ÖMER SEYFETTİN’İN HİKÂYELERİNİN CÜMLE SIKLIĞI AÇISINDAN İNCELENMESİ / A Study on Ömer Seyfettin’s Stories in Terms of Sentence Frequency

Ömer Seyfettin bugün, hedef kitlesi sadece çocuklar olan bir yazar olarak algılanmaya başlanmış eserleri de çoğunlukla değerler noktasında incelenmeye çalışılmıştır. Herkesin malumudur ki Ömer Seyfettin her muhtevaya uygun bir kurgu geliştirerek hikâyenin şiir gibi bir tür olduğunu edebiyat dünyasına kabullendirmiş ve bu yeni türü edebiyatımıza sevdirmiştir. Hem Ömer Seyfettin’in eserlerinin bu yönüne dikkati çekmek hem de bir hikâye yazarken hareket, diyalog, tasvir, kanaat ve takdim cümlelerini ne oranda kullanmaları gerektiği noktasında genç yazarlara alternatif bilgi sunma adına bu çalışma hazırlanmıştır. Bu çalışmada önce Ömer Seyfettin’in aslına uygun bir şekilde neşredilen hikâye külliyatı konularına göre gruplandırılıp doküman analizine tabi tutulmuştur. Daha sonra örnekleme tekniklerinden birisi olan kontrollü örnekleme yoluyla konularına göre gruplandırılan eserlerden bazıları çalışmanın evreni olmak üzere seçilmiştir. Diyalog, takdim, hareket, tasvir ve kanaat gibi kavramlar sınırları belirli bir şekilde tanımlandıktan sonra seçili eserler veri analizine sokulmuştur. Yapılan tasnifçi çalışma sonucunda Ömer Seyfettin’in eserlerini belirli sisteme göre kurguladığı ve hikâyeler arasında diyalog, takdim, hareket, tasvir ve kanaat cümlelerinin oranı açısından tutarlılığın olduğu görülmektedir.Anahtar Kelimeler: Ömer Seyfettin, kurgu, veri analizi.            
Anahtar Kelimeler:

Ömer Seyfettin, kurgu

___

  • Aktaş, Ş. (1998). Roman Sanatı Ve Roman İncelemesine Giriş. (3. Baskı): Akçağ Yayınları.
  • Alangu, T. (1968). Ülkücü Bir Yazarın Romanı. (1. Baskı): May Yayınları.
  • Bolat, S. (2012). Öykü Yazma Teknikleri. (4. Baskı): Varlık Yayınları.
  • Cunbur, M. (1985). Ömer Seyfettin Bibliyografyası: (1. Baskı) TTK Basımevi
  • Çakır, H. (2002). Öykü Sanatı. (2. Baskı): Çizgi Kitabevi.
  • Karasevda, (2013). Yazarlık Okulu. (2. Baskı): Kaldırım Yayınları.
  • Kıncal, Y. (2014). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. (3. Baskı): Nobe Yayınları.
  • Kolcu, A. (2011). Öykü Sanatı. (3. Baskı): Salkımsöğüt Yayınevi
  • Ölmez, Rahmet. (2014). Roman Teknikleri İnd.Tar. 24.11.2015, https://prezi.com/qmrqtiamnztr/roman-teknikleri.
  • Seyfettin, Ö. (2007). Hikâyeler1. der. Hülya Argunşah. (3. Baskı): Dergâh Yayınları.
  • Seyfettin, Ö. (2007). Hikâyeler2. der. Hülya Argunşah. (3. Baskı): Dergâh Yayınları.
  • Seyfettin, Ö. (2007). Hikâyeler3. der. Hülya Argunşah. (3. Baskı): Dergâh Yayınları.
  • Seyfettin, Ö. (2007). Hikâyeler4. der. Hülya Argunşah. (3. Baskı): Dergâh Yayınları.
  • TDK. (1996).Türkçe Sözlük. (6. Baskı): Maya Matbaacılık.
Edebiyat ve Beşeri Bilimler Dergisi-Cover
  • Yayın Aralığı: Yılda 2 Sayı
  • Başlangıç: 1970
  • Yayıncı: Atatürk Üniversitesi
Sayıdaki Diğer Makaleler

KÖROĞLU’NUN DOĞUŞU VARYANTLARINDA KÖROĞLU VE KIRAT’IN ORTAYA ÇIKIŞIYLA İLGİLİ FARKLI VE BENZER UNSURLAR / Different And Similar Elements Related to the Appearance of Koroglu and Kirat in Variants of Koroglu’s Rise

Filiz KIRBAŞOĞLU

TANRI’NIN FISILTISI: BİR MİSTİĞİN DİLİNDE MERHAMET / God’s Whisper: Mercy in the Language of a Mystic

Kutsi KAHVECİ

MAX HORKHEİMER'IN BİLİMSEL AÇIDAN MANTIKSAL POZİTİVİZMİ ELEŞTİRİSİ / Max Horkheimer's Critique of Logical Positivism from a Scientific Perspective

Uğur DAŞTAN

SADIK HİDAYET’İN FERDA ADLI ÖYKÜSÜNÜN MONOLOG İNCELEMESİ / A Monologue Examination of the Story Ferda by Sadık Hidayet

Mitat ÇEKİCİ

EDİGEY DESTANINDA SİLAHLAR / Weapons in the Epic of Edigey

Gülhan ATNUR

ZOË JENNY’İN “DAS BLÜTENSTAUBZİMMER” ROMANINDA JO VE LUCY FİGÜRLERİNİN RUH DÜNYASI / The Spirit World of Jo and Lucy Figures in ZoëJenny's "The Pollen Room” Novel

Zennube ŞAHİN YILMAZ

THOMAS BERNHARD’IN ESERLERİNDE AVUSTURYA İMGESİ / The Image of Austria in Thomas Bernhard's Works

Merve KARABULUT

ERİCH KÄSTNER’İN “HEİTERKEİT İN DUR UND MOLL” YAPITINDAN MİZAH YANSIMALARI / A Satire Reflections from Erich Kästner's Work of "Heiterkeit in Dur und Moll"

Şenay KAYĞIN

HAMDÎ’NİN DİVÂN-I HAMDÎ/PENDİYYE-İ HAMDÎYYE’SİNDE YER ALAN İKİ TÜR/TARZ ÖRNEĞİ: TÖVBE-NAME, İCAZET-NAME / Tövbe-name and İcazet-name As Two Examples of Genre/Style in Divân-ı Hamdî/Pendiyye-i Hamdiyye

Hayriye DURKAYA

YETENEKLİ FOTOĞRAFÇI

Celâl âl-i Ahmed (ÇEV. ESRA YALÇINTAŞ)