EL-FARK BEYNE'L-FIRAK ADLI KİTABIN MUKADDİMESİNİN İLAVE DİPNOTLARLA TERCÜMESİ

Hadis kaynaklarında, İslam Ümmeti'nin yetmiş küsur fırkaya ayrılacağı ile ilgili birçok hadis zikredilmektedir. Bu hadislerin en önde geleni, ümmetin yetmiş üç fırkaya ayrılacağı; bunlardan bir tanesinin kurtulacağı diğerlerinin ise cehenneme gideceği ile ilgili hadistir. İslam Mezhepleri'ni ele alan tarihçiler kitaplarında, bu hadis karşısında farklı duruşlar ortaya koymuştur. Bunlardan bir kısmı, bu hadisi dikkate almadan kitaplarını telif emiştir. Bir kısmı, bu hadisin sıhhatini bile kabul etmemiştir. Bir başka grup ise, bu hadisi delil kabul ederek İslam dünyasında ortaya çıkan fırkaları yetmiş üç rakamı üzerinden işlemeye çalışmıştır. Mezhepler tarihçisi Abdulkahir el-Bağdadi de "el-Fark Beyne'l-Fırak" adlı eserini bu rakamdan hareketle yazmıştır. Bu kitabı tahkik ederek neşreden Muhammed Muhyiddin Abdulhamid ise, bu esere bir mukaddime yazarak hem İslam dünyasında ortaya çıkan fırkalaşmanın tarihi sürecini ve o sürecin arka planını irdelemiş hem de bu hadisin tarihi süreç içerisinde içeriğinin doldurulmasının ve o içeriğinin sosyolojik karşılığının mümkün olmadığını göstermeye çalışmıştır. Bu bakımdan anılan bu mukaddimenin dipnotlarla Türkçeye tercümesinin yararlı olacağı düşüncesiyle bu makale kaleme alınmıştır.

By Extra Footnate Translation of Preface of El-fark Beyne'l-fırak

In the Hadith resources, there are many hadiths stating that Islam Ummah will divide into more than seventy sects. One of the most important of these says that The Ummah will divide into seventy-three but only one of them will be saved and all others will go to the Hell. Historians dealing with Islamic schools had different attitudes towards this hadith in their books. Some, completely ignored this hadith in their books. Some of them even didn't accept this hadith as the words of prophet (peace be upon him). But another group, accepting this hadith as proof, tried to present sects in Islam World as seventy-three. Historian of Islamic sects, Abdulkahir el-Bağdadi wrote his book "el-Fark Beyne'l-Fırak" on the base of this number. Muhammed Muhyiddin Abdulhamid, having examined and publishing this book, wrote an commencement for it. He both studied on historical process of division and its reasons and tried to prove that this hadith couldn't be original in terms of sociological terms. Therefore, with the thought of "the commencement being translated into Turkish with footnotes will be useful", this essay has been written.

___

  • Topaloğlu, Bekir. ve Çelebi, İ. (2010). Kelam Terimleri Sözlüğü, İstanbul: İsam Yayınları.
  • Diyanet İşleri Başkanlığı. (2006). Dinî Kavramlar Sözlüğü Ankara, Diyanet İşleri Baş- kanlığı Yayınları.
  • Ebu Zehra, M., İslam'da İtikadi, Siyasi ve Fıkhi Mezhepler Tarihi. (Çev. S. Kaya) Ankara: İmaj Yayınları.
  • el-İsfahani, Rağıb, (2012). Müfredat (Çev. Y. Türker) İstanbul: Pınar Yayınları.
  • Gölcük, Ş. (2000). Kelam Tarihi, İstanbul: Kitap Dünyası Yayınları.
  • İbn Esir, Mecdeddin Ebu Seadet el-Mübarek b. Muhammed b. Muhammed (1399/1979).
  • en-Nihaye fi Garibi'l-Hadis ve'l-Eser. (Thk. Tahir Ahmed ez-Zavi, Mahmud Ahmed et-Tanahi) Beyrut.
  • Türkiye Diyanet Vakfı. İslam Ansiklopedisi, İstanbul: TDV.
  • Taftazani, S. (1305). Şerhu'l-Makasıd, İstanbul.
  • Taşköprüzade, Ahmed b. Murtaza. (1968). Miftahu's-Saade Kahire.
  • Zebidî, M. (ts). Şerhu'l-İhya, Beyrut.