The Movements Hadiths in the City of Vasitdun'ng First and Second Hijra

Bu araştırma, hicri birinci ve ikinci yüzyılda Vasıt şehrindeki hadis rivayeti olgusu-- na ışık tutmaktadır. Bu itibarla, öncelikle şehrin gelişiminin ve şehrindeki ilmi hayatın izlerini sürmekte ve daha sonra şehirdeki rivayet hareketineSahabenin etkisinin boyut-- larını incelemektedir. Çalışmamız,Vasıt'takiravi tabakalarına dair bir bibliyografya ve bu ravilerin meşhur senetlerini, ayrıca Vasıt'taki hafızları ve bu hafızların dışarıyla olan münasebetlerini içermektedirSon olarak ise, Vasit'taki hadis rivayetinin sorunlarını ele almakta ve buradaki hadis hareketinin önemli hususiyetlerini serdetmeye çalışmaktadır.

Hicri Birinci ve Ikinci Yüzyilda Vasit Şehrinde Hadis Hareketleri

The research puts a light on the fact of hadith relating in the city of Vasit during first The research puts a light on the fact of hadith relating in the city of Vasit during Abstract and second hıjra century. İn this term it primarily trails the development of the city and scholarly life in the city and then examines dimensions and of companions’influence on first and second hıjra century. İn this term it primarily trails the development of the city hadith relating movements in the city. Our research contains a bibliograpy on hadith and scholarly life in the city and then examines dimensions and of relators’(narrators) orders end these relators’ vellknovn bonds hafızs (one who has companions’influence on hadith relating movements in the city. Our research contains memorized the quran by heard) and thair relations with outside world. Consequently a bibliograpy on hadith relators’(narrators) orders end these relators’ vellknovn bonds this research deals whit the problems of hadith relating and tries to present crucial hafızs (one who has memorized the quran by heard) and thair relations with outside characteristics of hadith movement this city.world. Consequently this research deals whit the problems of hadith relating and tries to present crucial characteristics of hadith movement this city

___

İbnu’l-Esîr, İzzuddîn “Ali b. Muhammed el—Cezerî (630/1233), el—Kâmı'lfi’t-târîh, tah. “Umer “Abdusselam, daru’l—kitâbi’l “arabi, Beyrut,1. Baskı, h. 1317.

Bahşel, Eslem b. Sehl er—Râzî el—Vâsıtî (292/905), Târîhu vâsıt, tah. Kuris “Avvâd, Ale— mukutub, Beyrut, 1. Baskı, 1406/ 1986).

İbn Battael—Ukburî, Ubeydulllah b. Muhammed (387/997), el-İbânetu’l—kubrâ, tah. Os— man “Abdullah el—Usyubî, Dâru’r—râye, Riyad,]. Baskı, h. 1425.

el—Belâzurî, Ahmed b.Yahya (279/892), Futühu’l—buldân, Matbaatulecneti’l—beyâni’l— arabî, Kâhire.

İbn Tağrî Berdî, Ebu’l-Muhâsin Cemâluddîn Yusuf (874/ 1470), en-Nucümu’z—zâhire jî mulüki Mısrve’l-Kâhire, Vezâretu’s—sakâfe, Dâru’l—kutub, Mısır.

İbn Ebî Hâtim er—Râzî, Abdurrahman İbn Muhammad (327/938), el—Cerhuve’t— ta'dil, Dairetu’l—maariii’l—İslamiyye, Haydarabad, Hindistan (1271/1952), Daruihyaiturasi ’l—arabî, Beyrut.

İanibban, Muhammad b. Hibbanel—Bustî (354/965), es—Sikât, Dairetu’l—maariii’l—is— lamiyye, Haydarabad, Hindistan (1393/1973). Kitabu’l-mecrühînmine’l-mu— haddisîn ve “d—duafâive’l-metrükfn, tah. Mahmut İbrahim, daru’l—va“y, Halep.

Meşâhîru ‘ulemai ’l—emsâr, tah. Merzük İbrahim, Darulvefâ, (1411/1991) Mısır.

İanacar el—Askalânî, Ahmed b. Ali (852/ 1448), el-İsâbe fîtemyîzi’s—sahâbe, tah. Ali el— Bicâvî, Dâru’l-cîl, Beyrut (1412/1992). Takrîbu’t-tehzîb, tah. Mustafa Abdulkadir, Dâru’l—kutubi’l—ilmiyye, Beyrut (1415/1995). Tehzibu’t—tehzîb, Dâru’l—ükr, (1404/ 1984) Tabakâtu’l-mudellisîn, tah. Asım el—Karyütî, Mektebetu’l—menar, Zerka, Ürdün.

