MUZDARİP RUHLARIN HUZUR ARAYIŞI: HIRİSTİYAN MİSTİSİZMİ/ Stricken Souls’ Search of Tranquility: Christian Mistisism

Bu çalışmanın amacı; dünya hayatından ziyade öte dünyaya önem veren, sabır ve metaneti telkin eden, semavi bir din olan Hıristiyan dininde, mistik hayatın varlığını incelemektir. Mistisizm yalnız düşünce de olanı, doğrudan ve aracısız sezgi yoluyla gerçek kılma çabasıdır. Gerçek anlamda Tanrı’yla birleşip Tanrı’yla bir olmadır. Gerçek mistik sadece Tanrı’dan söz eden değil Tanrı’ya kavuşandır. Her dinin kendi özelliklerine göre mistik bir anlayışı vardır. Hıristiyan mistisizmi de özü itibariyle duygusaldır. Çıkış noktası, aşk ocağı olarak Tanrı duygusudur. Akılla ve duyularla değil, kişinin bizzat esasını oluşturan kalp ve irade ile Tanrı’ya ait oluştur. Hıristiyan mistikler deruni hayatın dâhileri olarak ortaya çıkarlar. Bu bağlamda Hıristiyan mistisizminin büyük öncüsü Aziz Pavlus’tur. Tam mistiklik, büyük Hıristiyan mistiklerinin mistikliğidir. The purpose of this study is to examine the existence of mystic life in Christian religion which is a divine religion giving importance to afterlife rather than world life and preaching patience and fortitude. Mysticism is an attempt to make tangible the intangible one, which is only in thought, through direct and unmediated love. It is, in real terms, uniting with God and being identical with God. The true mystic is not the one who only talks about God but the one who comes together with God. Each religion has its own mystical sense in accordance with its characteristics. Christian mysticism is essentially emotional as well. Its starting point is the sense of God as the love seedbed. It is person’s belonging to God not by reason and emotions but by the heart and will that constitute the essence of the person himself. Christian mystics emerge as geniuses of intrinsic life. In this context, the great pioneer of Christian mysticism is Saint Paul. Complete mysticism is the mysticism of the great Christian mystics. 

___

  • Akdemir, Süleyman Betül (2017). Mistisizmin Felsefi Okuması: Walter T. Stace’in Mistik Tecrübeye ilişkin Düşüncelerinin Bir Değerlendirilmesi, Sayı: 37, İstanbul: İslam Araştırmaları Dergisi. Augustinus (2009). İtiraflar, Dominiken Pamir (Çev), İstanbul: KaknüsYayınları. Bal, Ali Asker (2009). Doğu Mistisizmi ve Estetik Anlayışının Resim Sanatına Uygulanması Üzerine Kuramsal Bir Çözümleme, Basılmamış Sanatta Yeterlilik Tezi, İzmir: Dokuz Eylül Üniversitesi. Bergson, Henri (1986). Ahlak ve Dinin İki Kaynağı, Mehmet Karasan (Çev), Ankara: Milli Eğitim Gençlik ve Spor Bakanlığı Yayınları: 517. Blamires, David (1971). A Comparison of Their Sermons on Homo Guidam Fecit Cenam Magnam, Modern Humannities Research, Association, the Modern Language Review, Vol: 66, No:3. Blondel, Maurice (2008). Mistisizm, Özkan Gözel (Çev), İstanbul: Dergâh Yayınları. Cevizci, Ahmet (1996). Felsefe Sözlüğü, Ankara: Ekin Yayınları. Cook, David (2004). Filozoflar ve İnanç, Leyla Güleç (Çev), İstanbul: Haberci Basım Yayın Dağıtım. Çüçen, Kadir (2000). Ortaçağ Felsefe Tarihi, İstanbul: İnkılâp Kitabevi. Demirel, Hakkı (2004). Kilise Babalarından ve Yazarlarından Alıntılar, İstanbul: Ohan Matbaacılık. Güngör, Erol (1982). İslam Tasavvufunun Meseleleri, İstanbul: Ötüken Yayınları. Hançerlioğlu, Orhan (1993). Dünya İnançlar Sözlüğü, İstanbul: Remzi Kitabevi. Jones, W. T (2006). Ortaçağ Düşüncesi/Batı Felsefe Tarihi, 2. Cilt, Hakkı Hünler (Çev), İstanbul: Paradigma. Kahveci, Kutsi (2014). Bir Mistik Düşünür Meister Eckhart, Erzurum: Eser Matbaacılık.
Edebiyat ve Beşeri Bilimler Dergisi-Cover
  • Yayın Aralığı: Yılda 2 Sayı
  • Başlangıç: 1970
  • Yayıncı: Atatürk Üniversitesi
Sayıdaki Diğer Makaleler

