KLASİK ARMONİ EĞİTİMİNDE KULLANILAN BİRİNCİ ÇEVRİM ( 6’LI ) AKORLARDA SES KATLAMASI

Bu çalışmada, 1600 - 1900 yılları arasındaki dönemi kapsayan ve bugün “Klasik Armoni” olarak tanımlanan, ülkemizdeki yüksek öğretim kurumlarından Eğitim Fakülteleri Güzel Sanatlar Eğitimi Bölümü Müzik Öğretmenliği Programları, Güzel Sanatlar Fakülteleri Müzik Bölümleri ile Devlet Konservatuarları’nın Müzik ile ilgili bölümlerinde Armoni Eğitimi derslerinde kullanılan 21 kaynak kitapta yer alan “birinci çevrim 6’lı” akorlarında, hangi sesin katlanması gerektiğine ilişkin bir araştırma yapılmıştır. Bu amaçla yerli ve yabancı kuramcı ve yazarlar tarafından hazırlanan Armoni Eğitimi kitapları incelenerek, majör ve minör tüm dizilerin her bir derecesinin birinci çevrim 6’lı akorlarında hangi sesin katlandığı araştırılmaya çalışılmıştır. Birçok kuramcı ve bestecinin aynı derecede aynı sesi katlamasına karşın, aynı derecelerin farklı konumlarında 6’lı akorların değişik seslerini katlayan, farklı derecelerde akorun konumuna göre farklı akor seslerinin katlanması gerektiğini belirten kuramcı ve bestecilerin de olduğu, çalışma sonucunda ortaya çıkmıştır.

SOUND DOUBLING IN THE FIRST CONVERSION (6)CHORDS USED IN CLASSICAL HARMONY EDUCATION

In this study, a research has been done about which sound should be doubled in “first conversion 6 chords which take place in 21 source books that are used at the Harmony Education courses at higher education institutions like Faculty of Education Department of Fine Arts Education Program of Music Teaching, Faculty of Fine Arts Department of Music and Music related departments at State Conservatoires. It consists of the years between 1600 and 1900 and it is described as “Classical Harmony” today. Hence the Harmony Education books written by national and international theorists and writers have been examined and we have tried to investigate which sound is doubled at each degree of first conversion 6 chords of all major and minor scales. It has been found out that although many theorists and composers double the same sound at the same degree, there also are some theorists and composers who double different sounds of 6 chords at the different locations of the same degrees and who state that different chord sounds should be doubled at different degrees according to the location of the chord.

