagorasçılardan filozof-kral fikrini edinmiş, Devlet diyaloğunda Sokrates üzerinden bu fikri savunmuş olduğunu ileri sürer. Karatani bu iddiasını gerekçelendirmek üzere; Sokrates ve Platon arasındaki felsefi ilişkide, izonomiyi temsil ettiğini ileri sürdüğü Sokrates’i İyonya felsefesine; Platon’u ise Pythagoras’a yaklaştırarak, dolayısıyla bu iki filozofu birbirinden ayırarak okumayı dener. Bu makalede, çeşitli Antik Yunan kaynaklarında; örneğin Herodotos’ta, demokrasiyle eş anlamlı kullanılabilen izonominin, esasen çok-anlamlı bir kavram olduğu ve Antik Yunan politik tarihinde demokrasiye yön veren ilkelerden birini teşkil ettiği gösterilecektir. Thukydides’in bize aktardığına göre, oligarşik politik rejimlerde de izonomiye rastlarız. Fakat bu durumda da demokrasi modeline yakın olduğu ölçüde, oligarşilerin izonomik olduğu görülmektedir. Bu makalede, Karatani’nin bir yönetim biçimi anlamıyla kullandığı izonominin, yalnızca İyonya’da gerçekleştiği sonucuna varmanın spekülatif olduğu ortaya konacak, Karatani’nin projesini İyonya’ya uygulama gerekçesi irdelenerek, bunun için izlediği stratejiler analiz edilecektir. Karatani’nin Platon okumasında, Devlet diyaloğuna doğrudan odaklanmayan, bunun yerine dönemin dramatik dönüşümlerini merkeze alan bir okuma yaptığı ileri sürülecek; Yasalar’da ve Mektuplar’da izonomik bir politik rejim üzerine tartışma yürüten Platon’un izonomiyi ve demokrasiyi nasıl anladığını görmenin yolunun, filozof-kral fikrinin dile getirildiği Devlet diyaloğuna bakmaktan geçtiği gösterilecektir. Platon’un demokrasiden hoşnutsuzluğunun izonomiyle karşıtlığı üzerinden anlaşılamayacağı, Platon’un, Karatani’nin iddia ettiği gibi demokrasi ve izonomi arasında keskin bir ayrım yapmadığı ortaya konacaktır. Sonuç olarak izonominin ayrı bir yönetim biçimi değil, demokrasiyle ilişkili bir ilke olduğu savunulacaktır.

On the Borders of Ancient Greek History: Karatani and Isonomy

In his studies on world history, Kojin Karatani suggests that in the 6th -5th centuries BC, Ionia had isonomy (no rule), a model of a nomadic society based on freedom of movement that he argues to currently be an obsolete form of government, while Athens had been governed by democracy at that same period. By placing this radical comparison within a certain framework in his own theory of modes of exchange, Karatani asserts Socrates to have been the last representative of isonomy, while his student Plato had acquired the idea of the philosopher-king from the Pythagoreans and defended this idea through Socrates in the dialogue of his Republic. In order to justify this claim, Karatani tries to read the philosophical relationship between Socrates and Plato by bringing Socrates closer to Ionian philosophy and Plato closer to Pythagoras, thus separating these two philosophers. This article will show isonomy, which could be used synonymously with democracy in various Ancient Greek sources such as Herodotus, to in fact be a polysemous conception and to constitute one of the guiding principles of democracy in Ancient Greek political history. According to Thucydides, one also encounters isonomy in oligarchic political regimes. In this case, however, oligarchies also appear to be isonomic to the extent that they resemble a model of democracy. This article will suggest the conclusion that isonomy, which Karatani uses in the sense of a form of government, had only occurred in Ioniait to be speculative, will examine Karatani’s justification for extending his project to Ionia, and will analyze the strategies he employs for this will. The paper argues that Karatani’s reading of Plato does not focus directly on the dialogue from the Republic but to instead focus on the dramatic transformations of the period. This paper will also argued that the way to understand how Plato, who discussed an isonomic political regime in Laws and Epistles, understood isonomy and democracy would be to look at the dialogue in the Republic, where he expresses the idea of the philosopher-king. Plato’s objection of democracy cannot be understood through his opposition to isonomy, nor did Plato make a sharp distinction between democracy and isonomy, as Karatani claims. In conclusion, this paper claims isonomy to be no separate form of government but rather a principle related to democracy.

