Fotoğraf ve sinemada kompozisyon: Altın oran ve fıbonaccı spirali bağlamında spıelberg filmleri üzerine görsel çözümleme

Görüntü kompozisyonu oluşturmak, insanlık tarihi kadar eski bir uğraştır. Mağararesimlerinden başlayarak form kazanan insanın doğaya dair görsel anlatısı, on binlerce yılboyunca ortak bir kültür mirası olarak gelişmiş, insanoğlunun görüntüye dair ortak beğenisineredeyse bir refeks halini almıştır. Çok farklı kültürlerden, dünyanın dört bir köşesindengelen insanların aynı resme güzel demesi, aynı fotoğrafı beğenmesi, aynı mimari yapıdanetkilenmesinin altında yatan nedenin ne olduğu, bugün olduğu gibi dün de araştırılmıştır. Çokfarklı disiplinlerden bilim insanlarının, düşünürlerin, din adamlarının birbirlerinden binlercekilometre uzakta, onlarca asır ötede olsalar bile ortaklaşa yaptıklarını söyleyebileceğimizçalışmaları; insanoğluna neyin güzel göründüğüne dair bazı değişmez formüller ortayakoymuştur. Çalışma kapsamında, bu formüllerin en etkili olanlarındanAltın Oran ve yinealtın oranla ilişkilendirilmesi gereken ancak kendi özgünlüğüyle asırlara ilham kaynağı olan Fibonacci Spirali bağlamında; insanoğlunun bugünkü görsel anlatı araçları olan fotoğraf vesinemanın görüntü kompozisyonları üzerinde durulacaktır. Resim sanatı, fotoğraf ve sinemanınortak geçmişlerine ve etkileşimlerine dair bazı değerlendirmelerden sonra; kadim oranların enyenilikçi sanat ve sanatçılar üzerindeki etkisini incelemek üzere Steven Spielberg flmlerindengörüntü kareleri üzerine görsel çözümleme yapılacaktır.

Composition İn photography and cinema: A visual analysis of spielberg s movies İn thecontext of golden ratio and fibonacci spiral

Creating a visual composition is afeld of occupation as old as history of humankind.Visual narrative of human about nature has been shaped since cave paintings, developed asa common cultural heritage duringtens of thousands of years, humankind s shared liking ofvisual images almosthave become a refex.The reason beyond the fact that why the peoplefrom different cultures, from different places of the world like the same picture, photograph,be impressed by the same architectural building, was being searched in the past like today.The researches, that we can say that collectively done by scientists, philosophers and reverendsfrom quite different disciplines although they were away from each other for thousands ofkilometres and tens of centuries, have found unchanging formulas about what looks beautifulto humankind.In this research, we put emphasis on the visual compositions of today s visualnarrative tools, photography and cinema, in the context of one of the most effcient formulas,the Golden Ratio and another one that should linked to Golden Ratio but also has providedinspiration for centuries with its originality, Fibonacci Spiral. After some considerations aboutthe common history and interactions of the art of painting, photography and cinema, the framesof Steven Spielberg s movies will be analysed visually to evaluate the effects of old ratios on themost innovative art and artists.

