1960'LARDAN 2000'LERE TÜRK SİNEMASINDA DEĞİŞEN PATRON TEMSİLLERİ: TÜKETİM VE YÖNETİM GÖSTERGELERİ ÜZERİNDEN BİR ANALİZ
Bu çalışma, patron karakterinin Türk Sineması’na yansıtılış şeklindeki değişimi, ülkede yaşanan sosyoekonomik dönüşümler üzerinden incelemektedir. Çalışmada 1960’lı yıllardan 2000’li yıllara kadar olan dönemde patron karakterinin sinemadaki inşasının, bu dönemlere denk düşen yapı ile ilişkisi incelenmiş, liderlik tarzlarının ve tüketim kalıplarının dönemin iş yaşamının ve patron simgesinin inşasında nasıl kullanıldıkları ortaya koyulmuştur. Sinemanın toplum dinamiklerinden etkilenme ve onu etkileme gücünden hareketle çalışmada patron karakteri ve iş yaşamının, değişen yönetim anlayışları bağlamında Türk Sineması’na nasıl aktarıldığına bakılmış, 1980 öncesi ve sonrası olmak üzere iki dönem çerçevesinde ele alınan filmler içerik analizine tabi tutulmuştur
Changing Representations Of Bosses In Turkish Cinema From 1960’s To 2000’s: An Analysis Through Consumption And Management Indicators
This study investigates the changing representations of “bosses” in Turkish Cinema through socioeconomic changes in Turkey. Within the study, the relation between the construction of the boss as a character in cinema from 1960’s to 2000’s and socioeconomic structure has been examined. As a result of this examination, it is shown how leadership styles and consumption patterns are affecting that era’s work life and image of bosses. With reference to cinema’s response to social dynamics and influence over social dynamics, in this research how boss as a character and work life has been transferred over Turkish Cinema in the context of changing management perceptions has been examined. The movies which have been analyzed were divided into two periods as before 1980 and later and a content analysis is conducted to these to distinct theories
___
- Abisel, Nilgün (1999) Popüler Sinema ve Türler. Alan
Yayıncılık-151 İkinci Baskı: Ekim 1999. Isbn: 975-7414-
32-8 İstanbul, s.13.
- Adanır, Oğuz, (2012) İlkel Toplumdan Melodramlar
Evrenine. Hayalperest Yayınevi, 1. Baskı, İstanbul.
Atılgan, Gökhan (2012) “Türkiye’de Toplumsal Sınıflar:
1923-2010”, Faruk Alpkaya ve Bülent Duru (der.)
1920’den Günümüze Türkiye’de Toplumsal Yapı ve
Değişim”, 2.Baskı, Phoenix Yayınları, Ankara.
- Ayça, Engin (1993) “Türk Sineması Seyirci İlişkileri”
Görüntü, Sayı:1, (44-79), s.53.
- Bahçe, Serdal ve Benan Eres (2012), “İktisadi Yapılar,
Türkiye ve Değişim”, Faruk Alpkaya ve Bülent Duru
(der.) 1920’den Günümüze Türkiye’de Toplumsal Yapı
ve Değişim”, 2.Baskı, Phoenix Yayınları, Ankara.
- Bali, Rıfat (2001) “Ertuğrul Özkök; Yeni Türk İnsanının
Heykeltraşı”, Birikim, Sayı:144, Nisan 2001.
- Bali, Rıfat N., (2011) Tarz-ı Hayattan Life Style’a Yeni
Seçkinler, Yeni Mekanlar, Yeni Yaşamlar. İletişim
Yayınları, 9. Baskı, İstanbul.
- Baykal, Adnan Nur (2002) Mektuplarla Aile
Şirketlerinde Kurumsallaşma/Babalar, Oğullar ve
Kızlar. Sistem Yayıncılık, 2. Baskı.
- Boratav, Korkut (2005) Türkiye İktisat Tarihi 1908-
2002. 9. Baskı, İmge Yayınevi, Ankara.
- Bostan, Erman (2013). Yeni Türk Sineması (2000’li
Yıllar) Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Marmara
Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
- Bostan, Mesut (2015) “Patron Babamız ve Tatlı Sert
Halleri: Hulusi Kentmen”, Türk Sineması Araştırmaları,
http://www.tsa.org.tr/yazi/yazidetay/181/patronbabamiz-ve-tatli-sert-halleri--hulusi-kentmen,
Erişim:
Mart 2016.
