Homososyal Birliktelik Örneği Olarak Mahalleyi Korumak: Sıfır Bir1 Dizisinde Erkeklik Halleri

Toplumsal cinsiyetin farklı temsillerinin görülebildiği alanlardan biri de yerli diziler ve dizi karakterleridir. İzleyici dizi karakterleri ile özdeşim kurabilmektedir. Kahramanlara yakınlaşırlar, kötülere karşı aralarında bir bağ kurulur. Bu nedenle, bu çalışmada Sıfır Bir dizisinde mahalleyi koruma amacıyla bir araya gelen erkek karakterlerin seyirci ile kurduğu homososyal bağlar incelenmektedir. Bunu yaparken Sıfır Bir dizisinde karşımıza çıkan erkeklik halleri makalede analiz edilmiştir. Makalenin izleyici erkekler üzerindeki etkilerini incelemek için 15 üniversite öğrencisi ile yarı yapılandırılmış görüşme yapılmıştır. Dizinin genç erkek izleyici ile erkek olma ve şiddet arasındaki bağı pekiştiren ve normalleştiren bir ilişki kurduğu görülmüştür. Dizi üzerinden ‘gerçek erkek’ algısı yaratılmış ve prime time dizilerdeki ‘cici’ erkeklere nazaran Sıfır Bir dizisinde küfreden, şiddet uygulayan, öldüren karakterlerin ‘gerçek erkek’ olarak kabul edildiği görülmüştür.

Protecting the Neighborhood as an Example of Homosocial Collaboration: Masculinities in Sıfır Bir Series

One of the areas in which different representations of gender can be seen is the TV series and characters in them. The viewer can identify themselves with the characters. S/He gets closer to the heroes; a connection between them is established. For this reason, this study examines the homosocial relationships of the male characters who come together to protect the neighborhood in Sıfır Bir series. While doing this, the masculine discourse in Sıfır Bir series were analyzed in the article. A semistructured interview was conducted with 15 university students to examine the effects of the masculinity on the male audience. It has been seen that the series establish a relationship with the young male audience that reinforces and normalizes the bond between being male and violence. The real man perception was created through the series, and it was seen that the characters who swear, perpetrate and kill are seen as real men in Sıfır Bir series compared to the beautiful men in prime time series.