El-Hallâl, Ebubekir Ahmed b.Muhammed (311/923), es—Sünne, tah. Atiyyeez—Zehrânî, Dâru’r—raye, Riyad, h. 1410.

İanulkân, Ahmed b.Muhamedel—Erbilî (61 8/ 1282), Vefayâtu ’l-A “yân, tah. İhsan Abbas, Dar sadr, Beyrut, m. 1900.

Halife b. Hayyât, Ebu Amr el—Usfurî (240/854), et—Tabakât, tah. Süheyl Zekkâr, Dâru’l— fikr, Beyrut (1414/ 1993).

Hatib el—Bağdadî, Ahmed b. Ali (463/ 1072), Târîhubağdâd, tah. Beşşar“Avvâd, Dâru’l— ğarbi’l—İslâmî, h. 1422.

Ez—Zehebî, Muhammed b. Ahmed (748/ 1347), Târîhu’l—İslâm vevefâyâtu’l—meşâhîrive’l— a‘ldm, tah. Beşşar “Avvâd, Dâru’l—ğarbi’l—İslâmî, m. 2003, Siyerua‘ldmi’n-nubelâ, tah. Şuayb el—arnaüt, Muessesetu’r—risâle, Beyrut, 1413h. Muhtasarutârî— hi İbned—Debîsî, tah. Mustafa Abdulkadir, Dâru’l—kutubi’l—ilmiyye, Beyrut (1417/ 1997). Mizanu’l-i‘tidtil jî nakdi ’r—ricâl, tah. Ali el—Bicâvî, Dâru’l—ma4rife, Beyrut.

İbnSa“d, Muhammed b. Sa“d ez—Zürî (230/844), et-Tabakâtu’l-kubrâ, tah. İhsan Abbas, Dâr sâdır, Beyrut, m. 1968.

Es—Suyütî, Celaluddin Abdur rahman b. Ebibekr (911/ 1505), Tabakatu’l—hujîâz, Dâru’lkutubi’l-ilmiyye, Beyrut, h. 1400.

Ebu Tâhir es—Silefî, Ahmed b. Muhammed (576/1180), Sudldtu’l-hafizi’s-Silefl li hamis el-hevzî “an cemaatinmin ehli Vâsıt, tah. Muta“et—tarâbişî, Matba“atu’l—hicazbi Dımeşk 1396/ 1976).

İbnAbdiber, Yusuf b. Abdilleh (463/1071), el-isti ‘ab fima‘rifeti ’l—ashâb, tah. Ali el—Bi— câvî, Dâru’l—cîl, Beyrut, h. 1412.

İbn“Adiy, Abdullah b. Adiyec—Curcânî (365/976), el-Kâmil jî du 'afâi’r—ricâl, tah. Yahya Muhtar, Dâru’l-ükr, 1. Bask1,(1409/ 1998).

İbn Asâkir, Ebu’l—kasım Ali b. Huseyn (571/ 1176), Tarihu Dimeşk, tah. Ali Şîrî, Dâru’l— fikr (1419/1998).

El—İsâmî, Abdulmelik b. Huseyn (1111/1699), Simti’n-nucfimi’l—‘avdli fî Ahbâri’l— evailive’t-tevâlî, tah. “Adil Ahmed ve Ali Muevved, Dâru’l—kutubi’l—ilmiyye, Beyrut, h. 1419.

El—Ukaylî, Muhammed b. “Amr (322/934) ed—Du'afau’l—kebîr, tah. Abdulmu“tî Kal“acî, Dâru’l—kutubi’l—ilmiyye, Beyrut, h. 1404.

El-“Alâî, Salâhuddîn Halil b. Keykeldî (761/1359), Câmi’u’t-tahsîlfîahkâmi’l-merâsîl, tah. Hamdîes—Selefî, “Alemu’l—kutub (1407/ 1986).

İbn Kesîr, Ebu’l—Fidâ İsmâîl (774/ 1372), el—Bidâye ve’n—nihâye, tah. Ali Şîrî, Dâruihyai’t— turâsi’l—“Arabî (1408/ 1998).

El—Lâlakâî, Hibetullah b. Hasan (418/ 1027), Şarhuı' ‘tikadiehli ’s—sünneti ve’l-cama ‘a, tah. Ahmed el-Ğâmidî, Dârutaybe, h. 1423.

El—Makdisî, Muhammed b. Ahmed (380/990), Ahsenu’t-tekasim fîma'rıfeti’l-ekâlîm, Mektebetumedbülî, Kahire, h. 1411.