Eş Benlik Perspektifinden Yunus Emre’yi Okumak: Bir Ben Vardır Bende Benden İçeri

Yunus Emre, XIII. yüzyılın savaşlarla geçen atmosferinde geniş kitlelere umut aşılayan sanatsal üretimleri ile çağdaşı mutasavvıf şairlerin aksine lirizmini, yabancı unsurlardan uzak, Türk dilinin ve kültürün en saf hali ile kurar. Kadim Türk bilgeliğini sufiyane bakış açısıyla birleştirmesi, daha yaşadığı dönemde takipçileri ve taklitçileri olmasını, dahası şöhretinin günümüzde yereli aşarak evrensel bir boyuta ulaşmasını sağlar. Yunus Emre, çağları aşan sanatı ve üslubu ile Türk kültürünün ve yazınının zamansız şahsiyetlerinden biri hâline gelir. Sanatını evreni, insanı, varoluşu ve var edeni idrak etmek üzerine ören Yunus, bu girift kavramların öncesinde kişinin kendi benliğinin farkına varması gerekliliğini kavrar. Eserleri irdelendiğinde Yunus’un bu bakış açısıyla birincil olarak kendine odaklandığı ve kendilik bilinci geliştirdiği görülür. İçine yönelen Yunus, “ete-kemiğe bürünmüş” görünen/bilinen varlığı dışında başka bir varlığı daha olduğunu keşfeder. Modern psikanaliz çalışmalarında bu keşif, “öteki ben” (alter ego), “ikili yansıtma” (double projection) ve “eş benlik” (double) olarak adlandırılır. İlkel toplulukların ruh, gölge ve aynaya yansıyan görüntüye yükledikleri anlam, bireyin fizik varlığı dışında açıklama ihtiyacı duyduğu ontik bir alanın varlığına işaret eder. Genel olarak “eş benlik” adı altında tanımlanabilecek olan bu kavrayış, modern psikanaliz çalışmalarında kişinin fizik varlığının dışında keşfettiği iç benliğini işaret eder. Eserlerini asırlar önce meydana getiren Yunus Emre’nin de sıklıkla bu fenomene atıflar yaptığı düşünülür. İnsanın kaotik yapısını anlamaya önce kendini tanımakla başlayan Yunus, içindeki öteki benlere yönelir. Yunus Emre’nin insanı merkeze aldığı ancak başka insanlardan bahsetmek yerine kendisini eleştirdiği, kendisine öğütler verdiği, kendi aczinin farkında olduğu görülür. Bu felsefesini “bir ben vardır bende benden içeri” deyişi ile özetleyen Yunus, insanın yeryüzünde Tanrı’nın bir parçası olarak var olduğunu ifade eder. Asırlar sonra bilimsel literatüre kazandırılan “eş benlik” kavramı, Yunus’un XIII. yüzyılda insanın kendilik algısına dair geliştirdiği felsefede açıkça gözlemlenir. Bu çalışmada, Yunus Emre’nin yaşamına ve eserlerine yansıyan temalardan birisi olarak “eş benlik” tespit edilmiş; menkıbevi anlatımlar ve manzumlar irdelenerek konu, “Tanrı zatında eş benlik” ve “kritik eden eş benlik” biçiminde iki alt başlıkta değerlendirilmiştir. Eş benlik perspektifinden Yunus Emre’yi okumak, onu güncel literatür ile ifade etmek anlamını taşır ve insanın kendilik algısına dair geliştirdiği felsefeyi açımlayarak onu anlamaya yaklaştırır. Böylelikle Yunus’un sanatının ve dehasının zamansızlığı vurgulanabilir ve Yunus’un sesinin modern zamana aktarılarak güncellenmesine katkı sağlanabilir.

Understanding Yunus Emre From The Double Perspective: There Is An I Further Inside Me

Abstract

___

  • Başgöz, İlhan (2004). Yunus Emre, İstanbul: Pan Yayınları.
  • Baykara, Tuncer (2012). “Sufi ve Çevre: Yunus Emre Anadolu’sunda Siyasal ve Toplumsal Ortam”, Yunus Emre. Ed. Ahmet Yaşar Ocak. Ankara: Kültür ve Turizm Bakanlığı Yayınları, s.15-43.
  • Çetinkaya, Bayram Ali (2007). Şems-Mevlânâ Dostluğu -Benlik Duvarından Kerpiç Koparmak-, İstanbul: İnsan Yayınları.
  • Çubukçu, İbrahim Agah (1982). “Yunus Emre’nin Felsefesi”, Ankara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, C. 25, S. 1, s. 71-93.
  • Demirli, Ekrem (2012). “Vahdet-i Vücut”, İslam Ansiklopedisi, C. 42., İstanbul: Türkiye Diyanet Vakfı Yayınları, s. 431-435. Descartes, René (1962). Metafizik Düşünceler, Çev. M. Karasan. İstanbul: MEB. Yayınları.
  • Freud, Sigmund (1964). On Narcissism: An Introduction, Standard Edition, C. 14, Çev. Strachey J. London: Hogarth Press Ltd.
  • Freud, Sigmund (1996). Düşlerin Yorumu I, Çev. Emre Kapkın, İstanbul: Payel Yayınları.
  • Gölpınarlı, Abdulbaki (2009). Yunus Emre, İstanbul: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları.
  • Güzel, Abdurrahman (1991). “Yunus Emre’de İnsan Telâkkisi”. Millî Folklor, S. 11, s. 1-5.
  • Kant, Immanuel (1999). Pratik Aklın Eleştirisi, Çev. Ioanna Kuçuradi, Ülker Gökberk ve Füsun Akatlı, Ankara: Türkiye Felsefe Kurumu Yayınları.
  • Karakoç, Sezai (1999a). Mevlânâ, İstanbul: Diriliş Yayınları.
  • Karakoç, Sezai (1999b). Yunus Emre, İstanbul: Diriliş Yayınları.
  • Köprülü, Fuat (2003). Türk Edebiyatında İlk Mutasavvıflar, Ankara: Akçağ Yayınları.
  • Mengüşoğlu, Takiyettin (2014). Kant ve Scheler’de İnsan Problemi, Ankara: Doğu Batı Yayınları.
  • Özçelik, Mustafa (2010). Bizim Yunus, Ankara: Sistem Ofset.
  • Rank, Otto (2016). Eş Benlik Bir Psikanaliz Çalışması. Çev. Gökçe Metin, İstanbul: Pinhan Yayınları.
  • Roux, Jean-Paul (2001). Moğol İmparatorluğu Tarihi, İstanbul: Kabalcı Yayınları.
  • Sofuoğlu, Ebubekir (2010). Şems ve Rûmi’de Aşk’ın Dili, İstanbul: NR Yayınları.
  • Sunar, Cavit (1975). Melâmîlik ve Bektaşîlik. Ankara: Ankara Üniversitesi Basımevi.
  • Tatçı, Mustafa (1990). Yunus Emre Dîvânı I İnceleme, Ankara: Kültür Bakanlığı Yayınları.
  • Tymms, Ralph (1949). Doubles in Literary Psychology. United Kingdom: Cambridge Press.