- Bourdieu, Pierrre (1984) Distinction. Routledge.
- Bozdoğan, Sibel (2010) “From ‘Cubic Houses’ to
Suburban Villas: Residential Architecture and the
Elites in Turkey” , Celia Kerslake, Kerem Öktem
ve Philip Robins (der.) Turkey’s Engagement with
Modernity Conflict and Change in the Twentieth
Century”, Palgrave Macmillan.
- Buğra, Ayşe (1994) State and Business in Modern
Turkey. Albany, NY: State University of New York Press.
- Clemens, John K. ve Melora Wolff (2001) Büyük
Filmlerden Liderlik Dersleri. Çev:Fulya Yavuz, Medicat
Yayınları.
- Coşkun, Esin (2009) Türk Sinemasında Akım
Araştırması. Phoenix Yayınevi, Ankara.
- Craib, Ian ve Benton, Ted (2011) Sosyal Bilim
Felsefesi(Toplumsal Düşüncenin Felsefi Temelleri.
Sentez Yayıncılık, İstanbul.
- Çelik, Filiz (2010), “Modernleşme Serüvenimiz ve
Yeşilçam”, Sanat, Sayı:2010( 17) , ss.160-148.
- Daldal, Aslı (2005) 1960 Darbesi ve Türk Sinemasında
Toplumsal Gerçekçilik. İstanbul: Homer Kitabevi.
- Dorsay, Atilla (1989) Sinemamızın Umut Yılları 1970-
80 arası Türk Sineması’na Bakışlar. Birinci Basım,
İnkılap Yayınevi.
- Fisher, Elizabeth A. (2009) “Motivation and Leadership
in Social Work Management: A
Review of Theories and Related Studies”,
Administration in Social Work, 33:4,347-367, DOI:
10.1080/03643100902769160.
- Gans, Herbert J. (2007) Popüler Kültür ve Yüksek
Kültür. 2. Baskı, çev: Emine O. İncirlioğlu, İstanbul:
YKY.
- Giddens, Anthony (2010) Modernite ve Bireysel
Kimlik- Geç Modern Çağda Benlik ve Toplum. Say
Yayınları, İstanbul.
- Güçhan, Gülseren (1992) Toplumsal Değişim ve Türk
Sineması. İmge Kitabevi, Ankara.
- Capital Dergisi(2003) http://www.capital.com.tr/isdunyasi/sirketler-ve-yoneticiler/meshur-tuccardanholding-sahibine-haberdetay-1411,
Erişim: Mart
2016.
- Kalağan, Gökhan (2009) “Türkiye’de 1980 Sonrası
Bürokratik Dönüşüm: Sosyal Yardımlaşma ve
1960’Lardan 2000’Lere Türk Sinemasında Değişen Patron Temsilleri: Tüketim ve Yönetim Göstergeleri Üzerinden Bir Analiz
145
Dayanışma Genel Müdürlüğü (Sydgm) Örneği”
Yayınlanmamış Doktora Tezi, Süleyman Demirel
Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Isparta.
- Kayalı, Kurtuluş (1994) Yönetmenler Çerçevesinde
Türk Sineması. Ayyıldız Yayınları, Ankara.
- Koçel, Tamer (2010) İşletme Yöneticiliği. Genişletilmiş
12. Baskı, Yayın No: 2323, Beta Yayınevi, İstanbul.
- Kuyucak Esen, Şükran (2000) Seksenler Türkiyesi’nde
Sinema. 2. Basım, Beta Yayınları, İstanbul.
- Kuyucak Esen, Şükran, (2010) Türk Sineması’nın
Kilometre Taşları. Agora Kitaplığı, İstanbul.
- Lewis, Bernard (1993) Modern Türkiye’nin Doğuşu. 5.
Baskı, çev: Metin Kıratlı, Atatürk Kültür, Dil Ve Tarih
Yüksek Kurumu Basımevi, Ankara.
- Likert, R. (1967).The Human Organization: Its
Management and Value. New York:McGraw-Hill.
