Reşat Nuri Güntekin’in Romanlarında Ritüeli “Sapere Aude!” Aforizmasıyla Okumak

ÖZ Aydınlanma; bilim ve düşünceye karşı olan Orta Çağ’ın negatif, yıkıcı, batıl inanç içeren irrasyonel yapısını rasyonelliğe dönüştürmeye çalışan bir yönelimdir. Edebiyat, felsefe, sanat ve bilimsel faaliyetler vasıtasıyla yayılan aydınlanma; insan aklının başkasının rehberliğinden kurtarılması ve insanın kendi yargılama yetisini kullanması şeklinde anlaşılır. Akılla açıklanamayan her türlü etkinlik de pozitivist anlayışa aykırı olarak değerlendirilir ve bu nedenle ritüele uzun süre mesafeli yaklaşılır. Oysa toplumun belleğinde, kültüre dayalı duygularla açıklanamayan türlü imgeler kayıtlıdır. Bu imgeler, toplumun gereksinimlerine verilen yanıtlarla görünür hâle gelir. Bireysel ve toplumsal bir varlık olan insan, din ve din dışı olmak üzere her türlü kutsal karşısında bir davranış geliştirmeye ihtiyaç duyar. Simgesel katılım ile icra edilen bu davranış biçimi, toplumun kutsal olarak tanımladığı ritlerdir. Kollektif bilincin bir tezahürü olan ritler; insana aidiyet duygusu yaşatan, insanın kutsal olanla ilişkilerini tayin eden ve belirli bir disiplin içinde gerçekleştirilen eylemlerdir. Aydınlanma öncesi dönemde doğanın ve her şeyin üstünde düşünülen kutsal, pozitivist düşünceye paralel biçimde zamanla genel olarak doğada ve özel olarak varlığın doğasında katışık hâlde tasavvur edilir. İnsanın ve toplumun zaman içinde geçirdiği düşünsel evrim, “kutsal” algısında da değişim meydana getirir. Değişen “kutsal” algısı, ritlerin yeniden tanımlanmasını zarurî kılar. İnsanın metafiziği anlama ve kavramadaki çaresizliği ile aşkınlığa teslimiyeti, ritlerin ortaya çıkış nedenlerindendir. Bu olgu, her dönemde insanın aşkın varlık ya da düşünce karşısında belirli davranış kalıpları geliştirmesi sonucunu doğurur. İnsanın kültürel ve düşünsel evrim aşamaları, şuurlu bir canlı olan insanın ritüelsiz kalamadığını, ritüelin işlevsel olarak görevini yerine getirmeye devam ettiğini ortaya koyar. Türk edebiyatında batılılaşma ile birlikte modernleşmenin bir tezahürü olarak ortaya çıkan roman, bireyin/toplumun yeniden düzenlenmesine ve yapılandırılmasına yönelik önemli bir başlangıçtır. Reşat Nuri Güntekin, romanlarında aydınlanma düşüncesinin inşa edici programını roman kurgusuna yerleştirir. Yazar, kahramanlarını ergin olmayış durumundan kurtarma, aklın ve bilimin ışığında bir aydın tipi oluşturma gayesi güder. Aydınlanma fikrini Anadolu’nun her köşesine duyurmayı ve insanları eğitmeyi vazife edinmiş gezgin öğretmen idealiyle hareket eder. İstanbul’da gittikçe kuvvetlenen ve etkisini artıran zihnî değişim, taşraya yabancıdır. Anadolu’da ise halk, eskinin yerini dolduracak yeninin ne olduğunu tam olarak bilemediği için eski zihniyeti devam ettirir. Güntekin’in değiştirmek istediği; aklı, bilimi, düşünceyi, felsefeyi dışlayan bunların yerine bağnazlığı ve cehaleti yaşatan zihniyettir. Ancak zihniyet değiştirme amacı güdülürken toplumun kendine has kültünün göz ardı edilmemesi gerektiği ya da bunun bir zorunluluk olduğu gerçeğine Güntekin’in romanlarında rastlanır. Türk halk kültürünü romanlarında kullanan Güntekin, insanı; toplumun bir ögesi olarak işler ve yaşamın vazgeçilmez bir aracı olan ritüelle iç içe gösterir.

Reading Ritual in Reşat Nuri Güntekin’s Novels with “Sapere Aude!” Aphorism

Abstra ct Enlightenment is an orientation that tries to transform the negative, destructive, superstitious irrational structure of the Middle Ages against science and thought into rationality. The enlightenment spread through literature, philosophy, art and scientific activities; The liberation of the human mind from the guidance of someone else is also understood as the use of one’s own judgment. Any activity that cannot be explained by reason is also against the positivist understanding. Therefore, the ritual is approached at a distance for a long time. Whereas various images that cannot be explained in terms of culture-based feelings are recorded in the memory of the society. As an individual and social being, human beings need to develop a behavior against all kinds of sacred, religious and non-religious. The intellectual and perceptual evolution that human beings and society go through over time also creates a change in the perception of “sacred”. In the Middle Ages, in parallel with the sacred, rational thought envisioned above all and nature, it begins to be envisioned as immanent in nature in general and in the nature of being in particular. The changing perception of “sacred” necessitates the redefinition of the rites. The new understanding of ritual that emerged under the influence of rational thought in modern times manifests itself in an inherent state in man. The historical process reveals that the human being as a conscious ritual creature cannot be without ritual, and that the ritual essentially continues to function functionally even if it changes its shell. Man’s helplessness in understanding and comprehending metaphysics and his surrender to transcendence led to the emergence of rites; It has resulted in the development of certain behavioral patterns in the face of transcendent being or thought. The novel, which emerged as a manifestation of modernization with westernization in Turkish literature, is an important beginning for the reorganization and restructuring of the individual / society. Güntekin places the constructive program of the idea of enlightenment in the fiction of the novel. The mental change, which is getting stronger and increasing its influence in Istanbul, is foreign to the provinces and the people in Anatolia maintain the old mentality since they do not know exactly what the new is to replace the old. Güntekin, who uses Turkish folk culture in his novels, functions as an element of society and is an indispensable shows intertwined with ritual, which is a vehicle.

