Erken Dönem Sinema Araştırmalarında Temel Eğilimler: Payne Fonu Çalışmaları Örneği

19. yüzyılın sonlarında bir sanat ve eğlence aracı olarak toplumsal yaşama dâhil olan sinema kısa bir süre içerisinde kitlesel bir boyut kazandı. Söz konusu dönemde orta ve alt sınıfların en çok tercih ettikleri eğlence aracı olan sinema aynı zamanda bazı toplumsal kesimlerde kaygı ve endişelere de neden oluyordu. Özellikle muhafazakâr toplumsal kesimler, sinema filmlerinde suç, şiddet, cinsellik, alkol ve sigara tüketiminin özendirici bir biçimde temsil edildiğini iddia ediyorlardı. Bu kaygılar derinleştikçe ve yaygınlaştıkça kamu ve sivil kuruluşlar bu konuda bazı adımlar atmak zorunda kaldılar. Amerika Birleşik Devletleri’nde 1929-1932 yılları arasında Sinema Filmlerini Araştırma Konseyi ile Payne Araştırma ve Deney Fonu işbirliği ile sinemanın çocukların ve gençlerin davranışları üzerindeki etkilerine odaklanan Sinema ve Gençlik: Payne Fonu Çalışmaları isimli bir araştırma serisi gerçekleştirildi. Bu araştırma serisinin sonuçları on iki rapor olarak yayınlandı. Araştırmanın sonuçlarına göre sinema, çocukların ve gençlerin tutum ve davranışlarının oluşmasında önemli bir araca dönüşmüştür ve sinema çocuklarda davranış bozukluklarına ve uyku problemlerine neden olmaktadır. Araştırmanın raporları yayınlandıktan sonra Amerika Birleşik Devletleri’nde sinema ile ilgili ağır sansür politikaları uygulamaya konmuştur. Sinema araştırmaları tarihinin en kapsamalı ve en etkili çalışmalarından biri olan bu seri bir sonraki dönemlerde yapılan bir çok araştırmaya da ilham kaynağı olmuştur. Payne Fonu Çalışmaları’na paradigma, yöntem, içerik ve sonuçlar çerçevesinde odaklanan çalışmamız literatür taramasına dayanan ve betimsel bir çalışmadır ve Payne Fonu Çalışmaları’nın görünürlüğünü arttırarak sinema sosyolojine katkı sunmayı amaçlamaktadır.

KEY TRENDS IN EARLY FILM STUDIES: EXAMPLE OF PAYNE FUND STUDIES

Cinema, which was included in social life as an art and entertainment tool at the end of the 19th century, gained a mass dimension in a short time. Cinema, which was the most preferred entertainment tool for the middle and lower classes in that period, also caused anxiety and worries in some social segments. Especially conservative social groups claimed that crime, violence, sexuality, alcohol and cigarette consumption were represented in an encouraging way in movies. As these concerns deepened and became widespread, public and non-governmental organizations had to take some steps in this regard. In the United States, between 1929 and 1932, a research series called Motion Pictures and Youth: The Payne Fund Studies was conducted in cooperation with the Motion Picture Research Council and the Payne Research and Experiment Fund, focusing on the effects of cinema on the behavior of children and youth. The results of this research series have been published in twelve reports. According to the results of the research, cinema has turned into an important tool in the formation of attitudes and behaviors of children and young people, and cinema causes behavioral disorders and sleep problems in children. After the reports of the research were published, heavy censorship policies were implemented in the United States of America. This series, which is one of the most comprehensive and influential studies in the history of film studies, has also inspired many researches in the following periods. Our study, which focuses on Payne Fund Studies within the framework of paradigm, method, content and results, is a descriptive study based on literature review and aims to contribute to the sociology of cinema by increasing the visibility of Payne Fund Studies.