- Makal, Oğuz (1994) Sinemada Yedinci Adam. Ege
Yayıncılık, İzmir,
- Maktav, Hilmi (2001) Türk Sinemasında Yoksulluk ve
Yoksul Kahramanlar. Birikim, Yaz 2001, Sayı:89.
- Maktav, Hilmi (2013) Türk Sineması’nda Tarih ve
Siyaset. Agora Kitaplığı, 425, İstanbul.
- McQualiy, Denis (2010) McQuail's Mass
Communication Theory. Sage.
- Metz, Christian (1986) Sinemada Anlam Üstüne
Denemeler.çev.Oğuz Adanır, İzmir, Tümer Reklamevi.
- Michel Foucault (2007 İktidarın Gözü Seçme Yazılar 4.
İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
- Oldenburg, Ray (1989) The Great Good Place. New
York: Marlowe & Company.
- Onaran, Alim Şerif (1990) Lütfi Ö. Akad. Alfa Yayınları,
İstanbul.
- Onaran, Alim Şerif (1997) Lütfi Ömer Akad’ın Sineması.
Ege Üniversitesi GSF Yayınları, İzmir.
- Özgüç, Agah (1988) Bütün Filmleriyle Yılmaz Güney.
Alfa Yayınları, İstanbul.
- Özön, Nijat,(1968) 1895-1966 Türk Sineması
Kronolojisi. 1.Basım, Bilgi Yayınevi.
- Pösteki, Nigar (2012) 1990 Sonrası Türk Sineması
(1990-2011). Umutdere Yayınları, 3. Baskı, Kocaeli,
2012.
- Raven, Bertram H., John R. P. French and Jr. (2016)
“Legitimate Power, Coercive Power, and Observability
in Social Influence” Sociometry, Vol. 21, No. 2 (Jun.,
1958),
Schreirer, Lise, “Portrait de l’artiste en Robe de
Chambre, 1830–1870”, Romance Studies, Vol.28 No. 4,
November, 2010, 279–95.
- Scognamillo, Giovanni (1973) Türk Sinemasında 6
Yönetmen. Türk Film Arşivi Yayınları, İstanbul.
- Scognamillo, Giovanni (1987) Türk Sinema
Tarihi(1896-1959), I. Cilt, Metis Yayınları, İstanbul.
- Scognamillo, Giovanni (1988) Türk Sinema Tarihi
(1960-1986), II. Cilt, Metis Yayınları, İstanbul.
- Scognamillo, Giovanni (2014) Türk Sinema Tarihi.
Kabalcı Yayıncılık, İstanbul.
- Sevinç, Zeynep (2014) “2000 Sonrası Yeni Türk
Sineması Üzerine Yapısal Bir İnceleme” Dumlupınar
Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, Sayı 40.
- Sözen, Mustafa, (2014), “100 Yaşındaki Sinemamızın
Rengi ve Tınısı” Modern Zamanlar, Yaz 2014, sayı:33,
ss.2-9.ISSN: 1307-8763.
- Turan, Hilal (2016), “Namuslu Anne'den 'Cinsel
Özgürlükçü Birey'e: Türk Sinemasında
Değişen Kadın İmgesi – 1” Türk Sineması Araştırmaları,
http://www.tsa.org.tr/yazi/yazidetay/210/. Erişim:
Mart 2016
Warde, Alan; Wright, David and Gayo-Cal, Modesto
Gayo-Cal (2007) “Understanding
Cultural Omnivorousness:Or, the Myth of the
Cultural Omnivore” Cultural Sociology,
Volume 1(2): 143–164, [DOI: 10.1177/
1749975507078185], SAGE Publications.
- Wollen, Peter (1989) Sinemada Göstergeler ve Anlam.
Metis yayınları, 1. Basım, Şubat 1989. çev: Zafer
Aracagök, ss. 95-96.
- Yaylagül, Levent (2014) “Türkiye’de Sinema, Toplum
ve Siyaset” Modern Zamanlar, Yaz 2014, Sayı:33, ss.32-
41.ISSN: 1307-8763.
- Zürcher, Eric Jan (2000) Modernleşene Türkiye’nin
Tarihi. 7. Baskı, çev. Yasemin Saner Gönen, İletişim
Yayınları, İstanbul