___

  • And, Metin (2003). Oyun ve Bügü Türk Kültüründe Oyun Kavramı, İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Cevizci, Ahmet (1999). Felsefe Sözlüğü, İstanbul: Paradigma Yayınları.
  • Cevizci, Ahmet (2017). Aydınlanma Felsefesi, İstanbul: Say Yayınları.
  • Durkheim, Emile (2005). Dini Hayatın İlkel Biçimleri, İstanbul: Ataç Yayınları.
  • Gennep, Arnold Van (1999). Les Rites de Passage (The Rites of Passage), Paris.
  • Güntekin, Reşat Nuri (1984). Acımak, 16. Baskı, İstanbul: İnkılâp Kitabevi.
  • Güntekin, Reşat Nuri (1988). Ateş Gecesi, İstanbul: İnkılâp Kitabevi.
  • Güntekin, Reşat Nuri (2010). Kızılcık Dalları, İstanbul: İnkılâp Kitabevi.
  • Güntekin, Reşat Nuri (2010). Akşam Güneşi, İstanbul: İnkılâp Kitabevi.
  • Güntekin, Reşat Nuri (2013). Yeşil Gece, İstanbul: İnkılâp Kitabevi.
  • Güntekin, Reşat Nuri (2015). Miskinler Tekkesi, İstanbul: İnkılâp Kitabevi.
  • Güntekin, Reşat Nuri (2015). Çalıkuşu, İstanbul: İnkılâp Kitabevi.
  • Güntekin, Reşat Nuri (ty). Eski Hastalık, 4. Baskı, İstanbul: İnkılâp Kitabevi.
  • Güntekin, Reşat Nuri (ty). Son Sığınak, 11. Baskı, İstanbul: İnkılâp Kitabevi.
  • Güntekin, Reşat Nuri (ty). Kan Davası, 12. Baskı, İstanbul: İnkılâp Kitabevi.
  • Güntekin, Reşat Nuri (ty). Gökyüzü, 13. Baskı, İstanbul: İnkılâp Kitabevi.
  • Güntekin, Reşat Nuri (ty). Dudaktan Kalbe, 13. Baskı, İstanbul: İnkılâp Kitabevi.
  • Güntekin, Reşat Nuri (ty). Bir Kadın Düşmanı, 17. Baskı, İstanbul: İnkılâp Kitabevi.
  • Güntekin, Reşat Nuri (ty). Damga, 25. Baskı, İstanbul: İnkılâp Kitabevi.
  • Güntekin, Reşat Nuri (ty). Yaprak Dökümü, 31. Baskı, İstanbul: İnkılâp Kitabevi.
  • Güntekin, Reşat Nuri (ty). Kavak Yelleri, İstanbul: İnkılâp Kitabevi.
  • Güntekin, Reşat Nuri (ty). Boyunduruk (Harabelerin Çiçeği içinde), İstanbul: İnkılâp Kitabevi.
  • Honko, Lauri (1979). “Theories Concerning the Ritual Process”, Science of Religion Studies in Methodology, (Ed. Lauri Honko) Paris, New York, s. 369–390.
  • Honko, Lauri (2006). “Ritüellerin Oluşum Süreci”, (Çev. Ruhi Ersoy), Milli Folklor, 69: 129-140.
  • Kant, Immanuel (1984). Seçilmiş Yazılar, (Çev: Nejat Bozkurt), İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Marshall, Gordon (2005). Sosyoloji Sözlüğü, (Çev. Osman Akınhay, Derya Kömürcü), Ankara: Bilim ve Sanat Yayınları.
  • Olgun, Hakan (2016). “İbadet, Ritüel ve Kurban”, Milel ve Nihal, 13: 82-99.
  • Örnek, Sedat Veyis (1971). Anadolu Folklorunda Ölüm, Ankara: Ankara Üniversitesi Basımevi.
  • Schmidt, James (2006). “Enlightenment”, Encyclopedia of Philosophy (Gen. Ed. O. M. Borchert), Vol. 3, MacMillan Reference. USA, s. 242.
  • Tekin, Şinasi (1963). “Uygurlarda Sevab Tevcihi Âdeti ve İslâmlıktaki Mevlid Duası”, Türk Dili ve Edebiyatı Dergisi, 12: 233-245.
  • Tylor, Edward Burnett (1871). Primitive Culture, J. Murray, London.