ŞEHRISTANI'YE GÖRE KELAMI PROBLEMLERIN MENŞEI

Öz Bu makalede Şehristânî'nin insanlık tarihinde ilk kelamî problemin ne zaman ve nasıl ortaya çıktığına dair görüşlerini ele almaya çalışacağız. Kelam kaynaklarımız kelam konularını genellikle İslam tarihinde teşekkül eden fırkaların bir tartışma alanı olarak ele almaya özen gösterirler. Şehristânî, ilk kelamî problemi çok daha gerilere götürerek farklı bir ontolojik düzlemde tartışır. Şehristânî mahlûkat arasındaki ilk kelamî problemi İblis'in Hz. dem'e secde emrine karşı çıkarak asi olmasına ve sonrasında Allah'ın yaratmasındaki hikmetlerle alakalı meleklere söylediği yedi şüpheye dayandırır. Ona göre bu yedi şüphe insanlık tarihi boyunca ortaya çıkacak tüm şüphelerin mayasıdır. Anahtar Kelimeler: Şehristânî, İblis, ilk şüphe Key Words: Shahristani, Iblis, first doubt .
Anahtar Kelimeler:

Şehristânî, İblis, ilk şüphe

THE ORIGIN OF KALAMI PROBLEMS ACCORDING TO SHAHRISTANI

Abtract In this article, we will try to explain the views of Shahristani about how and when the first Kalami problem arose. In general, our Kalami resources tend to discuss the subjects of Kalam as a field of discussion of the Islamic schools that have originated in the history of Islam. Shahristani discusses the first Kalami problem, taking them further back, at a different ontological level. Shahristani attributes the first Kalami problem to the seven doubts that God told the angels about, regarding the reasons why Iblis rejected the command of Allah to bow down to Adam and why God created human beings. According to him, it is the origin of all doubts that will arise throughout human history. Key Words: Shahristani, Iblis, first doubt .

___

  • Ateş, Orhan, Günümüz Oman İbâdiyesi, Basılmamış doktora tezi, Uludağ Üniversitesi, 2007. Aydın, M. Sait, Din Felsefesi, İzmir, 1970.
  • Bilmen, Ömer Nasuhi, Muvazzaf İlm-i Kelam, İstanbul, tsz. Cürcânî, es- Seyyid Ali b. Muhammed, Şerhu’l-Mevâkıf, Kahire, 1311.
  • Dalkıran, Sayın, “Yetmişüç Fırka Hadisi ve Düşündürdükleri”, EKEV Akademi Dergisi, c. 1, sy. 1,Ankara, Kasım 1997
  • Ebû Dâvûd, Sünen, (thk. Kemal Yusuf Hut) Lübnan, 1988.
  • Ess, Josef Van, “İslam Kelamının Kökeni” (trc. Saban Ali Düzgün), AÜİFD, XLI Ezkevî, Serhan b. Serhan Elbu Ali’, Kesfu’l-Gumme el-Camiu-Li Ahbari;l-Ummeti, Muscat, 20 Hakyemez, Cemil, İtikadi Mezheplerin Görüşlerini Hadislerle Temellendirme Gayretleri, Gazi Üniversitesi, Çorum İlahiyat Fak. Dergisi II, sayı IV, 2003.
  • İbn Kesîr, el Bidaye ve’-Nihaye, Daru Sadât, Beyrut 2005. el-Îcî, Adudiddîn, Mevâkif fi İlm-i Kelâm, İstanbul, 1279.
  • Şehristânî, Ebul’l-Feth Muhammed b. Abdülkerîm, el-Milel ve’n-Nihal, Beyrut, 1975.
  • Taberî, Tarîh, Daru Sadât, Beyrut, 2005.
  • Tahânevî M. Alî, Keşşafu Istılâhâti’l-Funûn, Kahire, 1963.
  • Watt, W. Montgomery, İslam Düşüncesinin Teşekkül Devri, ( trc. E. Ruhi Fığlalı), Ankara, 198