___

  • Bağırov, N. (1989). Armoni Dersleri. Azerbaycan MEB, Bakü. Bakihanova, Z. (2003). Armoni. Yorum Matbaası, Ankara.
  • Benjamin, T. , Haruit M. , Nilson R. (1986). Tecniques And Materials of Tonal Music, Haughton Company, Boston.
  • Cangal, N. (1999). Armoni. Arkadaş Yayınevi, Ankara.
  • Challon, H. (t.siz). Busses et’ Chants Donnes. Alponso Leduc, Paris.
  • Çakır, S. (2005). Müzik öğretmenliği programı armoni eğitiminde başlangıç kaynak- larının analizi ve değerlendirilmesi. Cumhuriyet Üniversitesi, Sosyal Bilim- ler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, Sivas.
  • Dandelot, G. (1934). Cahiers de Textes Pour L’analyse Harmonique, Henry Lemonie&C, Paris.
  • Dubois, T. (1921). Traite D’ Harmonie Arique et Pratique, Paris.
  • Egemen, H. (2003), Armonide Çözümleme ve Uygulaması, Özgür Yayınevi, İstan- bul.
  • Feridunoğlu, L. (1980). Armoni. Afa Matbaacılık, İstanbul. Hindemith, P. (1943). Aufgaben Für Harmonieschülen. New York. İlerici, K. (1974). İş Halinde Armoni. Meb Yayınları, İstanbul.
  • Korsakof, N., R. (1996). Kuramsal ve Uygulamalı Armoni, Çev: Ataman, A., İzmir: Levent Müzik Evi.
  • Maler, W. (1957). Beitraq Zur Durmoltonalen Harmonielehre, Leipzıg. Motte, D. (1976). Harmonie Lehre. Barengreiter-Verloy, Kassel. Özdemir, M. (2001). Armoni. Kanyılmaz Matbaacılık, İzmir.
  • Piston, W., Devoto, M. (1987). Harmony. Victor alenez ltd., London. Riemann, B. (1979). Musiclaxion Band 1, Mainz: F.A. Brokhaus.
  • Sevgi, A. (1996). Tonal Armoni Çözümlerinde Kullanılan Şifreleme Yöntemleri.
  • Filarmoni Dergisi, Ankara.
  • Tissoni, T. (1999). Methodo Elementare dı Armonia, Ricordi Yayınları, Ristonpa. Tschaikowsky, P. I. (1976). Guide to The Practical Study of Harmony, Bonn. Tutu, T. (1986). Çözümlemeli Armoni, Mey Müzik Evi, İzmir.
  • Uçan A. (1995). İnsan ve Müzik. Müzik Ansiklopedisi Yayınları, Ankara. Wedge, G.A. (1930). Applied Harmony. G Schirmen İnc., New York.
  • Zuckmayer, E., Cangal, N., Atalay, A. (1976). Müzik Teorisi. Yaygın Yüksek Öğre- tim Kurumu, Ankara.
Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi-Cover
  • Yayın Aralığı: Yılda 4 Sayı
  • Başlangıç: 1999
  • Yayıncı: Erzincan Binali Yıldırım Üniversitesi
Sayıdaki Diğer Makaleler

İlköğretim 6. sınıfta kesir kavramının öğretiminde gerçekçi matematik eğitimi yaklaşımının öğrenci başarısına etkisi

Ahmet KAÇAR, Nurcan DEMİRDÖĞEN

Ankara ilindeki Devlet ve özel ilköğretim okulları ile Rehberlik ve Araştırma Merkezlerinde çalışan rehber öğretmenlerin iş doyumlarının incelenmesi

Mücahit KAĞAN

Klasik Armoni eğitiminde kullanılan birinci çevrim ( 6’lı ) akorlarda ses katlaması

Turan SAĞER

ANKARA İLİNDEKİ DEVLET VE ÖZEL İLKÖĞRETİM OKULLARI İLE REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZLERİNDE ÇALIŞAN REHBER ÖĞRETMENLERİN İŞ DOYUMLARININ İNCELENMESİ

Mücahit KAĞAN

Fen Bilgisi Öğretmen adaylarının ışık ve atom kavramlarını anlama seviyelerinin tespiti

Ali KAYA

İlköğretim öğretmen adaylarının sera etkisi ile ilgili kavramları algılama düzeyleri

Ünsal Umdu TOPSAKAL, Nihat ALTINÖZ

FİZİK ÖĞRETMENİ ADAYLARININ BÖLÜMÜ TERCİH NEDENLERİ VE MEKANİK KONULARINDA AKADEMİK BAŞARI DÜZEYLERİNE ETKİSİ

Naki ERDEMİR

Eğitim Fakültesi öğrencilerinin demokratik tutumlarının bazı değişkenlerle ilişkisi: malatya örneği

Hasan AYDEMİR, Numan Durak AKSOY

İlköğretim 7. sınıf fen ve teknoloji dersinde jigsaw tekniğinin uygulanması ve bu teknik hakkındaki öğrenci görüşleri

Ataman KARAÇÖP, Emre UYGUR, Kemal DOYMUŞ, Alev DOĞAN

EĞİTİM FAKÜLTESİ ÖĞRENCİLERİNİN DEMOKRATİK TUTUMLARININ BAZI DEĞİŞKENLERLE İLİŞKİSİ: MALATYA ÖRNEĞİ

Hasan AYDEMİR, Numan D. AKSOY