DEĞİŞEN RADYOCULUK ANLAYIŞINI YENİDEN OKUMAK: KAYBEDENLER KULÜBÜ

Ülkemizde radyo dünyasını anlatan filmlerin yoksunluğu, Kaybedenler Kulübü (Tolga Örnek, 2011) filmine ayrı bir önem atfetmektedir. Sinemanın toplumsal tarihi ve bu tarih içinde belli dönemleri yorumlama gücüne sahip bir sanat olduğu düşünüldüğünde, Kent FM'de Kaybedenler Kulübü programı ve bunu gerçekleştiren iki sunucunun öyküsü incelenmeye değer görülmüştür. ‘Dinleneni izlenir kılan' bu film, salt iki sunucunun gerçekleştirdiği bir radyo programından öte, özel radyo yayıncılığı dönemi, program içerikleri, sunucu ve dinleyicilerin değişen konumları bağlamlarında çözümlenmiştir. Bu çalışmada, sunucu, dinleyici ve program içeriklerinde değişen radyo yayıncılığı anlayışını ortaya çıkarmak amacıyla, filmde yer alan diyaloglar incelenerek, dinleyici ve sunucular arasındaki etkileşimin ele alınış biçimleri, o günün toplumsal koşullarının program içeriklerinde ve sunuş biçimlerinde kodlanış biçimleri yeniden okunmuştur.

-

The lack of films related to radio broadcasting in our country has attributed a special significance to Kaybedenler Kulübü (Tolga Örnek, 2011). When cinema is considered as a unique art with the power to understand socio-historical background and some certain periods within this background, the program namely Kaybedenler Kulübü broadcasted on Kent FM and the stories of the two presenters of this program are considered to be worthwhile to examine in detail. This film which makes people listen to the speaker is considered to be more than a program presented by two presenters, and so it is investigated with regards to the periods of private radio broadcasting, program content, the changing roles of presenters and audiences. In this study, for the purpose of revealing the changing radio broadcasting with regards to presenters, audiences and program contents, the dialogues captured in the film were examined and the way of handling the interaction between audiences and presenters and the way of coding the actual social conditions in the program contents and the way of presenting the program are reevaluated.

___

  • Ahıska, M. (2005). Radyonun Sihirli Kapısı Garbiyatçılık ve Politik Öznellik, İstanbul: Metis Yayınları.
  • Alajoutsijärvi, S. (2011). What Was Said? A Discourse Analysis of a Famous Finnish Radio Journalist’s Virtuous Monologues. Review of European Studies, Vol. 3, No.2, 22-32.
  • Barnard, S. (2000). Studying Radio. London: Arnold.
  • Baydar, O. (1999). Muassır Medeniyet Ütopyasından Köşe Dönme Hayaline. O. Baydar, D. Özkan (Ed.). 75 yılda Değişen Yaşam Değişen İnsan Cumhuriyet Modaları (9-13). İstanbul: Tarih Vakfı Yayınları.
  • Bernstein, A. (2002). Representation and the Media. C. Newbold, O. Boyd-Barett ve H. Van den Bluck (ed.), The Media Book. New York: University Press Inc.
  • Crisell, A. (1994). Understanding Radio. New York: Routledge.
  • Çaydamlı, K., Erdoğan, Ş. (2011). Kaybedenler Kulübü Filmin Öyküsü. (K. Çaydamlı (Ed.). İstanbul: Altıkırkbeş Yayın Lull/Sinema Kitapları-11.
  • Ekşioğlu, E (Yapımcı), Ekşioğlu, A (Yönetmen). (2011). FM 1992 (Belgesel). İstanbul: http:// www.eksantrik.com/fm1992.html
  • Griffen-Foley, B. (2004). Midnight-to-Dawn Programs on Australian Commercial Radio. Journal of Radio Studies, Volume 11, No. 2, 239-253.
  • Gürbilek, N. (1993). Vitrinde Yaşamak 1980’lerin Kültürel İklimi. 2. Basım: İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Hutchby, I. (1996). Confrontation Talk: Arguments, Asymmetries, and Power on Talk Radio, New Jersey: Lawrence Erlbaum.
  • Keith, M. C. (2009). The Radio Station: Broadcast, Satellite and Internet. Oxford: Focal Press. Kozanoğlu, C. (1995). 80’lerden 90’lara Türkiye ve Starları. Cilalı İmaj Devri. 8. Baskı. İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Monaco, J. (2001). Bir Film Nasıl Okunur? Sinema Dili, Tarihi ve Kuramı. Sinema Medya ve Mültimedya Dünyası (E.Yılmaz, Çev.). İstanbul: Oğlak Yayıncılık.
  • Örnek, T (Yapımcı), Dörtbudak, M., Dörtbudak, N., Kaplanoğlu, K.Ş (Yapımcı) ve Örnek, T (Yönetmen). (2011). Kaybedenler Kulübü (Film). Türkiye.
  • Özbek, M. (1999). Arabesk Kültür: Bir Modernleşme ve Popüler Kültür Örneği. S. Bozdoğan, R. Kasaba (Ed.). Türkiye’de Modernleşme ve Ulusal Kimlik. (168-187). İstanbul: Tarih Vakfı Yurt Yayınları.
  • Ryan, M., Kellner, D. (1997). Politik Kamera. E. Özsayar (Çev.). İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Stewart, P. (2006). Essential Radio Skills How to Present and Produce a Radio Show. London: A&C Black Publishers Limited.
  • Tolson, A. (2006). Media Talk Spoken Discourse on TV and Radio. Edinburgh: Edinburgh University Press.
  • Williams, K. (2003). Understanding Media Theory. New York: Oxford University Press Inc.