HALİL PAŞA’NIN “KERVANSARAY AVLUSUNDA HALICILAR” ESERİNİN SANAT ELEŞTİRİSİ İLE İNCELENMESİ
Türk resim sanatının gelişmesinde, batılı anlamda figüratif çalışmaların başladığı 19. yüzyıl önemli bir dönemdir. Hem bu yüzyılın sanat anlayışının hem de figüratif resmin anlaşılması açılarından bu dönemde yapılan bir sanat eserinin sanat eleştirisi ile incelenmesi aydınlatıcı olacaktır. Ayrıca sanat eğitiminde sanat eleştirisinin ayrı bir önemi vardır. Bilindiği gibi sanat eğitiminde amaçlanan; öğrencilerin iyi karar verebilmeleri adına eleştirel düşünmelerini geliştirmektir. Bu gelişme için; sanat eğitimi sürecinde öğrencilerin sanat eserine sorular yönelterek, tartışmalar yaparak, olumlu olarak eleştiri yapmalarının sağlanması gerekir. Bu amaçla bu makalede, 19. yüzyıl Türk ressamlarından biri olan Halil Paşa’nın “Kervansaray Avlusunda Halıcılar” isimli resmi, eleştiri basamakları açıklanarak, pedagojik eleştiri yöntemiyle incelenmiştir.
___
- Alakuş, A. (2004). Kuramdan uygulamaya sanat eseri eleştirisi. G.Ü. Eğitim Fak., 2. Sanat
Eğitimi Sempozyumu Bildiriler Kitabı (Resim İş Eğitiminde Yeni Yaklaşımlar).
- Alakuş, A.O.Mercin, L.(2005). Sanat eleştirisi ve pedagojik eleştiri yönteminin incelenmesi,
Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 5.
- Atabay, S. (2017).19. yüzyıl Türk resim sanatında batı tarzı figür anlayışı. (Yüksek lisans tezi). Dicle Üniversitesi, Diyarbakır.
- Boydaş, N. (2005). Sanat eleştirisine giriş. (1. Basım). Ankara: Gündüz Eğitim ve Yayıncılık.
- Daşdağ, F. E. (2010). Sanat eseri eleştirisine bir örnek: Üçüncü mevki vagonu, Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi,33(378-386).
- Daşdağ, F. E. (2013). Seramik eğitiminde bir sanat eleştirisi örneği, Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 46 (218-231).
- Deniz, B. (2005). Anadolu- Türk halı sanatının kaynakları, Sanat Tarihi Dergisi, XIV-1,
- Duben, İ. (2007) Türk Resmi ve Eleştirisi 1880-1950, İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları.
- Durul, Y. (1987). Türk kilim motifleri, Ankara: Türk Kültürünü Araştırma Enstitüsü Yayınları: 62, Seri: V, A.3.
- Germaner, S. (1995). XIX. yüzyıl Osmanlı mimarlığında oryantalist eğilimler, Bildiri özetleri, II: Cilt, Ankara: T.C. Kültür Bakanlığı Milli Kütüphane Basımevi.
- Gülenaz, N. (2011). Batılılaşma dönemi İstanbul’unda hanlar ve pasajlar, İstanbul: İstanbul Ticaret Odası Yayınları.
- İleri B., Özkavruk A. E.(2013). Oryantalist resimlerde Türk halıları, Yedi: Sanat, Tasarım ve Bilim Dergisi, Yaz, 10.
- Kırışoğlu, O; Stokrocki, M. (1997). Ortaöğretim öğretimi. Ankara: YÖK, Dünya Bankası MEGP.
- Özcan, Y. (1990). Türk kitap sanatında şemse motifi, Kültür Bakanlığı Yayınları, Tanıtma Eserleri Dizisi: 31.
- Poroy, F. K. (2009). Sağlıklı bahçeniz için 24 bitki, Ev Bahçe Hobileri Dergisi, Doğan Burda Dergi Yayıncılık.
- Soylu, R., Köroğlu, D. (2017). Bedri Rahmi Eyüboğlu’nun Resimlerinde Türk Kültürüne Ait Sembollerin Göstergebilim Yöntemiyle Çözümlenmesi, İdil Dergisi, Cilt: 6, Sayı:35.
- Türkiye Diyanet Vakfı İslam Ansiklopedisi. (1995), “Ferace” maddesi, İstanbul: (Cilt XII s.349–350).