Covid-19 Pandemisinin Müzik Festivallerine Mekansal Etkisi: “Virtual Festival”

Tarihsel süreçte yapılagelen festivallere göz attığımızda, mekanın müzik festivallerinin ayrılmaz bileşenlerinden olduğu, hem somut (fiziksel) hem de soyut kapsamda kullanılan “mekan”ın fiziksel yapısından festival içeriğine göre düzenlenmesine varıncaya dek kültürel, ekonomik ve toplumsal uzanımları olduğu anlaşılmaktadır. Böylelikle, mekan kavramının festivaller açısından zamansal ve fiziksel düzeyde birleştirici rolü dikkat çekmektedir. Ancak yaşamın her alanına giren yeni medya teknolojileri aracılığıyla, tüm müzik pratiklerinde olduğu gibi, gelenekselliğin taşıyıcısı atfedilen festivallerde de kanıksanmış olguların zamana ve koşullara uygun olarak dönüşüme uğradığını görmekteyiz. Bugün deneyimlenen Covid-19 (Yeni Koronavirüs Hastalığı 2019) küresel salgını, modern yaşamın temel alışkanlıklarını içinde bulunduğu çağın getirileriyle, sosyal hayatta özellikle müzik pratikleri üzerinden değiştirmektedir. Fiziksel mekânın ulaşılmazlığı söz konusu iken, belirli festival organizasyonlarının sanal ortamda devam edebilmesi durumu; süreci görece katlanılabilir kılarken, var olan eğlence kültürünün de belirli oranda sürdürülebilirliğini sağlamaktadır. Bu sayede, canlı yayınla gerçekleşen “Sanal Festivaller” için, organizasyon yapısındaki zamansal ve mekânsal birliktelikten söz edilebilir. Süreç içerisinde, festival ile özdeşleşmiş ve diğer zamanlarda alternatifi aranmaksızın kullanılan mekanlara bağlılığın yok olduğunu aynı zamanda festival pratiğinin merkezsizleştiğini, sanal alan aracılığıyla gerçekleşen örneklere bakarak söyleyebiliriz. Covid-19 Pandemisinin şimdiye dek kattığı deneyimler, sürecin müzik pratiklerine etkisinin pek çok açıdan analizini yapmayı mümkün kılmaktadır. Bu vesileyle; elimizdeki eşsiz seçenek olan interneti kullanarak, içinde bulunan durumu gözlemleyip, ön kritiğini yapmayı hedefleyen bu çalışma, netnografi yöntemini temel almaktadır. Bu çalışma ile hedeflenen; mekân kuramları ışığında, süreç içerisindeki “Virtual (Sanal) Festival” örnekleri aracılığıyla, yeni müzik pratiği alışkanlıklarını anlamayaçalışmak ve literatürde hızla ilgi gören bu çalışma alanında yer almaktır.

Spatial Effect of COVID-19 Pandemic Over Music Festivals: “Virtual Festival”

When we glance at prescriptive festivals, space comes out to be an inseparable component of music festivals In the historical process, and a notion to have cultural, economical and social dimensions from physical structure of "space", used both perceptibly (physically) and discretely, to have been adjusted according to the context of festival. Hereby, connective role of space concept from the point of festivals points out at temporal and physical levels. Nevertheless, through the instrument of new media technologies, that appears in every aspect of life, it can be seen that inured phenomenons vary through time, in compliance with space and time, even for the festivals, ascribed as bearers of traditionalism, as in every musical practices. COVID-19 (Coronavirus Disease 2019) pandemic, that is experienced nowadays, is changing basic praxes of modern life, with bringings of recent times, in social life especially over musical practices. When inaccessibility of physical space is at stake, ability to continue of specific festival organisations on virtual platforms, not only makes the process relatively tolerable, but also keeps existing entertainment culture to be partially sustainable. Thus, temporal and spatial unity in organizational structure can be mentioned, for "Virtual Festivals" which broadcasted live. Looking at examples, realized via virtual field, we can daresay that dependence on space, identified with festival and used without looking for alternatives at other times, dissolves within the process and also festival practice is decentred. Experiences provided by COVID-19 Pandemic so far enable testing effects of process over musical practices on several counts. This study, that aims at observing and pre-criticizing the environment, using internet, our unique option, on this opportunity, grounds on netnography method. Trying to understand new musical practise habits, in the light of space theories, by means of "Virtual Festival" examples within the process, and taking part in this field, that draws attention in the literature at a fast pace, are targeted with this study.

___

  • Referans 1 Aydoğan, F., & Kırık, A. M. (2012). Alternatif Medya Olarak Yeni Medya. Akdeniz Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, (18), 58-69.
  • Referans 2 Bahadır, E. (2014). Mekan Tasarımlarında Kimlik Oluşum Süreçleri ve Yersizleşme Kavramının İrdelenmesi (Master's thesis, Hacettepe Üniversitesi, Güzel Sanatlar Enstitüsü).