Veysî's ode containing social criticism

Veysî's ode containing social criticism

Famous prose writer of the 17th century Veysi had wrote this poem in the form of the qasida in which individual and institutional aspects of the period to life has brought harsh criticism. 17th century poets and other writers critical of the society about the situation similar to the dose of this criticism is sometimes very high. Veysi wants to show to sultan weaknesses in the management states, government persecution of the people and the arbitrary behavior of the public disquiet indicate whether the individual tasks are considered critical to the institutions and managers. Justice and the rule of law to be passed into the hands of the tyrant’s fear has turned into concern, but the state in which to recover from the bad situation is fairly hopeful about the future of a monarch has said.

___

  • Bilkan, Ali Fuat (1994), “Devleti Yiyen Kurtlar (Nâbî’nin Bir Kasidesine Göre 17. yüzyılda Sadâret Makamı)”, Dergâh, C. 5, S. 52, s.10-12.
  • Bilkan, Ali Fuat, (2002), Hayrî-nâme’ye Göre XVII. Yüzyılda Osmanlı Düsünce Hayatı, Ankara: Akçag Yay.
  • Çavusoglu, Mehmed (1986), “Kaside”, Türk Dili-Türk Siiri Özel Sayısı II (Divan Siiri), S. 415-417, s. 17-77.
  • Fıglalı, Ethem Ruhi (1981), “Mesih ve Mehdi Inancı Üzerine (Mezhepler Tarihi Açısından Bir Bakıs), Ankara Üniversitesi Ilahiyat Fakültesi Dergisi, S. 25, s. 179-214.
  • Gibb, E. J. Wilkinson (1999), Osmanlı Siir Tarihi, I-V Cilt, (tercüme eden:Ali Çavusoglu), Ankara: Akçag Yay.
  • Gökyay, O. Saik (1980), Kâtip Çelebi-Mîzanü’l-Hakk fî Ihtiyari’l-Ahakk, Istanbul: Tercüman 1001 Temel Eser.
  • Horata, Osman (2009), Has Bahçede Hazan Vakti-XVIII. Yüzyıl: Son Klasik Dönem Türk Edebiyatı, Ankara: Akçag Yay.
  • Kanar, M. (1986), “Veysî”, Islam Ansiklopedisi, Istanbul: MEB Yay. C. 13, s. 308-309,
  • Koçi Bey (1303), Koçi Bey Risâlesi-Nizâm-ı Devlete Müteallik Göriceli Koçi Bey’in Râbi Sultân Murâd Hân-ı Gâzî’ye Takdîm Eyledigi Risâledir, Konstantiniyye: Matbaa-i Ebuzziyâ.
  • Kortantamer, Tunca (1993), “17. Yüzyıl Sâiri Atâyî’nin Hamse’sinde Osmanlı Imparatorlugu’nun Görüntüsü”, Eski Türk Edebiyatı Makaleler, Ankara: Akçag Yay. s. 89-151,
  • Kortantamer, Tunca, Tunca (1993), “Nâbî’nin Osmanlı Imparatorlugu’nu Elestirisi”, Eski Türk Edebiyatı Makaleler, Ankara: Akçag Yay. s. 151-192,
  • Kortantamer, Tunca, Tunca (1997), Nev’izâde Atâyî ve Hamsesi, Izmir: Ege Üniversitesi Yay.
  • Kut (Alpay), Günay (1971), “Veysî’nin Divanında Bulunmayan Bir Kasidesi Üzerine”, Türk Dili Arastırmaları Yıllıgı Belleten 1970, s. 169-178.
  • Küçük, Sabahattin (1985), “Divan Edebiyatı’nda Sosyal Tenkit: Ebubekir Kânî Efendi’nin Hasbihâli”, Türk Kültürü, C.23, S. 262, s. 121-128.
  • Selçuk, Bahir (2009), “Nergisî’nin Mesâkku’l-Ussâk’ında Osmanlı Toplum Hayatından Yansımalar”, Bilig, S. 49, s.161-176.
  • Tugluk, Halil Ibrahim (2008), “17. Yüzyıla Ait Harekeli Iki Metinde Bazı Imlâ Özellikleri”, Turkish Studies International Periodical for the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, S.3/6, s. 612-630.
  • Uzunçarsılı, Ismail Hakkı (trs.), Büyük Osmanlı Tarihi, 1-6, Ankara: TTK Yay.
  • Yeniterzi, Emine (2000), “Divan Siirinde Osmanlı Devletindeki Sosyal, Ahlaki ve Iktisadî Çözülmenin Akisleri”, S.Ü Uluslar arası Kurulusunun 700. Yıl Dönümünde Bütün Yönleriyle Osmanlı Devleti Kongresi, 7-9 Nisan 1999, Bildiriler, s. 361-377, Konya