___

  • Altenloh, Emilie Kiep. Zur Soziologie des kino. Jena: Verlegt bei Eugen Diederichs, 1914.
  • Bazin, André. Çağdaş Sinemanın Sorunları. Çev. Nijat Özön. Ankara: Bilgi Yayınevi, 1966.
  • Bergman, Andrew. We’re in the Money. New York: Elephant Paperbacks, 1992.
  • Blumer, Herbert. Movies and Conduct. New York: Macmillan, 1933.
  • Blumer, Herbert-Hauser, Philip Morris. Movies, Delinquency and Crime. New York: MacMillan.
  • Charters, Werrett-Wallace. Motion Pictures and Youth: A Summary. New York: Macmillan, 1933.
  • Dale, Edgar. Children’s Attendance at Motion Pictures. New York: MacMillan, 1935.
  • Dale, Edgar. How to Appreciate Motion Pictures. New York: MacMillan, 1937.
  • Dale, Edgar. The Content of Motion Pictures. New York: Macmillan, 1935.
  • Dysinger, Wendell Stuart-Ruckmick, Christian Alban. The Emotional Responses of Children to the Motion Picture Situation. New York: MacMillan, 1933.
  • Erdoğan, İrfan-Alemdar, Korkmaz. Öteki Kuram. Ankara: Erk Yayınları, 2010.
  • Forman, Henry James. Our Movie Made children. New York: MacMillan, 1933.
  • Gomery, Dougles. “Hollywood Stüdyo Sistemi”, Dünya Sinema Tarihi, ed. Geoffrey Nowel Smith, Çev. Ahmet Fethi. İstanbul: Kabalcı Ya- yınları, 2003, 64-75.
  • Gripsrude, Jostein. “Sinema İzleyicileri”, Sinema Araştırmaları Kuramlar, Kavramlar Yaklaşımlar, ed. Murat İri. İçinde İstanbul: Derin Yayınları, 2011, 308-324.
  • Güloğlu M. F. (2020). “İki Birden Küçüktür: Paul Auster ve Fail Olmak”. Çetin, A. (Der.) Sinema, Dijital Perde ve Ekran Deneyimleri içinde 201-228. Konya: Çizgi Kitabevi.
  • Holaday, Perry Ward-Stoddart, George Dinsmore. Getting Ideas from the Movies. New York: MacMillan, 1933.
  • Işık, Metin. Kitle İletişim Teorilerine Giriş, Konya: Eğitim Yayınları, 2008.
  • Jowett, Garth- Jarvie, Ian- Fuller, Kathryn Heel. “The Thirteenth Manuscript: The Case of the Missing Payne Fund Study”, Historical Journal of Film, Radio and Television, 13/4, (1993): 387-402, doi: 10.1080/01439689300260331.
  • Jowett, Garth- Jarvie, Ian- Fuller, Kathryn Heel. Children and the Movies: Media Influence and the Payne Fund Controversy. New York: Cambridge University Press, 1996.
  • Kalkan, Faruk. Türk Sineması Toplumbilimi. İzmir: Ajans Tümer, 1988.
  • Knight, Arthur. The Liveliest Art. New York: The New American Library, 1957.
  • Langfeld, Herbert Sidney. “Reviewed Work: How to Appreciate Motion Pictures by Edgar Dale”, American Journal of Sociology, 40/2 (Eylül 1934), 283.
  • Lasswell, Harold Dwight. Propaganda Technique İn The World War. New York: Peter Smith, 1938.
  • Lazarsfeld, Paul-Berelson, Bernard-Gaudet, Hazel. The People’s Choice: How the Voter Makes Up His Mind in a Presidential Campaign, New York: Columbia University Press, 1948.
  • Lippmann, Walter. Public Opinion. New York: The MacMillan Company, 1922.
  • Lowery, S. ve De Fleur, M. L. Milestones in Mass Communication Reserarch: Media Effects. New York-London: Longman, 1983.
  • McGrath, E. J. “Reviwed Work: How to Appreciate Motion Pictures: A Manual of Motion-Picture Criticism Prepared for High-School Students by Edgar Dale” The Elementary School Journal, 35/2 (Ekim 1934), 153-154.
  • Moley, Raymond. The Hays Office. New York: The Cornwall Press, 1945.
  • Onat, Emrah Suat. Amerikan Film Sansür Yasası Olarak Yapım Yönetmeliği’nin Doğuşu Ve 1948 Yılına Kadar Kara Film Üzerindeki Etkisi. İzmir: Dokuz Eylül Üniversitesi, Güzel Sanatlar Enstitüsü, Doktora Tezi, 2012.
  • Özçetin, Burak. Kitle İletişim Kuramları. İstanbul: İletişim Yayınları, 2018.
  • Peters, Charles Clinton. Motion Pictures and Standards of Morality. New York: MacMillan, 1933.
  • Peterson, Ruth Camilla-Thurstone, Louis Leon. Motion Pictures and the Social Attitudes of Children. New York: MacMillan, 1933.
  • Phelan, John Joseph. Motion Pictures as a Phase of Commercialized Amusemened in Toledo. Toledo: Little Book Press, 1919.
  • Poffenberger, Albert T. “Motion Pictures and Crime”, Scientific Monthly, 12/19, 1921, 336-339.
  • Renshaw, Samuel- Miller, Vernon - Marquis, Dorothy, Children’s Sleep. New York: MacMillan, 1933.
  • Shuttleworth, Frank Kayley-May, Mark Arthur. The Social Conduct and Attitudes Of Movie Fans. MacMillan, 1933.
  • Trend, David. Medyada Şiddet Efsanesi. Çev. Gül Bostancı. İstanbul: YapıKredi Yayınları, 2008.
  • Yaylagül, Levent. Kitle İletişim Kuramları: Egemen ve Eleştirel Yaklaşımlar. Ankara: Dipnot Yayınları, 2010.
  • Young, Kimball. “Reviewed Work: The Content of Motion Pictures and Children’s Attendance at MotionPictures by Edgar Dale”, American Journal of Sociology, 41/5 (Mart 1936), 692-694.