Türk Uluslararası Sanat Müziği Bestecilerinin Eserlerinde Türk Müziğinin Geleneksel Türleri ve Biçimleri

19. yüzyıl, müzikte ulusalcı hareketlerin görüldüğü dönemdi. Ulusalcılık

TRADITIONAL FORMS AND GENRES OF TURKISH MUSIC IN THE CREATIONS OF INTERNATIONAL ART MUSIC COMPOSERS OF TURKEY

19th century was an era of nationalist movements in music. Nationalism wasseen in important regions of the world, especially in Russia and NorthernEurope. These nationalistic movements affected international art musiccomposers of Turkey in the early years of Turkish Republic. GenerallyTurkish composers preferred to use traditional folk music elements instead ofthe elements of traditional art music. Either folk music with its melodiccharacteristic or maqam structure of art music is used by many internationalTurkish composers after the Turkish Fives. Generally, maqam factors areused as building stones in the compositions. The genre has been the lessmentioned subject than maqam regarding the reflection of tradition. Besides,it is seen that the forms and genres of folk music are used in international artmusic. Here I present the composers’ preferences regarding Turkish musicgenres with notation samples.

___

  • Akdoğu, Onur (1996). Türk Müziğinde Türler ve Biçimler. İzmir: Ege Üniversitesi Basımevi.
  • Altınköprü, Halil (2004). “Cumhuriyet Döneminde Türk Müziğinde Çağdaşlaşma Çalışmaları ve Hasan Ferid Alnar”. Unpublished master's thesis. İzmir: Ege Üniversitesi.
  • “Atabarı (Bahçası Var Bağı Var)”. http://www.turkudostlari.net/nota.asp?turku=114. Retrieved in June 1, 2017.
  • Aydın, Yılmaz (2003). Türk Beşleri. Ankara: Müzik Ansiklopedisi Yayınları Şen Matbaası.
  • “Bir Sevdâ Geldi Başıma - Köçekçe Notası.” https://www.turksanatmuzigi.org/notalarimiz/hicaznotalari/ bir-sevda-geldi-basima-kocekce-notasi. Retrieved in June 1, 2017.
  • “Bozlak”. https://www.turkudostlari.net/ezgi.asp?nota=784 Retrieved June 20, 2018.
  • “Burçak Tarlası (Sabahınan Kalktım) (Halay)”. http://www.baglamist.com/b/burcak-tarlasi-sabahinan-kalktim-halay.html. Retrieved in June 1, 2017.
  • “Ferahnak”. http://www.muziklopedi.org/files/nota/nota_1236806329.pdf. Retrieved in June 25, 2017.
  • “Nihavend Oyun Havası”. http://projetsm.com/uploads/attachment/20631_v1_1.gif. Retrieved June 25, 2017.
  • “Oynayın Gız Oynayın (Kız Atlatma Horonu)”. http://www.turkuler.com/nota/ezgi_oynayin_kiz_oynayin.html. Retrieved in June 1, 2017.
  • Özkan, İsmail Hakkı (2003), Türk Musıkîsi Nazariyatı ve Usûlleri Kudüm Velveleleri. İstanbul: Ötüken Neşriyat A.Ş.
  • Saygun, Ahmed Adnan (1955). Sivas Düz Halayı Üç Türkülük Süit Op. 23, No 4 Bariton ve Piyano İçin. Ankara: Devlet Konservatuvarı Yayınları.
  • Sözer, Vural (2005). Müzik Ansiklopedik Sözlük. İstanbul: Remzi Kitabevi A.Ş.
  • Şenel, Onur (2006). “Ferit Tüzün’ün Çağdaş Türk Besteciliği İçin Önemi”. Unpublished master's thesis. Ankara: Başkent Üniversitesi.
  • “Uzun Hava”. https://www.turkudostlari.net/ezgi.asp?nota=386. Retrieved in June 1, 2017
  • “Yağcılar Zeybeği”. http://www.turkuler.com/nota/ezgi_yagcilar_zeybegi.html Retrieved June 1, 2017.
  • Yalçın, Gökhan ve Özer Kutluk (2012). “Muammer Sun’un Yurt Renkleri 1. Albümde Yer Alan Piyano Eserlerinin Armonik Analizi,” JASSS The Journal of Academic Social Science Studies, 5(7):769-788.