___

  • Andrewes, A. 1938. «Eunomia.» The Classical Quarterly (Cambridge University Press) (32): 89-102. google scholar
  • Arendt, Hannah. Devrim Üzerine. Çeviren Onur Eylül Kara. İstanbul: İletişim, 2012. google scholar
  • Aristoteles. Politika. Çeviren Özgüç Orhan. İstanbul: Pinhan, 2021. google scholar
  • Cartledge, Paul. Ancient Greek Political Thought in Practice: Key Themes in Ancient History. New York: Cambridge University Press, 2009. google scholar
  • Cartledge, Paul, Paul Millett, ve Sitta von Reden. Kosmos: Essays in Order, Conflict and Community in Classical Athens. New York: Cambridge University Press, 1998. google scholar
  • Dusanic, Slobodan. 2010. “Plato’s Projects For A Confederate Sicily and the Constitutional Patterns in the Third Book of the “Laws”.” Aevum, April. google scholar
  • Euripides, Suppliants, çeviren E. P. Coleridge, Adelaide: The University of Adelaide Press, 2014. google scholar
  • Eren, Kenan. 2019 “Arkaik Dönem Miletos Kutsal Alanlarında Bulunmuş Sunu Nesneleri Üzerine Değerlendirmeler”, MSGSÜ Sosyal Bilimler Dergisi, No 19: 72-84. google scholar
  • Foucault, Michel. Hakikat Cesareti: Kendinin ve Başkalarının Yönetimi II. Çeviren Adem Beyaz. İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları, 2018. google scholar
  • Foucault, Michel. Söylem ve Hakikat, Çeviren Kerem Eksen ve Murat Erşen. İstanbul: Ayrıntı, 2021 google scholar
  • Gagarin, Michael, ve David Cohen. The Cambridge Companion to Ancient Greek Law. New York: Cambridge University Press, 2015. google scholar
  • Güven, Özgüç. 2021.”Politik Bir Kent Olarak Miletos ve Felsefenin Ortaya Çıkışı.” Felsefede Kent ve Kent Hakkı içinde, 63-94. İstanbul: İstanbul Üniversitesi Yayınevi. google scholar
  • BIBLIOGRAPHY Hansen, Mogens Herman, ve Thomas Heine Nielsen. An Inventory of Archaic and Classical Poleis. New York: Oxford University Press, 2004. google scholar
  • Herodotos. Tarih. Çeviren Müntekim Ökmen. İstanbul: İş Bankası, 2021. google scholar
  • BIBLIOGRAPHY Herodotos. Ancient Empires of the East: Herodotus I-III. Düzenleyen: Archibald Henry Sayce. New York: Cambridge University Press, 2010. google scholar
  • Hornblower, Simon, and Antony Spawforth. The Oxford Classical Dictionary. New York: Oxford University Press, 1999. google scholar
  • Karatani, Kojin. Dünya Tarihinin Yapısı. Çeviren Ali Karatay. İstanbul: Metis, 2017. google scholar
  • —. İzonomi ve Felsefenin Kökenleri. Çeviren Ahmet Nüvit Bingöl. İstanbul: Metis, 2019. google scholar
  • —. Transkritik: Kant ve Marx Üzerine. Çeviren Erkal Ünal. İstanbul: Metis, 2017. google scholar
  • Kreider, David. Isonomia: The Greek idea of freedom. Master’s Thesis, The University of Montana, Graduate Student Theses, Dissertations,& Professional Papers, 1973. google scholar
  • Lombardini, John. 2013 “Isonomia and the Public Sphere in Democratic Athens.” History of Political Thought: 393-420. google scholar
  • Orru, Marco. 1985. «Anomie and Social Theory in Ancient Greece.» European Journal of Sociology (Cambridge University Press) (26): 3-28. google scholar
  • Plato. Phaedrus and The Seventh and Eight Letters. Translated by Walter Hamilton. London: Penguin Books, 1973. google scholar
  • —. Republic II. Çeviren Paul Shorey. Cambridge: Harvard University Press Loeb Classical Editions, 1942. google scholar
  • Platon. Devlet. Çeviren Sabahattin Eyüboğlu- M. Ali Cimcoz. İstanbul: İş Bankası, 2016. google scholar
  • Platon. Sokrates’in Savunması, Euthyphron, Apologia, Kriton, Phaidon. Çeviren Ari Çokona. İstanbul: İş Bankası, 2019. google scholar
  • Saxonhouse, Arlene W. 1998. «Democracy, Equality, and Eide: A Radical View from Book 8 of Plato’s Republic.» The American Political Science Review: 273-283. google scholar
  • Thomson, George. Aiskhylos ve Atina: Tragedyanın Kökeni. Çeviren Mehmet H. Doğan. İstanbul: Yordam, 2021. google scholar
  • —. Eski Yunan Toplumu Üstüne İncelemeler 2: İlk Filozoflar. Çeviren Mehmet H. Doğan. İstanbul: Yordam, 2021. google scholar
  • Thucydides, Peloponessian War: Books I and II. Çeviren Charles Foster Smith, Cambridge: Loeb Classical Library, 1919. google scholar
  • Thucydides, Peloponessian War: Books III and IV. Çeviren Charles Foster Smith, Cambridge: Loeb Classical Library, 1958. google scholar
  • Thukydides. Peloponnesos Savaşları. Çeviren Furkan Akderin. İstanbul: Belge, 2019. google scholar
  • Xenophon. The Old Oligarch and the Athenian Constitution. Çeviren J.L. Marr ve P.J. Rhodes. Oxford: Aris&Phillips, 2008. google scholar
  • Vlastos, Gregory. 1953. «Isonomia.» The American Journal ofPhilology (The Johns Hopkins University Press) 337-366. google scholar
  • Vlastos, Gregory. “The Historical Socrates and Athenian Democracy.” Political Theory 11, no. 4 (1983):495-516. google scholar
  • Wood, Ellen Meiksins, and Neal Wood. “Socrates and Democracy: A Reply to Gregory Vlastos.” Political Theory 14, no. 1 (1986): 55-82. google scholar
  • Wood, Neal. “Socrates as Political Partisan.” Canadian Journal of Political Science / Revue Canadienne de Science Politique 7, no. 1 (1974): 3-31. google scholar
  • Perseus Digital Library, Henry George Liddell, Robert Scott, An Intermediate Greek-English Lexicon,http:// www.perseus.tufts.edu/hopper/text?doc=Perseus%3Atext%3A1999.04.0058%3Aentry%3Di) sonomi%2Fa, Erişim Tarihi: 25.03.2023. google scholar