Ferit Edgü’nün Nijinski Öyküleri’nin Metinsel Özellikleri

nsanın varoluş problemi üzerinde yoğunlaşan küçürek öykü, az sayıda kelimeden kurulur. Dünya edebiyatında 20. yüzyılın ikinci yarısından itibaren yaygınlaşmaya başlar. Türk edebiyatında da özellikle 1990’ların başından itibaren çeşitli yazarların kaleminde gittikçe örneklerinin arttığı görülür. Türk edebiyatında küçürek öykünün öne çıkan yazarlarından biri Ferit Edgü’dür. Bu yazımızda, Edgü’nün ünlü dans ustası Vaslav Nijinski’nin 1919’da İsviçre’de tuttuğu günlüklerinden yola çıkarak kurguladığı Nijinski Öyküleri kitabındaki küçürek öykülerin yenidenyazma ve metinlerarasılık çerçevesinde metinsel özellikleri belirlenmeye çalışılmaktadır. Ayrıca kısa biçim olarak küçürek öykünün diğer kısa biçim metinler arasındaki yeri üzerinde durulacak, kimi belirlemelerde bulunulacaktır. 

The Textual Characteristics of Ferit Edgü’s Nijinski Öyküleri

Short short story which centres on the problem of human’s existence consists of limited number of words. It has became widespread in the world literature from the second half of the 20th century. It is seen that in Turkish literature as well, especially as from the beginning of the 1990s, the patterns of the short short story have increased more and more in the writings of various authors. One of the prominent writers of the short short story in Turkish literature is Ferit Edgü. In this article, the textual characteristics of the short short stories in his book called Nijinski Öyküleri, which Ferit Edgü fictionalized being inspired from the diaries that Vaslav Nijinski, a famous dancing master, kept in Switzerland in 1919, are tried to be determined within the context of rewriting and intertextuality. Besides, as a short form, the place of the short short story in the other short form texts will be emphasized and some determinations will be expressed.

___

  • Aktulum, Kubilay (2004), Parçalılık / Metinlerarasılık, Ankara: Öteki Yayınevi.
  • ______________ (2006), “Yenidenyazmak”, Frankofoni, Ortak kitap no: 18, Ankara, s. 157-181.
  • Corti, José (1971), Georges Poulet, la Conscience critique.
  • Edgü, Ferit (2007), Nijinski Öyküleri, İstanbul: Sel Yayıncılık.
  • Gariper, Cafer, “Küçürek Öyküde Şiirsel Söylem ve Türler Arası Geçişkenlik”, Kavram ve İçerik Boyutuyla Küçürek Öykü Paneli, 38. ICANAS Edebiyat Bilimi Sorunları ve Çözümleri (10-15 Eylül 2007), C. IV, Ankara 2008, s. 2029-2041.
  • Korkmaz, Ramazan (2006), “Küçürek Öykü”, Türk Edebiyatı Tarihi, C. 4, s. 475-480., Ankara: TC Kültür ve Turizm Bakanlığı Yayınları.
  • Korkmaz, Ramazan–Deveci, Mutlu (2011), Türk Edebiyatında Yeni Bir Tür Küçürek Öykü, Ankara: Grafiker Yayınları.
  • Lyotard, J. F. (1997), Postmodern Durum Bilgi Üzerine Bir Rapor (Çev. Ahmet Çiğdem), Konya: Vadi Yayınları.
  • Jameson, F.-Lyotard, J. F-Habermas, J. (1994), Postmodernizm, (Derleyen ve Sunan: Necmi Zekâ), İstanbul: Kıyı Yayınları.
  • Nijinsky, Vaslav F. (2006), Nijinsky'nin Günlüğü (Çev. Orçun Türkay), İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Tunç, Mustafa Şekip (1947), “Bergson’un Felsefesi”, Bergson, H, Yaratıcı Tekâmül, İstanbul: MEB Yayınları.