___

  • Algan, E. (ty) Fotoğrafta Kompozisyon. Erişim: 12.09.2012, http://www.ertugrulalgan.com/ akademi.html
  • Altengarten, J. (2002) CreativityandtheRule of Thirds. Apogee Photo. Sayı 36. Erişim Tarihi: 23.10.2012. http://www.apogeephoto.com/jan2002/altengarten.shtml
  • Banerjee, S.; Evans, B.L. (2004). ‘UnsupervisedAutomation of PhotographicComposition Rules in DigitalStillCameras’, Proc. SPIE/IS&T Conf. on Sensors, Color, Cameras, andSystemsforDigitalPhotography, Jan. 18-22, 2004, vol. 5301, pp. 364-373, San Jose, CA.
  • Bansam, R. (1992). Non-Fiction Film: A Critical History. Bloomington: Indiana UniversityPress. Bodur, F. (2006). Fotoğraf ve Renk: Fotoğraftaki Renklerin İletilerin Algılanmasındaki Rolü. Ç.Ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. Cilt 15, Sayı 1, 77-86.
  • Britton, J. (2012) The Golden Spiral. Erişim Tarihi: 17.09.2012. http://britton.disted.camosun. bc.ca/goldengeom/goldengeom2.html
  • Brown, B. (2012). CinematographyTheoryandPractice, Image MakingforCinematographersand Directors. Oxford: Elsevier.
  • Cristea, D. (2011) HenriCartierBresson – Pionner of Photography Series 01. Erişim Tarihi: 17.09.2012. http://lofmode.com/pop_series/hcb_tutorial.pdf
  • Dunlap, R. A. (2003). The Golden Ratioand Fibonacci Numbers. London: World Scientifc Publishing Co. Pte. Ltd.
  • Çağlarca, S. (1997) Altın Oran. İstanbul: İnkılap Kitapevi
  • Çelik, İ. (1978). Fotoğraf ve İnsan - Turkiye’de Fotoğraf Sanatının İşlevi. Türkiye Yazıları Dergisi. Ankara.
  • Dave, (2011). SacredGeometry: Mathematics, Matrimony& 1.65. Erişim Tarihi: 28.09.2012. http://madamepickwickartblog.com/2011/04/sacred-geometry-mathematics- matrimony-1-656/
  • Edwards, (1979). Drawing on the Right Side of the Brain - a Course in EnhancingCreativityandArtisticConfdence. Los Angeles: JP Tarcher.
  • Ertan, G. (2005) Dünden Bugüne Fotoğraf. Ataturk Üniversitesi Guzel Sanatlar Fakultesi Dergisi. Sayı, 57-66.
  • Feth, B. (2006). An In-depthInvestigation of theDivineRatio, MontanaMathematicsEnthusias. vol3, no.2, 157.
  • Fowler, D. H. (1982). A Generalization of the Golden Section. Fibonacci Quarterly. 20, 146- 158.
  • Golden Number (2012). Phiandthe Golden Ratio in Art. Erişim Tarihi: 11.10.2012. http://www. goldennumber.net/art-composition-design/
  • Göksungur, İ. (2006). Fotoğrafın Sanatsal Özellikleri. Marmara Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Fotoğraf Ana Sanat Dalı Yüksek Lisans Tezi.İstanbul.
  • Gupta, R. (1976). Sine of Eighteen Degrees in India up to the Eighteenth Century. Indian Journal of History of Science. 11(1), 1-10.
  • Huntley, H.E. (1970). TheDivineProportion - A Study in Mathematical Beauty. New York: Dovers Publications Inc.
  • İri, M. (2003). Hafızadan Harekete Görünen ve Kaydedilen Gerçeklik. İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, Sayı 17, 585-600.
  • Kalajdzievski, S. vePadmanabhan, R. (2008). Math and Art: An Introduction to Visual Mathematics. London: Chapman & Hall/CRC.
  • Kalfagil, S. (2011). Fotoğrafın Yapısal Öğeleri ve Fotoğraf Sanatında Kompozisyon. İstanbul: Fotoğrafevi Yayınları.
  • Kılıç, L.; Altunay, A.; Savaş, H; Durmaz, B. (2009) Görsel Estetik. Eskişehir: TC. Anadolu Üniversitesi Yayını.
  • Krages, B. (2005). Photography - the Art of Composition. New York: AllworthPress.
  • Krasner, J. (2008). Motion Graphic Design-appliedhistoryandaesthetics. Oxford: Elsevier. Langford, M. (2000). Basic Photography. Oxford: FocalPress.
  • Lim, C. (2011). PhotographicCompositionforBeginners - StudentBooklet. Erişim Tarihi: 07.10.2012. http://www.carolynlim.org/ID%20-%20Student%20Guide1.pdf
  • Macelli, J.V. (1998). TheFive Cs of Cinematography Motion Picture FilmingTechniques. Los Angelos: Silman-James Press.
  • Markowsky, G. (1992). Misconceptionsaboutthe Golden Ratio. TheCollegeMathematicsJournal. Vol. 23, No. 1, 2-19.
  • Megep (2006). Fotoğraf ve Grafk – Fotoğrafta Işık ve Kompozisyon. Erişim Tarihi: 11.08.2012. http://hbogm.meb.gov.tr/modulerprogramlar/kursprogramlari/grafk/mo duller/ fotografta_temel_kompozisyon.pdf
  • Obara, S. (2012). Golden Ratio in Art and Architecture. Erişim Tarihi: 17.09.2012. http:// jwilson.coe.uga.edu/EMT668/EMAT6680.2000/Obara/Emat6690/Golden%20Ratio/ golden.html
  • Pr äkel, D. (2007). Lighting - Basics Photography. Lausanne: AVA Publishing SA
  • Pr äkel, D. (2006). Composition - Basics Photography. Lausanne: AVA Publishing SA
  • Phan, K. (2011). 1.618. Optical Collimator – A PhotographicJournal. Erişim Tarihi: 11.10.2012. http://opticalcollimator.com/tag/composition/
  • Rossi, C. ve Tout, C. A. (2002) Were the Fibonacci Series and the Golden Section Known in Ancient Egypt? HistoriaMathematica, 29, 101–113
  • Wong, B. (2011). Points of view: Layout. Nature Methods 8, 783.ErişimTarihi: 11.11.2012. http://dx.doi.org/10.1038/nmeth.1711
  • Yılmaz, Mehmet (2006), ModernizmdenPostmodernizmeSanat, Ankara: ÜtopyaYayınevi.
  • Filmler:
  • Bont, J., Curtis, B. (Yapımcı), Dick, F. K.; Frank, S. (Senarist), Spielberg, S. (Yönetmen). (2002).
  • Minority Report. ABD: Twentieth Century Fox, Dreamworks.
  • Kennedy, K.; Wilson, C. (Yapımcı), Friedman, J.; Koepp, D. (Senarist), Spielberg, S. (Yönetmen). (2005). War of theWorlds. ABD: ParamountPictures.
  • Spielberg, S. (Yapımcı-Yönetmen), Keneally, T.; Zailian, S. (Senarist). (1993). Schindler’sList. ABD: Universal Pictures.
  • Spielberg, S. (Yapımcı-Yönetmen), Franzoni, D. (Senarist). (1997). Amistad. ABD: DreamWorks, HBO.
  • Spielberg, S. (Yapımcı-Yönetmen), Rodat, R. (Senarist). (1998). SavingPrivateRyan. ABD: Dreamworks, Paramount.
  • Spielberg, S. (Yapımcı-Yönetmen), Kushner, T.; Roth, E. (Senarist). (2005). Munich. ABD: Dreamworks, Universal Pictures.
  • Spielberg, S. (Yapımcı-Yönetmen), Hall, L.; Curtis, R. (Senarist). (2011). WarHorse. ABD: Dreamworks, Reliance Entertainment.
  • Spielberg, S. (Yapımcı-Yönetmen), Kushner, T.; Goodwin, D. K. (Senarist). (2012). Lincoln. ABD: Dreamworks, Twentieth Century Fox.