GOGOL’UN “TARAS BULBA” ADLI ESERİNDE TÜRK İMAJI/The Turkish Image in The Prose of Gogol's “Taras Bulba”

Kübra ÇAĞLIYAN ŞAKAR

NEDÎM’İN “OLMUŞ SANA” REDİFLİ GAZELİNDE RENKLERİN KULLANIMI/Use of Colors in the Ghazel of Nedîm with the Redif “Olmuş Sana”

Sedat KARDAŞ

ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN ÇOCUKLUK ÇAĞI ÖRSELENME YAŞANTILARI, TOPLUMSAL CİNSİYET ALGILARI, ŞİDDET EĞİLİMLERİ VE ŞİDDETLE KARŞILAŞMA DURUMLARI

Reva BALCI AKPINAR, Sibel KÜÇÜKOĞLU, Serap EJDER APAY, Nuray KARACA, Aslı BALCI

ANLAMLI ETKİNLİKLERE KATILIM ÖLÇEĞİNİN PSİKOMETRİK ÖZELLİKLERİ: TÜRKİYE’DE İLERİ YAŞ ÖRNEKLEMİ ÜZERİNE BİR ÇALIŞMA/Psychometric Properties of Engagement in Meaningful Activities Survey: A Study on Later Life Sample in Turkey

Cengiz KILIC, Hande ŞAHİN, Gülay GÜNAY

MYSİA BÖLGESİ MEZAR STELLERİ ÜZERİNE İKONOGRAFİK DEĞERLENDİRME/ Icoographic Evalution of Funerary Stele in Mysia Region

Ahmet Cuneydi HAS

KONSTANTİN İVANOV’UN NARSPİ MANZUMESİ İLE MİRJAKIP DUVLATULI’NIN BAKITSIZ JAMAL ROMANI ÜZERİNE KARŞILAŞTIRMALI BİR İNCELEME/ A Comparative Study on Konstantin Ivanov’s Poem Narspi and Mirjakıp Dawlatulı’s Novel Baqıtsız Jamal

Albina KIRAN

AHMETLİ İLÇESİNDE NÜFUS HAREKETLERİ / The Population Movements in Ahmetli District

Ferdi AKBAŞ

ESKİ MEZOPOTAMYA TIBBI ve GÜNÜMÜZ ANADOLU’SU GELENEKSEL HALK TIBBI: BENZER YÖNTEMLER ve BU YÖNTEMLERİN İNANÇLARLA BAĞLANTILARI/ Medicine of Ancient Mesopotamia and Traditional Folk Medicine of Modern Anatolia: The Similar Applications and These Applications’ Connections with Beliefs

Nejla ALPER, Rainer M. CZİCHON

BURSA İPEK BÖCEKÇİLİĞİNİN ZİRVEDEN DÜŞÜŞÜ: I. DÜNYA SAVAŞI/Bursa Sericulture Losıng Popularity: World War I

Yücel ÖZTÜRK

EL YAZMA SEÇKİ ÖRNEĞİ OLARAK BEYAZ-I HĀZIK/ Beyaz-ı Hāzık as an Example of Manuscript Selection

Recai KIZILTUNÇ