___

  • Anderson, J. C., & Moore, S. D. (2003). Matthew and masculinity. New Testament Masculinities, 67-91.
  • Bird, S. R. (1996). Welcome To The Men's Club: Homosociality And The Maintenance Of Hegemonic Masculinity. Gender & Society, 10(2), 120-132.
  • Boswell, A., and J. Z. Spade. 1996. Fraternities and collegiate rape culture: Why are some fraternities more dangerous places for women? Gender & Society 10:133-47.
  • Connell Rw. (1995). Masculunities, Uk: Polity Press.
  • Connell, R. W. (1998). Toplumsal Cinsiyet Ve İktidar, İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Flood, M. (2008). Men, sex, and homosociality: How bonds between men shape their sexual relations with women. Men and masculinities, 10(3), 339-359.
  • Gilmartin, S. K. (2007). Crafting heterosexual masculine identities on campus: College men talk about romantic love. Men and masculinities, 9(4), 530-539.
  • Gregory, M. R. (2009). Inside the locker room: Male homosociability in the advertising industry. Gender, Work & Organization,16(3), 323-347.
  • Greven, D. (2002). Dude, where’s my gender?: Contemporary teen comedies and new forms of American masculinity. Cineaste 27, no.3: 14-21.
  • Hacısoftaoğlu, İ., & Koca, C. (2011). Delikanlı gibi yaşayın, Delikanlı gibi oynayın”: Eril bir alan olarak spor medyası üzerine bir inceleme”. Medyada hegemonik erkeklik ve temsil içinde, 69-93.
  • Hearn, J. (1998). Troubled masculinities in social policy discourses. Men, gender divisions and welfare, 37-62.
  • Herek, G. M., J. C. Cogan, and J. R. Gillis. 2002. Victim experiences in hate crimes based on sexual orientation. Journal of Social Issues 58 (2): 319-39.
  • Herek, G. M., J. C. Cogan, and J. R. Gillis. 2002. Victim experiences in hate crimes based on sexual orientation. Journal of Social Issues 58 (2): 319-39.
  • Kandiyoti, D. (1997). Cariyeler, bacılar, yurttaşlar: kimlikler ve toplumsal dönüşümler. (Çev. A. Bora, F. Sayılan, Ş. Tekeli, H. Tapınç, F. Özbay). İstanbul: Metis Yayınları.,
  • Kiesling, S. F. (2005). Homosocial desire in men's talk: Balancing and re-creating cultural discourses of masculinity. Language in Society, 34(5), 695-726.
  • Kozloff, S. (1992). “Narrative Theory And Television”, Channels Of Discourse, Reassembled, 67-100.
  • Kutner, N. G., & Brogan, D. (1974). An investigation of sex-related slang vocabulary and sex-role orientation among male and female university students. Journal of Marriage and the Family, 474-484.
  • Lipman-Blumen, J. (1976). Toward a homosocial theory of sex roles: An explanation of the sex segregation of social institutions. Signs: Journal of Women in Culture and Society, 1(3, Part 2), 15-31.
  • Mac an Ghaill, M. (1994). visibility: Sexuality, race and masculinity in the school context. Challenging lesbian and gay inequalities in education, 152-176.
  • Messner, M. A. (2001). Friendship, intimacy, and sexuality. The masculinities reader, 253-265. Onur, H., & Koyuncu, B. (2004). Hegemonik erkekliğin görünmeyen yüzü: Sosyalizasyon sürecinde erkeklik oluşumları ve krizleri üzerine düşünceler. Toplum ve Bilim, 101, 31-49.
  • Özmen S. (2005) "Televizyon Dramalarında Kadının Temsili", İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, No.22, Ss.253-259.
  • Özsoy, A. (2016). “Yerli Televizyon Dizilerinde Farklılaşan Toplumsal Cinsiyet Temsilleri Üzerine Bir Tartışma”, Toplumsal Cinsiyet & Medya Temsilleri, (Ed.: Şahide Yavuz), İstanbul: Heyamola Yayınları.
  • Özsoy, Aydan (2011) Televizyon Ve İzleyici: Türkiye’de Dönüşen Televizyon Kültürü Ve İzleyici. Ankara: Ütopya Yayınevi.
  • Sancar, Serpil (2013), Erkeklik: İmkansız İktidar. Ailede, Piyasada Ve Sokakta Erkekler, Metis Yayınları İstanbul.
  • Serttaş, A., & Gürkan, H. (2015). Türkiye’deki Kadın İzleyicilerin Televizyon Programlarındaki Kadını Alımlaması. İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi| Istanbul University Faculty Of Communication Journal, (48).
  • Snyder, M. (2007). Crises of masculinity: Homosocial desire and homosexual panic in the critical Cold War narratives of Mailer and Coover. Critique: Studies in Contemporary Fiction, 48(3), 250-277.
  • Sönmez Mustafa (2010), Medya, Kültür, Para Ve İstanbul İktidarı, Yordam Kitap, İstanbul.
  • Tallberg, T. (2009). The gendered social organisation of defence: Two ethnographic case studies in the Finnish defence forces. Svenska handelshögskolan
  • Timisi, N. (2010). “Kadınların İnsani Gelişmesinde Medyanın Rolü Ve Eğitim”, Toplumsal Gelişmede Türk Japon Kadınının Eğitimi Çalışmaları Paneller Ve Araştırma Sonuçları. (Ed.:Mete Tunçoku), Ankara: Pozitif Matbaa.
  • Türk, H. B. (2015). ‘Şiddete meyyalim vallahi dertten’: Hegemonik erkeklik ve şiddet. İçinde (85-111) Şiddetin Cinsiyetli Yüzleri. der. Betül Yarar.(İstanbul: Bilgi Üniversitesi Yayınları, 2015).
  • Yücel, V. (2014). Kahramanın Yolculuğu: Mitik Erkeklik ve Suç Draması. İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi.